Gå til innhold

Konsoller


Anbefalte innlegg

Har også lenge vært irritert over at flere og flere PC spill har pådratt seg stygge tilfeller av konsollsyken, men i det siste har det raskt blitt mye verre. Det er utrolig synd å se store titler bli fordummet ned på konsollnivå. Før var det greit så lenge man tok utgangspunkt i PC versjonen og så gjorde den nødvendige fordummingen/forenklingen som måtte til for å porte spillet over til konsoll. Originalversjonen levde da fortsatt i sin prakt og til sitt potensial. Nå har det blitt en veldig stygg tendens til å gå andre veien og da blir begge versjonene håpløst skadelidende. :angry:

 

Fint for de som bare er ute etter mest mulig simple spill hvor kompleksiteten nærmer seg et totalt bunnnivå, men veldig synd for de som liker litt mer avanserte spill.

 

Som tidligere nevnt, Deus Ex 2 er totalt utilgivelig og kanskje det styggeste eksempel vi har sett til dags dato på denne mildt sagt ubehagelige trenden. Tror nok mange nærmest begynte å gråte blod da de så hvordan denne tittelen hadde blitt brutalt mishandlet og forulempet på det groveste for så blødende å bli lagt ut på søppeldynga for å dø stille hen. :cry:

Et annet trist eksempel er Kotor: Supert spill som dessverre kun har levd opp til knapt halvparten av sitt potensiale på PC utgaven. Kunne ha blitt nærmest det perfekte RPG på PC dersom det hadde blitt lagt noe som helst arbeid i konverteringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke sammenligne konsollenes hardware med PC hardware. Xboxens ytelse på spill ligger langt over hva en PC med samme specs kan klare. Dette skyldes mange ting, bla at det ikke ligger et tungt OS og kjører i bakgrunnen (som feks Win XP) og at utviklere av spill kan skrive programmkoden direkte til hardwaren, noe som er umulig til PC da det finnes alt for mange hardware kombinasjoner på PC markedet.

Det å si at den ligger langt over er noe jeg umulig kan si meg enig i. Greit, du slipper å ha et "Tungt OS" som kjører i bakgrunnen (men tro det eller ei, det er ikke OSet som gjør dette, snarere alle småprogrammene folk kjører som står og gnåler om prosessortid).. Xbox har selvfølgelig også sitt eget OS :) Men, en annen ting du nevner er at du kan skrive kode som gjør at du kan utnytte hardwaren direkte i en xbox.. Det er i og for seg et veldig godt poeng for _vanlige_ konsoller, men Xbox bruker i stor grad DirectX, nettopp som det man gjør på PC. Dermed får du i utgangspunktet det samme interfacet å kode mot, noe som gjør at det er en forholdsvis smal sak å utvikle kode for Xbox dersom du har erfaring med samme type programvare på standard i386-basert arkitektur under DirectX.

 

Argumentet har mer holdbarhet for de andre konsollene enn akkurat Xbox. Fordelen med Xbox er at du _vet_ at maskinvaren ligger på et visst nivå, slik at du slipper å lage fallback-kode og "unngå" diverse teknologiske framskritt, bare fordi det ikke har blitt akseptert av den gemene hop. :)

Lenke til kommentar

det derre "enklere å programmere mot standardisert hw" er litt tynt..greit, det går å optimere mot visse ytelses terskler, men på en PC, vil HAL(hardware abstraction layer) gi akkurat samme interface til programmer, samme hvilket HW man har, det er jo det som er vits med OS...hvordan driverene tolker kommandoene som kommer fra HAL etterpå har mindre å si....det er jo en grunn til at MS laget DX...for å standardisere API for spill under microsoft...

Lenke til kommentar
Det å si at den ligger langt over er noe jeg umulig kan si meg enig i. Greit, du slipper å ha et "Tungt OS" som kjører i bakgrunnen (men tro det eller ei, det er ikke OSet som gjør dette, snarere alle småprogrammene folk kjører som står og gnåler om prosessortid)..

For å sikre kompabilitet og stabilitet over mange hardware konfigrasjoner har Windows masse av restriksjoner og interfacer som hindrer effektiv bruk av resusser. Som nevnt er Linux noe raskere på spill, men hva grunnen til det er vet jeg ikke, mulig bedre multitasking?

En lukket platform som xbox har ikke dette problemet og man har da mye mer kontroll over ressusene. F.eks kan NV2A ta seg utelukket av vertex prosessering uten at CPU blander seg inn.

Jeg vil tro NFS:U er et godt eksempel på hva en lukket platform med så liten CPU som 733Mhz P3/Celeron kan utrette.

 

 

Xbox har selvfølgelig også sitt eget OS  Men, en annen ting du nevner er at du kan skrive kode som gjør at du kan utnytte hardwaren direkte i en xbox.. Det er i og for seg et veldig godt poeng for _vanlige_ konsoller, men Xbox bruker i stor grad DirectX, nettopp som det man gjør på PC. Dermed får du i utgangspunktet det samme interfacet å kode mot, noe som gjør at det er en forholdsvis smal sak å utvikle kode for Xbox dersom du har erfaring med samme type programvare på standard i386-basert arkitektur under DirectX.

Gamecube har også et API utviklere kan bruke som er ganske likt OpenGL. PS2 har vel også noe mulighet for HL koding. Men uansett er DirectX på Xbox veldig streamlinet og tilpasset xbox fra det som er for PC.

Xbox er ikke så uvanlig som konsoll, det at man kan bruke et API som er vel kjent er da bare en fordel.

 

You can usually count on getting twice the performance out of an absolutely fixed platform if you put a little work into it. There are lots of tradeoffs that need to balance between the different cards on a general purpose platform -- things that I don't do with vertex programs because it would make the older cards even slower, avoiding special casing that would be too difficult to test across all platforms (and driver revs), and double buffering of vertex data to abstract across VAR and vertex objects, for instance.

-John Carmack

Lenke til kommentar

Synes det blir litt urettferdig å gi konsollene skylda for dårlig porting. Konsoller har eksistert like lenge som PC'er (iallefall når det gjelder spill med grafikk), så en del av uttalelsene her blir rett og slett ganske "rasistiske" spør du meg.

 

Skylden her ligger jo helt klart på de grådige spillhusa som kun tenker penger! Dessuten går dårlig porting begge veier. Bare se på Morrowind for eksempel. Interfacet på Xbox er jo lousy hastverksarbeid som kunne vært mye bedre gjennomført hvis de hadde tatt seg tid til å tenke seg to ganger.

 

Jeg er enig i at det er trist at PC versjoner må lide pga. at spillhus prioriterer konsollversjoner, men at dette er noen andre enn spillhusenes egen feil er BS. Konsoller har like mye livets rett som PC'er. Dessuten suger sikkert PC versjoner av spill i forhold til hvor fete de kunne vært på en moderne Amiga. So, why f*****g bother...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...