Gå til innhold

Klarer min receiver (Yamaha RX-V765) å dive disse høytalere (Klipsch RF-82 II)?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpt Klipsch RF-82 II som var 50% på tilbud på komplett. Men er usikker om min reciver klarer å kjøre de.

 

Setter pris på hjelp, kan ikke mye om slikt.

 

Høytalernehttps://www.komplett.no/product/771588/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-rf-82-ii-sort-gulvstaaende-1-par?noredirect=true?noredirect=true#

 

Endret av nosync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ikke noe problem.

 

Hvordan klarer du å se det egentlig? Ifølge specs så har reciveren RMS Output på 95W, mens disse høytalerne er 150W. Er det ikke dette jeg må se på om den klarer å kjøre høytalerne?

 

 

 

 

To make it short, an RMS power value is directly related to perceivable energy (acoustical, heat, light - or what else applies).

 

"RMS" is really a rather meaningless figure, when measuring power. R.M.S. is useful for measuring the "power-producing equivalent" voltage. Thus 10 Volts RMS will produce the same power into a given impedance that 10 Volts DC would produce (onto a resistance) Any waveform of 10 V R.M.S.will produce the same power into that impedance. This is because it's the root of the mean of all the average squared voltages to which Norbert Hahn referred in the prior post. It is if little meaning to compute the mean of squares of all the power values in a wave.

 

RMS, when applied to power measurements, has come to mean "sine-wave power." A 100 Watt "RMS" amplifier can produce a 100 Watt sine-wave into its load. With music, the total actual power would be less. With a square-wave, it would be more.

 

 

DIN power

The DIN 45000 defines different methods to measure power, depending on the device under test. Well, this is what I remember from reading the DIN some 25 years ago.

 

For home applicances there are three different numbers for power: Continous power, Peak power and power bandwidth; the latter does not apply for speakers.

 

Power measurement of an amp requires that the amp is properly terminated by Ohmic resistances of nominal value both at input and output. The continous power is measured when the amp is supplied by its normal power supply. It must then be able to deliver the rated power at 1 kHz for at least 10 minutes while the maximum THD does not exceed 1 %. To measure the peak power the normal power supply is replaced by a regulated power supply and the time for delivering the power is reduced. Thus, higher values for peak power are obtained. You may skip measuring the peak power by simply multiplying the continuous power by 1.1.

 

The power bandwidth is defined as the bw for which 1/2 of the rated continous power can be obtained.

 

Actually, DIN 45 500, CNF 97-330, EIA RS-426 and the encompassing IEC 268-5 specify not pink noise, but pink noise filtered by a filter that provides sinificant attenuation in the low and high frequency region of the spectrum to more closely model the long-term spectral distribution of music. Pink noise itself does not accomplish this

 

 

PMPO (Peak Music Power)

So called "music power". This power figure tells the power which the amplifier can maximally supply in some conditions. PMPO rating gives the highest measuring value, but this info is quite useless, because there is no exact standard how PMPO power should be measured.

 

The reason for this power rating was to show the max capability of equippment for recreating strong musical tansients like kettle drums and the like. Similar thing (music power rating) was used in the sixties, and I think it assumed a square wave that swung the whole supply range of the output stage. This alone gives them a factor of two over a clean sine wave note. But the ugliest thing they did was to assume that the high power lasted such a short period of time that the power supply caps would hold the voltages steady without any drooping. In the real world, an under powered PS could be hidden by this ruse and the PMPO might be a factor of 10 or more higher than what could be sustained on a nice instrumental performance.

 

Forget what adverts say about peak power or other "power terms" because they are not standardized and anyway comparable between equipments. Just look for "RMS continuous Power" or other reliable power rating (like DIN power).

 

http://forum.hjemmekino.no/Topic/hva-er-rms-285

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ah okay. Men jeg vil med andre ord få bedre lyd dersom jeg har en forsterker som gir ut mer?

 

Er nok ikke så enkelt dessverre. Lydkvalitet avgjøres av flere faktorer, og RMS er ikke noe som sier så mye om akkurat dette. Det vil gi deg mer rom før du opplever forvrengning ved høye volum med en sterkere forsterker, men i daglig bruk vil det ikke bety noe.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant ikke ytelse test for RX-V765, men fant for RX-V775:

 

https://www.soundandvision.com/content/yamaha-rx-v775wa-av-receiver-test-bench

 

Og i stereo yter den greit over 2x100W med lav forvrengning.

 

Det ser ut til at den har pre-out slik at du kan henge på mer effekt hvis ønskelig.

 

Men den ser ut til å slite ved 5.1/7.1 - og du vil nok oppleve at lyden kollapser ganske kraftig hvis du spiller høyt med mange høytalere tilkoplet og det skjer mye i alle kanaler.

Lenke til kommentar

Ok supert. Så jeg vil klare meg. Jeg pleier ikke å spille særlig høyt pga bor i boligblokk. Men har tenkt å oppgradere forsterkeren etter å spart opp litt. 

 

Jeg kjører 5.1 løysning.

Denne bør klare seg bra? https://www.komplett.no/product/922515/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/receivere/onkyo-tx-nr676-b-surroundreceiver-sort#

Endret av nosync
Lenke til kommentar

Jeg skulle akkurat til å svare at jeg har akkurat samme høyttalere (Klipsch RF-82 II) med nøyaktig den forsterkeren (Onkyo TX-NR676) og jeg synes det fungerer veldig bra til mitt 5.1 oppsett. Masse trøkk og det spiller veldig mye høyere enn det jeg strengt tatt kan grunnet at jeg bor i leilighet.

Lenke til kommentar

Ok supert. Så jeg vil klare meg. Jeg pleier ikke å spille særlig høyt pga bor i boligblokk. Men har tenkt å oppgradere forsterkeren etter å spart opp litt. 

 

Jeg kjører 5.1 løysning.

 

Denne bør klare seg bra? https://www.komplett.no/product/922515/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/receivere/onkyo-tx-nr676-b-surroundreceiver-sort#

 

Du vil få både politi og naboer på døra lenge før noe av utstyret ditt er i fare ja ;)

Lenke til kommentar

Nå kommer det ann på rommet, du burde få mere god nok lyd på 10 kvadratmeter rom, særlig hvis det er murstein, men tre gir vel ikke like god gjenklang.

 

Du kan nok spille høy nok men syns selv 100 watt forsterker uten subwoofer blir vel kanskje ikke nok å drive konsert\parti.

Alt ettersom hva du er interessert i. 

 

Nå er det vel ikke bra å makse forsterken sies ren stereo forsterker ofte er bedre en surround.

Lenke til kommentar

 

Ok supert. Så jeg vil klare meg. Jeg pleier ikke å spille særlig høyt pga bor i boligblokk. Men har tenkt å oppgradere forsterkeren etter å spart opp litt. 

 

Jeg kjører 5.1 løysning.

 

Denne bør klare seg bra? https://www.komplett.no/product/922515/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/receivere/onkyo-tx-nr676-b-surroundreceiver-sort#

 

Du vil få både politi og naboer på døra lenge før noe av utstyret ditt er i fare ja ;)

 

Nå er det vel ikke bra særlig for bass om de trykker unødvendig mye, vet det av erfaring på effektforsterkere elementet kan for bli utslitt og få dårlig oppheng hvis forsterkeren er for svak, men man kan jo kjøpe nye høytaller ofte skal det en del til de blir utslitte. Har aldri klart å sprenge en høytaller foreløpig.

Lenke til kommentar

 

 

Ok supert. Så jeg vil klare meg. Jeg pleier ikke å spille særlig høyt pga bor i boligblokk. Men har tenkt å oppgradere forsterkeren etter å spart opp litt. 

 

Jeg kjører 5.1 løysning.

 

Denne bør klare seg bra? https://www.komplett.no/product/922515/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/receivere/onkyo-tx-nr676-b-surroundreceiver-sort#

 

Du vil få både politi og naboer på døra lenge før noe av utstyret ditt er i fare ja ;)

 

Nå er det vel ikke bra særlig for bass om de trykker unødvendig mye, vet det av erfaring på effektforsterkere elementet kan for bli utslitt og få dårlig oppheng hvis forsterkeren er for svak, men man kan jo kjøpe nye høytaller ofte skal det en del til de blir utslitte. Har aldri klart å sprenge en høytaller foreløpig.

 

 

Ikke her heller. Og det var mer ment som at i en boligblokk vil du aldri presse utstyret til en slik grad at det er fare for å nå peak. Altså at denne Onkyo reciveren vil mer enn godt nok klare jobben han mest sannsynlig ønsker og trenger den skal gjøre.

Lenke til kommentar

Ok supert. Så jeg vil klare meg. Jeg pleier ikke å spille særlig høyt pga bor i boligblokk. Men har tenkt å oppgradere forsterkeren etter å spart opp litt. 

 

Jeg kjører 5.1 løysning.

 

Denne bør klare seg bra? https://www.komplett.no/product/922515/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/receivere/onkyo-tx-nr676-b-surroundreceiver-sort#

 

Onkyoen er nok litt sprekere men stort sett i samme klasse, den gir nok mest i forhold til oppgradering av formater og apper.

 

Mange liker Yamaha receivere på grunn av den litt varme og tilbakelente lyden, noe som gjør at de låter bra med musikk.

 

Onkyoen ser fin ut, men sørg for å kunne returnere hvis du ikke er fornøyd.

Lenke til kommentar

Nå kommer det ann på rommet, du burde få mere god nok lyd på 10 kvadratmeter rom, særlig hvis det er murstein, men tre gir vel ikke like god gjenklang.

 

Du kan nok spille høy nok men syns selv 100 watt forsterker uten subwoofer blir vel kanskje ikke nok å drive konsert\parti.

Alt ettersom hva du er interessert i. 

 

Nå er det vel ikke bra å makse forsterken sies ren stereo forsterker ofte er bedre en surround.

 

Jeg har sub. Har en XTZ 99 W10.16.

 

Har ikke interesse å spill kanon høyt. Bor i leilighetblokk, så naboene ville nok ikke like det. :) Brukes hovedsakelig for film.

Er ute etter å få bedre lyd en det jeg har idag. har bare små "bok hylle" høytalere idag i 5.1 oppsettet.

Endret av nosync
Lenke til kommentar

 

Ikke noe problem.

 

Hvordan klarer du å se det egentlig? Ifølge specs så har reciveren RMS Output på 95W, mens disse høytalerne er 150W. Er det ikke dette jeg må se på om den klarer å kjøre høytalerne?

 

 

Det er mange gode svar i tråden.

 

Men kan legge til en ting. Hvis du ser på spesifikajsonene som Komplett oppgir på høyttalerene i overskriften sin, så ved siden av 150W så står det noe annet. 98dB/1W. det betyr at høyttalerene ved 1W inn gir 98dB lydnivå målt 1 meter unna dem. Noe som betyr at de er meget effektive, noe Klipsch er kjent for.

 

De tåler maks 150W kontinuelig effekt, noe høyere peak, men å gi dem konstant 150W så er politiet på døren omtrent samtidig som ørene er ødelagt.

 

Høyttalere og effekter er vanskelig å forklare i korte trekk. Men Klipsch spiller høyt på 10 og 15 watt forsterkere også. Men å ha en kraftig forsterker vil gi mer kontroll over elementene i dem, selv ved samme lydnivå som en enklere. Men vil tro hvis du ikke blir fornøyd med ytelsen til Yamahaen, så er det nok kanskje lydsignaturen de gir sammen som er problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...