Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisken vil ikke åpne. Hvordan henter jeg ut innholdet?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har følgende problem. Min gamle PC har fungert greit helt til jeg skulle starte den igjen i dag etter en lengre hvileperiode. Maskinen starter, men jeg hører at harddisken ikke spinner opp. Det sedvanlige lille pipet som har kommet når jeg har startet maskinen, er heller ikke å høre.
Kobler til skjerm og mus, men ikke liv i noen av delene. Musa lyser ikke, men en liten hub jeg har, lyser opp når jeg setter den i USB-port. Så noe signal sendes vel ut av maskina.

Grunnen til at jeg startet maskina igjen, er at jeg er blitt bedt om å hente ut et et oversatt bokmanus fra den. Forlaget har mistet sin kopi ved stillingsskifte. Det er derfor viktig for meg å få hentet det ut av maskina. Men hvordan gjør jeg det når maskina ikke vil starte harddisken?
Ser på nettet at det skal være mulig å koble to PCer til hverandre, men kan jeg da lese av harddisken selv om den ikke spinner av?
Ser også at man kan ta harddisken ut av den defekte PCen og koble den til den nye. Men det ser ut som det er to harddisker i den gamle PCen, og hvordan kobler jeg dem til den nye PCen som eksterne harddisker?

Håper noen kan forbarme seg og forklare hva som er enklest.  Jeg er en helamatør når det gjelder PCer, så om det er mulig å unngå fikse forkortelser, hadde det vært fint.

På forhånd takk!
 
Endret av Hårek
Fjernet 'grums' i bunn av innlegget.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den en laptop eller stasjonær?

Grunnen til at den ikke spinner opp kan være mange,
strømkabelen / datakabelen kan ha delvis løsnet fra harddisken,
kabelen i seg selv kan være gåen,
eller den kan være helt død.

Viss du har stasjonær,
prøv følgende:

I første tilfelle kan du prøve å ta ut kablene til harddisken og sette dem inn igjen,
i tilfelle nr. 2 må du nesten prøve en annen strømkabel / datakabel.

Strømkabelen ser forøvrig slik ut:

sata-hard-drive-power-cable-connector.jp
Datakabelen ser nesten lik ut,
bare mindre.

Er den helt død,
kan man benytte seg av ett firma som driver med data recovery,
spørsmålet er om det er verdt prisen,
den kan variere fra 5.000 - 20.000,- avhengig av harddisktypen osv.,
det skal nevnes at det ikke er 100% sjanse for at de kan redde filene.

Lenke til kommentar

Er den en laptop eller stasjonær?

 

Grunnen til at den ikke spinner opp kan være mange,

strømkabelen / datakabelen kan ha delvis løsnet fra harddisken,

kabelen i seg selv kan være gåen,

eller den kan være helt død.

 

Viss du har stasjonær,

prøv følgende:

 

I første tilfelle kan du prøve å ta ut kablene til harddisken og sette dem inn igjen,

i tilfelle nr. 2 må du nesten prøve en annen strømkabel / datakabel.

 

Strømkabelen ser forøvrig slik ut:

 

sata-hard-drive-power-cable-connector.jp

Datakabelen ser nesten lik ut,

bare mindre.

 

Er den helt død,

kan man benytte seg av ett firma som driver med data recovery,

spørsmålet er om det er verdt prisen,

den kan variere fra 5.000 - 20.000,- avhengig av harddisktypen osv.,

det skal nevnes at det ikke er 100% sjanse for at de kan redde filene.

Takker for svar. Hyggelig at folk tar seg tid til å hjelpe.

Det dreier seg om en stasjonær PC. Den starter opp og vifta går, men jeg vet hvordan det skal lyde når maskinen gir fra seg et pip og harddiusken begynner å spinne. Det gjør den ikke nå. Har sjekket ledningene, men de ser ut til å være intakte. Virker bare som om harddisken er "død" ...

Jeg leste et sted om at det gikk an å ta harddisken ut og koble den til et rack, og så lese av harddiskene derfra, men jeg vet ikke hvor jeg evt. kunne få kjøpt et slikt rack, og heller ikke om harddiskene ville "våkne" da?.

Vet det finnes en kabel som lar en koble PCen til en annen stasjonær PC eller laptop, men jeg vet som sagt ikke om det er mulig å lese av en "død" harddisk?

 

Og så lurer jeg fælt på alt det som ligger under innlegget mitt og som jeg forsøkte å redigere bort, uten at det gikk.

 

 

Endret av Thorshammer
Lenke til kommentar

...

Vet det finnes en kabel som lar en koble PCen til en annen stasjonær PC eller laptop, men jeg vet som sagt ikke om det er mulig å lese av en "død" harddisk?

Det kan være at strømforsyningen er defekt (selv om du får lys i en USB port). I såfall kan det godt være at disken er OK. En SATA/USB adapter kan da brukes til å lese disken.

 

PS: har fjernet 'grumset' under det første inlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...