Gå til innhold

Spørsmål angående å søke datateknologi bachelor.


xelag1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tok forkurs for ingeniør 2016-2017, men feilet sørgelig nok på fysikk eksamen med 2 poeng under. Tok denne eksamenen igjen måneden etter og bestod. Siden søkesprossene for videre utdanning allerede hadde blitt lukket høst semester 2017 ble jeg nødt til å vente ett helt år for å kunne søke igjen. 

Det er fortsatt en liten stund til jeg kan søke på nytt men jeg håpte jeg kunne forberede meg litt. Jeg har to spørsmål:

1.Om jeg søker NTNU som første valg og la oss si Universitetet i Agder som andre valg, men jeg kommer ikke inn på NTNU pga for dårlige karakterer og for mange søkere. Vil jeg da ha like stor prioritering på andre valget mitt? Altså.. Bør jeg søke på NTNU selv om jeg ikke er helt sikker på om jeg kommer inn der?

2.Har jeg fortsatt forkurs kvoten min nå som jeg måtte vente ett ekstra år med å søke på bachelor?

 

Takk for alle svar, hilsen studiesulten mann på 25 år.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Spørsmål 1: Ja, da blir andrevalget prioritert. Om du vil til NTNU, men har liten tro på å komme inn, syns jeg du bare skal søke. Poenggrenser varierer alltid noe, og god knows om kanskje du er super duper heldig som faen og kommer inn. Du har ikke noe å tape på å prøve med NTNU på førstevalget. Bare sørg for at andrealternativet er gjennomtenkt, ellers går du muligens på en snurr.

Spørsmål 2 har jeg ikke snøring på, men her på forumet er det en drøss av ingeniørutdannede, så det er bare å vente på svar. Lykke til, mann!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørsmål 1: Ja, da blir andrevalget prioritert. Om du vil til NTNU, men har liten tro på å komme inn, syns jeg du bare skal søke. Poenggrenser varierer alltid noe, og god knows om kanskje du er super duper heldig som faen og kommer inn. Du har ikke noe å tape på å prøve med NTNU på førstevalget. Bare sørg for at andrealternativet er gjennomtenkt, ellers går du muligens på en snurr.

 

Spørsmål 2 har jeg ikke snøring på, men her på forumet er det en drøss av ingeniørutdannede, så det er bare å vente på svar. Lykke til, mann!

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Så vidt eg kan sjå så er det ingen forelding på forkurskvoten så lenge det er snakk om ettårig forkurs med full fagkrets, uten fritak av fag.

 

 

Dersom du har eit ønske om å gå på NTNU (i Trondheim) så bør du sette dette på fyrsteplass. Kjem du ikkje inn så vil studieplass nummer 2 ta over som nytt fyrstevalg, osv.

Du kan ha opp til 10 studieplassar/linjer på søknaden, for dei fleste så er det ikkje så aktuelt å fylle opp heile lista, så det er vell verdt å "kaste vekk" eit av dei 10 valga på den studieplassen som du helst vil ha, uavhengig av om det er realistisk eller ikkje. Så kan du heller safe på plass 2-10.

 

Pass berre på at du har gjort gode vurderingar, slik at dersom du får tilbud om tredjevalget ditt så er det noke som du kan takke ja til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...