Gå til innhold

KRONIKK: IKT-utviklingen i det offentlige er på feil spor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Når det er stor sannsynlighet for at løsningene har nytteverdi i andre sektorer, er dette et selvstendig argument for at løsningene bør settes ut i det private markedet.»

 

Hvorfor det? Dersom det offentlige hadde lært deg å dele på suksesser og fiaskoer og vi hadde fått noen felles strukturer med myndighet i det offentlige så hadde man oppnåd det samme.

 

Dersom du overlater dette til private så vil de utvikle løsningen for den første kunden som betaler hele gildet. Deretter tar den private leverandøren og selger løsningen på nytt til alke de andre, til full pris. Det kalles R&D - Rip off and duplicate. Den potensielle gevinsten her vil gå til leverandøren, ikke kommunene. Garantert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

«Når det er stor sannsynlighet for at løsningene har nytteverdi i andre sektorer, er dette et selvstendig argument for at løsningene bør settes ut i det private markedet.»

 

Hvorfor det? Dersom det offentlige hadde lært deg å dele på suksesser og fiaskoer og vi hadde fått noen felles strukturer med myndighet i det offentlige så hadde man oppnåd det samme.

 

Dersom du overlater dette til private så vil de utvikle løsningen for den første kunden som betaler hele gildet. Deretter tar den private leverandøren og selger løsningen på nytt til alke de andre, til full pris. Det kalles R&D - Rip off and duplicate. Den potensielle gevinsten her vil gå til leverandøren, ikke kommunene. Garantert.

 

Nettopp. Som om private sykehjem blir bedre enn det offentlige. Hvorfor skulle de bil det? De har samme tilskudd, og den eneste muligheten de har for å tjene penger er å kutte på kvalitetet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det er manglende bestillerkompetanse i det offentlige så må den biten i det offentlige styrkes. Ellers så virker det som om det private skjelver i buksene over at de offentlige it-avdelingene blir stadig mer kompetente og presset det private på pris og utkonkurrerer det private på kompetanse.

Endret av missi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Når det er stor sannsynlighet for at løsningene har nytteverdi i andre sektorer, er dette et selvstendig argument for at løsningene bør settes ut i det private markedet.»

(...)

Dersom du overlater dette til private så vil de utvikle løsningen for den første kunden som betaler hele gildet. Deretter tar den private leverandøren og selger løsningen på nytt til alke de andre, til full pris. Det kalles R&D - Rip off and duplicate. Den potensielle gevinsten her vil gå til leverandøren, ikke kommunene. Garantert.

 

wow, du tok det helt på kornet, jeg grøsser på ryggen!

Attpåtillegg har bedriftene den frekkheten å skylde på at det høye prisen er pga R&D. Jeg har også lagt merke til at IT-systemet kan ha bugs/design(feil) som styrker supportavdelingen til bedriften...

 

"Ring support hvis dere trenger å konfigurere småting, slik at det vil ta flere mnd istedenfor 10 minutter" - alt ser ut til å være designert til å maksimalisere pengeflyten til bedriften.

 

Bedriften har høye krav til de ansatte, de med de beste karaktere, eller fra riktige skoler/bedrifter, så hvorfor er det "ingen" som klarer å utvikle et skikkelig, selvgående system som er *riktig* designert fra bunnen av?!

 

Det er morsomt å se på hvor komplisert/annerledes digitalteknikken er iforhold til analog teknologi, for hvis en kan gjøre mye mere betyr det også at en forstår mye mindre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som trengs i offentlig forvaltning er sentralisert koordinering av løsningsarkitektur og utvikling slik at alle drar det samme lasset. At ulike kommuner skal utvikle egne løsninger for alt mulig er enorm sløsing med ressurser, men å sette dette bort til en eller flere eksterne blir enda dyrere. Før IKT-bransjen betros enda flere oppgaver må de først bevise at de er i stand til å levere. Det må bli slutt på å fakturere hver enkelt kunde/kommune/fylke/departement fullt ut for utvikling av de samme løsningene. Skal påstandene i artikkelen gi noen mening må bransjen først slutte å skrive regninger med gaffel. IKT-bransjens R&D rettet mot offentlig forvaltning står for "Rip-off and Duplicate".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrullingen av smartmålere er et bevis på at myndighetene ikke veit hva de driver med angående ny teknologi. Smartmålerne gir ingen positiv sammfunseffekt og vil kun sørge for dyrere og mer ustabil strøm. Hvorfor skal vi selge billig strøm til utlandet for så å importere dyr og ustabil strøm tilbake. Spar vannreservene til vinteren slik at vi kan oppvarme husene med rein strøm. Lå Norge beholde konkurransefortrinnet med rein og stabil strøm. Smartmålerne er et EU direktiv som innføres. Norge har sagt nei til EU to ganger, har vi fortsatt demokrati i Norge? Er det EU som bestemmer den teknologiske utviklingen i Norge?

Lenke til kommentar

Utrullingen av smartmålere er et bevis på at myndighetene ikke veit hva de driver med angående ny teknologi. Smartmålerne gir ingen positiv sammfunseffekt og vil kun sørge for dyrere og mer ustabil strøm. Hvorfor skal vi selge billig strøm til utlandet for så å importere dyr og ustabil strøm tilbake.

 

Livet er ikke så enkelt. Du er like ute på viddene, som du påstår politikerne er... Smartmålerene skal brukes til loadbalansering av forbruket. Effekten får man ved å ha forskjellige tariffer til forskjellige tider av døgnet. Grunnen til at vi trenger dette er å prøve å redusere milliardinvesteringer som du uansett måtte betalt inn via nettleien. Hvis alle hadde gått tilbake til kun ett kjøleskap, to radioer og sveivegramofon for underholdning og innetemperatur på vinteren på 18 grader, og heller brukt en genser i stedet for å ligge halvnakne på sofaen i 25 grader, hadde det ikke vært behov for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er manglende bestillerkompetanse i det offentlige så må den biten i det offentlige styrkes. Ellers så virker det som om det private skjelver i buksene over at de offentlige it-avdelingene blir stadig mer kompetente og presset det private på pris og utkonkurrerer det private på kompetanse.

 

Må si meg enig. Jobber selv i en Statlig etat hvor vi har leid inn mye ekstern kompetanse med årene, og normen har vært at man blir møtt med et glansbilde av kompetanse, men når det gjelder så kommer de med juniorer som bruker innleie hos oss som opplæring.

 

Fikk nettopp 2 konsulenter som skulle være eksperter på AD, men sannheten var at de ikke kunne mer enn det mest elementære. Samtidig så er det mange dyktige mennesker i det offentlige som gjør mye bra arbeide.

 

For øvrig har jeg ALDRI sett private aktører som lar utvikling gjort på ett sted, komme andre til gode. De er kommersielle og skal tjene. Det morsomme er at jeg vet at min organisasjon bidrar mye tilbake i open-source miljøene, men dette er regnet som tap i alle rapporter som lages.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis det er manglende bestillerkompetanse i det offentlige så må den biten i det offentlige styrkes. Ellers så virker det som om det private skjelver i buksene over at de offentlige it-avdelingene blir stadig mer kompetente og presset det private på pris og utkonkurrerer det private på kompetanse.

 

Må si meg enig. Jobber selv i en Statlig etat hvor vi har leid inn mye ekstern kompetanse med årene, og normen har vært at man blir møtt med et glansbilde av kompetanse, men når det gjelder så kommer de med juniorer som bruker innleie hos oss som opplæring.

 

Fikk nettopp 2 konsulenter som skulle være eksperter på AD, men sannheten var at de ikke kunne mer enn det mest elementære. Samtidig så er det mange dyktige mennesker i det offentlige som gjør mye bra arbeide.

 

For øvrig har jeg ALDRI sett private aktører som lar utvikling gjort på ett sted, komme andre til gode. De er kommersielle og skal tjene. Det morsomme er at jeg vet at min organisasjon bidrar mye tilbake i open-source miljøene, men dette er regnet som tap i alle rapporter som lages.

Nettopp! Er selv storforbruker av en løsning som utvikles for offentlige penger. Garantert oppført som tap et sted i den organisasjonen, mens det ikke blir ført som noe pluss i den organsisasjonen jeg benytter løsningen i. Moderne regnskapsføring klarer ikke å fange opp de enorme gevinstene fribog åpen kode kan tilby. Økonomer er skammelig lite oppdatert på moderne teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...