Gå til innhold

Hvordan kan jeg lære Excel?


forsommer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den beste metoden å lære seg Excel er ved å finne et problem du ønsker en løsning på (prosjekt, oppgave osv), og dermed bare gjøre det. Søk masse på nett, og lag en bruker på diverse excel forumer der du kan spørre kjappe spørsmål. Bruk også Youtube. Etter hvert som du lærer deg nye funksjoner gjennom å gjennomføre det selv blir det mye enklere å forstå Excel enn å lære det fra en bok. 

 

Jeg anbefaler heller å bruke Excel på engelsk istedenfor norsk, fordi det finnes mye mer resursser på engelsk enn norsk. I tillegg er funksjonene mye kortere å skrive på engelsk enn norsk. 

Lenke til kommentar

Den beste metoden å lære seg Excel er ved å finne et problem du ønsker en løsning på (prosjekt, oppgave osv), og dermed bare gjøre det. Søk masse på nett, og lag en bruker på diverse excel forumer der du kan spørre kjappe spørsmål. Bruk også Youtube. Etter hvert som du lærer deg nye funksjoner gjennom å gjennomføre det selv blir det mye enklere å forstå Excel enn å lære det fra en bok. 

 

Jeg anbefaler heller å bruke Excel på engelsk istedenfor norsk, fordi det finnes mye mer resursser på engelsk enn norsk. I tillegg er funksjonene mye kortere å skrive på engelsk enn norsk. 

Enig her, hvis det er layout du er ute etter. Søk opp rapporttypen + template på google / youtube. Lærer masse av å se hvordna andre har utformet rapportene sine for å se bra ut. Hvis du sliter med hvis funksjonen... vel, det første jeg vil tipse deg er å begynne med engelsk språklig word, fordi alt på nettet er lettere å finne på engelsk (Eksempelvis er hvis IF). Der finner man masse forklarende videoer. 

 

Som Mladic sier, finn ut hva du ønsker å lære og gjøre, så finner du ut hvordan man gjør det. Jeg mener selv at jeg ikke er så dyktig i excel, men flink til å google og forstå excel formler :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg prøve å forklare anatomien i HVIS. Uten å kunne overføre det til beregning av skatt (kanskje er det ikke riktig våpen). Uansett, Hvis lages slik -og parenteser og semikoloner er vesentlige her:

 

=HVIS(påstand;resultat om det stemmer;resultat hvis ikke)

 

En påstand kan være av type

 

5>7

 

Og en hvis kunne da være

 

=HVIS(5>7;"verden står ikke til påske";"alt vel")

 

5 er aldri større enn 7. Mer nyttig er det når påstanden består av variabler eller resultater av beregninger:

 

A1>1000

 

Si du får 100 kroner rabatt hvis beløp i celle A1 er over 1000 kroner, her er rabatten:

 

=HVIS(A1>1000;100;0)

 

Du finner flere eksempler i formelsamlingen min klistret øverst i forumet.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Vet ikke akkurat hva du sliter med, men hvis-funksjonen fungerer på følgende måte HVIS(PÅSTAND,SANT,USANT)

 

En påstand kan f.eks. være at lønnen er mer enn et visst beløp, for første trinn på trinnskatten vil dette være: LØNN>164100. Så hvis lønnen er mer enn 164.100 er påstanden sann. Er lønnen 164.100 eller lavere er den usann.

 

SANT er hva man skal gjøre hvis påstanden er sann. I ditt tilfelle vil du beregne 0.93% skatt av inntekten, på alt over 164.100. Beløpet over blir (LØNN-164100), og dette skal du gange med 0.0093: (LØNN-164100)*0.0093.

 

USANT er hva man skal gjøre hvis påstanden er usann. Hvis man tjener 164.100 eller mindre skal man ikke betale skatt på dette trinnet, altså blir skatten 0.

 

Hele formelen blir da som følger:

 

HVIS(PÅSTAND,SANT,USANT)

Hvis(LØNN>164100,(LØNN-164100)*0.0093,0

 

 

Lykke til!  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...