Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Italiensk eller tysk


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg må lære meg et nytt språk på relativt kort tid.

 

Meldte meg ut av språkfaget i starten 2.vgs rett og slett fordi jeg slet med sosial angst og hang langt etter de andre i klassen. Jeg hadde italiensk og jeg kan jo dagene, tall, månedene og litt om bøying. Greia er at jeg nå er nødt til å ta eksamen i både nivå 1 og nivå 2 i et språk. Går i 3. VGS for øyeblikket og for å få et fullført vitnemål er jeg nødt til å ha alle de vanlige fagene.

 

Planen er å ha et friår etter videregående, mest fordi jeg må grunnet det her med språket. Men dette betyr at jeg har ca halvannet  år (nivå 1 er beregnet på 2 år og nivå 2 er beregnet på 1 år) på å lære meg et språk helt selv slik at jeg kan ta privatist eksamen.

 

Nå vet jeg bare ikke hvilket språk jeg skal velge. Jeg kan litt fra det italienske språket, men det er jo så utrolig mye mer jeg må kunne. Har også hørt at tysken er ganske enkel å lære hvis man er norsk, men at det er mye grammatikk. 

 

Hva tenker dere? Har jo også hørt at tysk er utrolig kjedelig og at man derfor gir opp fort. Men jeg er bare så utrolig usikker selv, skal jo opp i både skriftlig og muntlig eksamen, slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv tysk nå, og vil relativt si at det er enkelt hvis du øver nok. Du må faktisk ville lære deg tysk, og ikke bare fordi du må. Det er sant at mange norske/danske ord blir assosiert med tyske, så ja hvis du er norsk og er flink i norsk faget, klarer du deg godt nok. Så burde du tenke på læreren..er han/hun god nok? Et av grunnene til at jeg ble flink i tysk er fordi læreren min gjorde det interessant, undersøk litt og hør med elevene;) 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har selv tysk nå, og vil relativt si at det er enkelt hvis du øver nok. Du må faktisk ville lære deg tysk, og ikke bare fordi du må. Det er sant at mange norske/danske ord blir assosiert med tyske, så ja hvis du er norsk og er flink i norsk faget, klarer du deg godt nok. Så burde du tenke på læreren..er han/hun god nok? Et av grunnene til at jeg ble flink i tysk er fordi læreren min gjorde det interessant, undersøk litt og hør med elevene;) 

Lykke til!

Jeg må ta det privatist, så har ikke lærer. Mulig jeg går for tysk siden det er det enkleste..

Lenke til kommentar

Hvor komfortabel er du med det Italienske språket? Tror du du kan klare å lære tysk mye mer enn det du har lært på Italiensk?

Jeg mener tysk er lettest, selv om jeg hadde bare tysk 1 på vgs. Grammatikken derimot kan være litt vrien med alle bøyningsformene. 

Har hørt om at Nederlansk er ganske likt Tysk, men er usikker.

 

Jeg hadde ikke anbefalt Kinesisk som noen sa var lett. Det er sant at grammatikken er lett, men de har en del synonymer, pluss skriftlig delen er veldig vanskelig ettersom de bruker Hanzi (symboler). 

Lenke til kommentar

Hvor komfortabel er du med det Italienske språket? Tror du du kan klare å lære tysk mye mer enn det du har lært på Italiensk?

Jeg mener tysk er lettest, selv om jeg hadde bare tysk 1 på vgs. Grammatikken derimot kan være litt vrien med alle bøyningsformene. 

Har hørt om at Nederlansk er ganske likt Tysk, men er usikker.

 

Jeg hadde ikke anbefalt Kinesisk som noen sa var lett. Det er sant at grammatikken er lett, men de har en del synonymer, pluss skriftlig delen er veldig vanskelig ettersom de bruker Hanzi (symboler). 

Tror nok ikke kinesisk blir noe jeg klarer å sette meg inn i på et år. Må ha både nivå 1 og nivå 2 i språket. 

Veldig usikker på hvordan jeg ligger an i italiensken da, vurderer å kanskje ta det istedet for tysk. Kjenner jeg angrer veldig på at jeg meldte meg ut. Blir nok ikke bare ett friår på meg nei

 

Vet dere evt. hvordan det er med eksamen når man må ha både nivå 1 og nivå 2 i et språk? Må jeg ha muntlig og skriftlig eksamen i begge fagene?

Lenke til kommentar

Du må ha skriftlig og muntlig ja. Men nivå 1 som oftest veldig enkel og grei, både skriftlig og muntlig. Når det kommer til skriftlig, er det mulig å få tak i tidligere eksamenshefter og se på oppgavene der for å øve.

Ellers anbefaler deg å ta en part med rådgiveren på skolen din. Kanskje du kan også spørre rådgiveren om det er mulig at du kan være med i noen tysk timer på skolen/italiensk timer slik at du får se hvordan språkene er? Tror det hadde vært til stor nyttige og at du i tillegg kan kanskje slå en prat med tysk og italiensk lærerne i etterkant av timene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hvor komfortabel er du med det Italienske språket? Tror du du kan klare å lære tysk mye mer enn det du har lært på Italiensk?

Jeg mener tysk er lettest, selv om jeg hadde bare tysk 1 på vgs. Grammatikken derimot kan være litt vrien med alle bøyningsformene. 

Har hørt om at Nederlansk er ganske likt Tysk, men er usikker.

 

Jeg hadde ikke anbefalt Kinesisk som noen sa var lett. Det er sant at grammatikken er lett, men de har en del synonymer, pluss skriftlig delen er veldig vanskelig ettersom de bruker Hanzi (symboler). 

Tror nok ikke kinesisk blir noe jeg klarer å sette meg inn i på et år. Må ha både nivå 1 og nivå 2 i språket. 

Veldig usikker på hvordan jeg ligger an i italiensken da, vurderer å kanskje ta det istedet for tysk. Kjenner jeg angrer veldig på at jeg meldte meg ut. Blir nok ikke bare ett friår på meg nei

 

Vet dere evt. hvordan det er med eksamen når man må ha både nivå 1 og nivå 2 i et språk? Må jeg ha muntlig og skriftlig eksamen i begge fagene?

 

 

 

Du må ha eksamen både muntlig og skriftlig i nivå 1 og nivå 2. Det blir tilsammen 2 muntlig og 2 skriftlig om du velger denne ruten. Hvis du hopper rett inn for nivå 2 slipper du nivå 1, og da tar du bare 1 eksamen i muntlig og skriftlig for nivå 2. Jeg hoppet rett inn på nivå 2, Vietnamesisk men anbefaler at man kun velger nivå 2 med en gang, hvis man kan språket godt nok.

 

I morsmål som fremmedspråk/morsmålseksamen gjelder det vanligvis i den muntlig delen at man får tema om kultur, bla. fra mat til politikk som man skal presentere (det står informasjon i eksamensheftet som blir utgitt, og du får 30 minutter til å forbedre. Likevel kan sensur teste deg om du vet noe mer enn det du leser i heftet). Sensur vil stille deg spørsmål etter presentasjonen, og i noen tilfeller så har man også en lytteoppgave. Min venn som hadde tyrkisk nivå 2 & 3 fikk ikke lytteoppgaver, men jeg (vietnamesisk 2) og en venn som tok Urdu 1 og 2 fikk lytteoppgaver. Da må man fortelle hva samtalen handler om, evt svare sensurens spørsmål.

 

Skriftlig: Vanligvis får man 3-4 oppgaver, men definitivt en oppgave der du må skrive en kort stil. Kan ta med alle hjelpemidler slik som ordbok.

Endret av Kimchi wasabi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...