Gå til innhold

Når er man japaner?


VRK18

Anbefalte innlegg

 

Selv om du sendte barna på internasjonal skole og/eller oppdro dem hjemme, og de snakker relativt dårlig japansk?

Ja, men jeg ville da si de var dårlig integrert.

Jeg ser hvor du vil med diskusjonen.

 

 

De fleste vil nok si at man ikke er japaner da, men jeg er enig med deg i at de er dårlig integrerte japanere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel et innspill i den norske innvandringsdebatten, et forsøk på å være smart/morsom. For når spørsmålet er "når er man nordmann", er det fryktelig lett å bli nordmann, mens det er mye vanskeligere når det går andre veien.

 

Ja, er ikke det et paradoks? Det skal ikke noe til for å være nordmann, men alle vil le en nordmann som flytter til Japan og kaller seg selv japaner. 

 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Jeg ville blitt japaner i samme sekund oppholdstillatelsen ble innvilget.

Om jeg ikke kunne et ord japansk, ikke hadde en eneste japansk venn eller ikke hadde noen som helst intensjon om å verken delta i det japanske samfunnet eller lære meg språket har ingen ting å si.

Fortsatt like japansk som yoshi yamamoto.

Om noen ga den minste antydning til å oppfatte meg som utenlandsk ville jeg laget dramatiske scener, blitt helt utrolig fornærmet og krenket.

Ville nok også forlangt å få bygget en kirke som jeg kunne be i og også forlangt å gå med bunad og vikinghjelm på jobb, om jeg gidder å jobbe da. Hvis arbeidsgivere våger å oppfordre meg til å ta av hjelmen når jeg er på jobb, så anmelder jeg selskapet for diskriminering og rasisme.

Om jeg fikk barn i Japan så ville jeg hvertfall holdt dem hjemme fra barnehagen slik at de ikke ble for japanske, og om de allikevell tilpasser seg og absorberer japansk kultur og levemåte så ville jeg nok sendt dem til Norge en stund som straff for at de integrerer seg og blir "japanske"

Om de bruker skoleuniform i Japan skiter jeg i, mine barn skulle møtt opp i bunad, lusekofte og vikinghjelm på hodet.

Sier noen noe på det, så drar jeg rasismekortet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville blitt japaner i samme sekund oppholdstillatelsen ble innvilget.

Om jeg ikke kunne et ord japansk, ikke hadde en eneste japansk venn eller ikke hadde noen som helst intensjon om å verken delta i det japanske samfunnet eller lære meg språket har ingen ting å si.

Fortsatt like japansk som yoshi yamamoto.

Om noen ga den minste antydning til å oppfatte meg som utenlandsk ville jeg laget dramatiske scener, blitt helt utrolig fornærmet og krenket.

Ville nok også forlangt å få bygget en kirke som jeg kunne be i og også forlangt å gå med bunad og vikinghjelm på jobb, om jeg gidder å jobbe da. Hvis arbeidsgivere våger å oppfordre meg til å ta av hjelmen når jeg er på jobb, så anmelder jeg selskapet for diskriminering og rasisme.

Om jeg fikk barn i Japan så ville jeg hvertfall holdt dem hjemme fra barnehagen slik at de ikke ble for japanske, og om de allikevell tilpasser seg og absorberer japansk kultur og levemåte så ville jeg nok sendt dem til Norge en stund som straff for at de integrerer seg og blir "japanske"

Om de bruker skoleuniform i Japan skiter jeg i, mine barn skulle møtt opp i bunad, lusekofte og vikinghjelm på hodet.

Sier noen noe på det, så drar jeg rasismekortet.

Det du tar opp har veldig mye om å bli akseptert den man er. Selv om det virker rart for andres kultur. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...