Jump to content
idny

Er det forskjell på Omega 3 fra fisk?

Recommended Posts

Hei 

Equology skryter av følgende: EQ Pure Arctic Oil består av ren omega-3 olje fra torsk fisket i det kalde, næringsrike arktiske havet utenfor den norske kysten. 

Er det forskjell på omega 3 fra fisk i næringsrike hav og omega 3 fra fisk i mindre næringsrike områder? 

Mulig at det arktiske havet er næringsrikt, men er det mer næringsrikt enn hav flest? 

Du kan sammenligne innholdet med andre produsenter. Formuleringen "næringsrikt" kan strengt talt hvem som helst bruke uten at det er en indikator for kvaliteten.

I møllers tran er det 0,4 EPA og 0,6 DHA hver 5 ml.og det er holdepunkter for å si at et inntak av 250 g gir helsfordeler. Dette reflekterer også av EFSA sitt lovverk om helsepåstander. Grunnlaget for at man skal helst ha EPA enn DPA er et argument jeg ikke forstår meg mtp på at ved å ta inntaket vil behovet bli dekt. 

Guest Slettet+921324

Pjallkåre: Man skal helst ha mer EPA enn DPA, og i tran er det omvendt. 

Jaså! Dette visste jeg ikke.

Pjallkåre: Man skal helst ha mer EPA enn DPA, og i tran er det omvendt. 

Blander du DPA med DHA? Hva baserer du påstanden din på?

Feks i MyRevolution sin Arctic Oil er det mer en 2x så mye EPA som DPA, og 0,1g mer EPA enn DHA.. Møllers oppgir ikke DPA så vidt jeg kan se.