Gå til innhold

Slutte i Oljebransjen?


Anbefalte innlegg

Hei,


Jeg søker råd angående jobbsituasjon. Jeg sitter i dag kanskje i en gullsituasjon som mange misunner, men jeg ønsker noe annet.


 


Jeg er 25 år og jobber i dag som fagarbeider i et Oljeselskap, der jeg følger et av de store prosjektene som pågår i Norge. Det innebærer mye reising for oppfølging av kontraktører og møter over hele landet,  men mest kontor arbeid i Bergen.


Jeg har jobbet i selskapet i 6 år, og vert 5 av de offshore der jeg har fått fagbrev som både Automatiker og Elektriker.


 


Til våren er jeg ferdig utdannet Ingeniør, som jeg har tatt på siden av jobben de siste 6 årene. Da kommer mitt dilemma:


 


Jeg ønsker ikke å jobbe som ingeniør i et operatør selskap, rett og slett fordi det ikke finnes ingeniør jobber her som trigger meg, eller som jeg syns er interessante. I tillegg ønsker jeg å flytte en plass der de ikke har kontor, noe som ville utløst ekstremt mye reising og/eller ukependling i denne jobben.


 


Jeg ser da på mulighetene å finne meg noe annet, som er mer innenfor mine interesser og der jeg ønsker å bo. Ønsker aller mest en jobb innenfor forskning/produktutvikling eller lignende, men ser også lyst på en elektroingeniør jobb i kraftselskap eller konsulentfirma.


 


Problemet er at jeg sitter med en mental sperre, som egentlig sier at jeg aldri bør si opp jobben her, pga godene, lønna og ikke minst tryggheten. Det er vanskelig å få trygghet som fersk ingeniør i desse tider. Jeg er også vanskelig å si om det jeg vil nå faktisk er noe jeg trivest med på lang sikt.


 


Lurer rett og slett på om noen andre har vert i samme bås, eller har tatt slike valg som kan fortelle hvordan det har endt opp i forhold til tidligere jobb? Hvordan finner man ut hva man egentlig vil?


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fyrste du bør gjere er å starte å søke på aktuelle jobbar.

Dette treng du ikkje å informere nokon om, og du kan vente med å oppgi referansar til den nye arbeidsgivaren eventuelt er like ved å gi deg eit jobbtilbud.

 

På denne måten får du vurdert kva arbeidsmuligheiter som foreligger, og du får meir detaljar om kva den nye arbeidsgivaren kan tilby.

Når du fyrst har konkrete jobbtilbud så kan du samanlikne det du får mot det du har.

Dersom du får tilbud om ein spennande og trygg jobb, med god lønn og på den staden du helst vil bu så er det ingen grunn til å ikkje prøve noke nytt.

Og får du ikkje jobbtilbud eller kun dårlige tilbud, ja då er det kanskje like greit å fortsette i jobben du har?

 

Du finner i alle fall ikkje ut kva som er der ute om du ikkje stikk tåa i vatnet og prøver deg litt fram.

 

Når du får konkrete jobbtilbud så kan du også vurdere om du skal informere dagens arbeidsgiver om tilbudet. Mange bruker slike jobbtilbud som trussel/brekkstang ovanfor dagens arbeidsgiver om å få tilbud om betre lønn og/eller andre arbeidsoppgåver. Så det kan være at du også får slike tilbud. Du kan i alle fall vurdere om det er aktuelt å gi din arbeidsgiver muligheit til å gi deg eit betre tilbud eller om du berre aksepterer jobbtilbudet og leverer oppsigelse.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du sitter jo greit i det. Siden du har jobb trenger du ikke ta det du får, noe som kan være mye rart/dårlig u disse tider.

 

Det er jo ikke slik at du behøver si opp jobben før du har signert jobbkontrakt på en jobb du synes er god. Begynn å søk på de jobbene du ønsker, uten å fortelle noen på jobben om det ☺

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...