Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har DOVE eller LANO best PH?


Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det er litt ulik informasjon på nettet om hvilken PH-verdi som er best/optimal; jeg leser alt fra 4.5 til 7. Jeg har tørr hudtype og lurer på hvilken av såpene LANO eller DOVE jeg skal bruke. Jeg har god erfaring med begge, men vil velge den "beste". Det er bare de to typene jeg er interessert i i denne omgangen - ikke andre såper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktigheten av pH-verdien i midler for håndvask er sterkt overdrevet. Det har veldig lite å si. Huden innhenter seg fort når det er så kort eksponering. Selv bare rent vann har en varieriende pH-verdi som påvirker ulikt.

 

Du bør se på innholdslistene og undersøke om det er noe huden din reagerer på. Det er nok dette de med hudproblemer reagerer på. Du kan kjøpe «hjemmelaget» såpe som ikke har tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar!

Jeg tenker egentlig på til ansiktet mitt. Jeg har veldig tørr hud, og har prøvd all verden rensemidler og ansiktsvask, men føler ikke at noe som helst hjelper; har prøvd alle mulige varianter; parfymefri, alkoholfri, osv. Så da tenkte jeg at jeg bare skal gå over til såpe. Bruker veldig lett lag med sminke, så trenger ikke midler som fjerner mye smink eller lignende. I tillegg så barberer jeg ansiktet mitt fordi jeg tar laserbehandling for hårfjerning, og må fjerne ansiktshår med høvel før behandlingen. Jeg har prøvd med barberskum for det, men føler at de irriterer huden enda mer...

Lenke til kommentar

Aner ikke, head n shoulders? Funka mot flassingen min, og det er jo «shoulders» i navnet...? Du burde prøve det som selges som organisk/hjemmelaget såpe. Det man kjøper i butikken er ikke nødvendigvis såpe selv om det virker likt. Såpe er et ganske enkelt kjemisk stoff, eller en gruppe lignende stoffer blir det vel.

Lenke til kommentar

 

 

men føler ikke at noe som helst hjelper
Såpe har én funksjon: den vasker bort fett. Er det ikke overflødig fett, trenger du ikke å bruke såpe. Tvert imot, du gir mer tørr hud. Du vil aldri finne en såpe som hjelper mot tørr hud, det strider mot hva en såpe er.

 

Hvis du bruker såpe, bør du bruke svakest mulig såpe, så du tar av minst mulig fett. Praktisk talt alle såpene på markedet er like sterke, unntatt Natusan Baby Wash, som inneholder et annet og svakere såpestoff.

 

Ta på fuktighetskrem etterpå. Det hjelper mot tørr hud, ikke såpe. Bruk en som inneholder glyserol, f.eks. Miniderm (jeg har ikke selv prøvd den).

 

Prøv også å bruke fuktighetskrem i stedet for barberskum.

Lenke til kommentar

Aner ikke, head n shoulders? Funka mot flassingen min, og det er jo «shoulders» i navnet...? Du burde prøve det som selges som organisk/hjemmelaget såpe. Det man kjøper i butikken er ikke nødvendigvis såpe selv om det virker likt. Såpe er et ganske enkelt kjemisk stoff, eller en gruppe lignende stoffer blir det vel.

 

Du tenker jeg skal prøve med shampoo på ansiktet?

Hvor kan jeg få kjøpt organisk/hjemmelaget såpe?

Takk igjen!

Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for svar!

Jeg tenker egentlig på til ansiktet mitt. Jeg har veldig tørr hud, og har prøvd all verden rensemidler og ansiktsvask, men føler ikke at noe som helst hjelper; har prøvd alle mulige varianter; parfymefri, alkoholfri, osv. Så da tenkte jeg at jeg bare skal gå over til såpe. Bruker veldig lett lag med sminke, så trenger ikke midler som fjerner mye smink eller lignende. I tillegg så barberer jeg ansiktet mitt fordi jeg tar laserbehandling for hårfjerning, og må fjerne ansiktshår med høvel før behandlingen. Jeg har prøvd med barberskum for det, men føler at de irriterer huden enda mer...

 

 

Såpe tørker ut huden i ansiktet. Dette kan være positivt om man har fettete hud, men er neppe bra for tørr hud.

Lenke til kommentar

 

men føler ikke at noe som helst hjelper
Såpe har én funksjon: den vasker bort fett. Er det ikke overflødig fett, trenger du ikke å bruke såpe. Tvert imot, du gir mer tørr hud. Du vil aldri finne en såpe som hjelper mot tørr hud, det strider mot hva en såpe er.

 

Hvis du bruker såpe, bør du bruke svakest mulig såpe, så du tar av minst mulig fett. Praktisk talt alle såpene på markedet er like sterke, unntatt Natusan Baby Wash, som inneholder et annet og svakere såpestoff.

 

Ta på fuktighetskrem etterpå. Det hjelper mot tørr hud, ikke såpe. Bruk en som inneholder glyserol, f.eks. Miniderm (jeg har ikke selv prøvd den).

 

Prøv også å bruke fuktighetskrem i stedet for barberskum.

 

 

Takk for svar!

Jeg skal prøve f.krem neste gang jeg barberer.

 

Jeg er generelt veldig flink til å bruke f.krem flere ganger om dagen. Har prøvd hundrevis av ulike produkter fordi jeg har slitt veldig lenge med tørr hud og mye akne. Kjøpte utrolig mange dyre produkter; uten parfyme, parabener, alkohol, men ingenting hjalp. Nå bruker jeg Nivea sin bodylotion med Shea butter selv om den egentlig er tiltenkt kropp, regner jeg med. Men det er det eneste produktet som har hjulpet meg, selv om det inneholder både parfyyme og alkohol. det har redusert tørrheten kraftig, men det er fremdeles ikke optimalt; derfor har jeg begynt å se litt på såpebruken min.

 

Takk for gode tips; jeg skal prøve å redusere såpen eller finne en annen; forhåpentligvis vil det hjelpe på den lille tørrheten som fremdeles er igjen. Tror du den barnesåpen du skrev om vil passe for meg?

Lenke til kommentar

Du trenger som sagt virkelig ikke å vaske fjeset med såpe hver dag, hvis du klarer å fjerne sminken ordentlig uten. En ren våt klut eller (rene) hender i dusjen er nok til å få vekk død hud og overfladisk skitt, men vil la det være igjen noe naturlig fett. Du kan eventuelt prøve å gå en periode helt uten sminke og barbering også, om det er gjennomførbart (en ferie eller noe?), for å la huden hvile litt ekstra.

 

Angående fuktighetskremer, gjør karbamid noe for deg? Det fungerer godt på noen typer problemer.

Lenke til kommentar

Du trenger som sagt virkelig ikke å vaske fjeset med såpe hver dag, hvis du klarer å fjerne sminken ordentlig uten. En ren våt klut eller (rene) hender i dusjen er nok til å få vekk død hud og overfladisk skitt, men vil la det være igjen noe naturlig fett. Du kan eventuelt prøve å gå en periode helt uten sminke og barbering også, om det er gjennomførbart (en ferie eller noe?), for å la huden hvile litt ekstra.

 

Angående fuktighetskremer, gjør karbamid noe for deg? Det fungerer godt på noen typer problemer.

 

Takk for svar!

Ja, jeg tenker at jeg skal prøve uten såpe en stund; har allerede gått 1 dag uten såpe :)

 

Karbamid har jeg ikke hørt om tidligere. Googlet det nå etter at du nevnte det. Kan godt prøve det. HTH har en krem med karbamid og melkesyre; tenker du at denne egner seg/har "nok" av karbamid, eller bør jeg gå for noe på apoteket? HTH er det som passer budsjettet mitt best for tiden...

Lenke til kommentar

 

Aner ikke, head n shoulders? Funka mot flassingen min, og det er jo «shoulders» i navnet...? Du burde prøve det som selges som organisk/hjemmelaget såpe. Det man kjøper i butikken er ikke nødvendigvis såpe selv om det virker likt. Såpe er et ganske enkelt kjemisk stoff, eller en gruppe lignende stoffer blir det vel.

 

Du tenker jeg skal prøve med shampoo på ansiktet?

Hvor kan jeg få kjøpt organisk/hjemmelaget såpe?

Takk igjen!

 

 

Hvis problemet er tørr hud vil du antageligvis bare gjøre problemet værre med hjemmelaget såpe.

 

Reduser bruken av såpe og/eller bruk fuktighetskrem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...