Gå til innhold

TEST: Xiaomi Mi Mix 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tek.no kan ikke akkurat anbefale deg å importere fra Kina og unngå avgifter og slik da. Folk kommer med det i hver tråd, og tek vet det jo godt selv, men de kan jo ikke akkurat oppfordre folk til "brudd" på loven.

 

Og folk kan jo selv se på testen og si den ikke er verdt 8000 kr, men om jeg kjøper den fra Kina er det verdt det. 

Lenke til kommentar

 

 

Bare navnene Xiaomi og Huawei er nok til å holde seg langt unna. Klinger enda værre enn Samsung.

 

Har Mercedes fått kontroll på de rustproblemene nå da? :)

Har Kina biler fått kontroll på kollisjonssikkerhet da? Kina biler har fått slakt over hele verden i en kollisjon. Å kjøre en Kina bil er som russisk rulett ?

Det sa nok amerikanerne også om japanske biler på 70 og 80-tallet, og et par år senere ble det solgt flere japanske biler enn amerikanske, rett og slett pga kvaliteten var bedre ( og prisen).

 

Men for all del, det ville nok sittet langt inne for meg også å kjøpe en kinesisk bil idag.

 

Men angående krasjtester, så scorer også samtlige japanske Kei-cars dårlig i EuroNCAP osv. Allikevel florerer det av dem i Japan og en del andre asiatiske land. Og det er ingen forskning eller statistikk som viser at Kei-førere dør oftere i trafikken enn andre for det, såvidt jeg har sitt ihvertfall. For det er fortsatt gode biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den dagen Xiaomi eller en av de andre kinesiske produsentene klarer å sette inn et skikkelig bra kamera, skal jeg vurdere dem. Ikke før det. 8000 kr og kamera i billigklassen, det blir bare for dumt.

 

Jeg må le av slike kommentarer. Ikke fordi du direkte tar feil, da enkelte kinesiske merker har en del å gå på sammenlignet med andre telefoners kamera. Men når du insinuerer at det finnes skikkelige gode kameraer i mobiltelefoner så har du åpenbart lave forventninger til hva et godt kamera er :D

 

I dagslys eller på en solrik dag så er forskjellen på en Iphone, Sony, Samsung, Mi eller Pixel bortimot ikkeeksisterende. Du får stort sett det samme bildet med samtlige telefoner. Faktisk så kan du ta nesten like gode bilder med en telefon som med et innstegs systemkamera, om du bare skal se på det via en telefonskjerm osv.

 

I mer krevende forhold ser man større forskjeller, men da varierer det fra forferdelig til veldig dårlig.

 

For det er fortsatt ingen telefoner som kan ta bilder med skikkelig bokeh, eller er brukandes så snart solen er gått ned. Long-exposure og en del andre "pro-settings" er tilgjengelig på blant andre Sony og LG-telefoner, og du kan også skyte i RAW-format enkelte plasser, men til syvende og sist så er det ikke noe særlig mer enn gimmicks, og resultatene blir som regel ikke noe særlig bra.

 

Men selvfølgelig, det beste kameraet er jo alltid det du har med deg, og da er jo en telefon et enklere valg enn en systemkamera, men uttrykket "et skikkelig bra kamera" bør på ingen måter assosieres med et mobilkamera.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, Huawei må man holde seg unna. Skal du kjøpe mobil i Norge må du for all del holde deg unna Huawei!!!

 

https://www.digi.no/artikler/telenor-apnet-europas-mest-moderne-mobilnett/290142

 

Men hva har denne linken med saken å gjøre? Hvorfor er det relevant at Telenor har bygget "europas mest moderne 4G nett" i Norge?

 

Men jeg lurer på jeg, hvem er det som forsyner Telia og Telenor med alt utstyret til hele telenettet deres? Jo det er verdens største selskap på LTE, med høyest markedsandel i hele verden. Over Ericsson. 

 

Og hvilket selskap er det? Huawei. Så det er bare idiotisk å si at en må holde seg unna Huawei. For det første så er det umulig. For det andre så ble de valgt fordi de leverer bra produkter til en lavere pris enn konkurrentene. Og ikke bare eksisterende teknologi. Når Telia var å testet 5G var det også Huawei de testet med.

 

 

Det er noe folk ikke forstår med Kina. Den kinesiske staten peker ut noen satsingsområder, og så pusher de de områdene frem. Huawei står sentralt innenfor et av de områdene som går på infrastruktur. Spesifikt telekommunikasjon. Biler er ikke et spesielt satsingsområdet. 

 

Hvis du ser på selskaper i verden etter omsetning så er kinesiske State Grid nr 2. I hele verden, i omsetning. 

 

Og hvis alle andre kan bygge gode mobiler i Kina, hvorfor kan ikke kineserne? Produserer eksempelvis Apple iPhones i Kina, fordi de har laveste arbeidskostnader? Hvorfor skulle da Apple gått sammen med sin produsent (Foxconn) i et bud for NAND fabrikkene til Toshiba? Hvorfor kjøpte da Foxconn opp Sharp? 

 

Men er det så gøy å se og lære om hvordan ting forandrer seg og er i dag, om du bare kan komme med masse fordommer? Fordommer tegner jo en mye enklere verden, tross alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har en mi mix selv som jeg kjøpte for 4k fra Kina. Kan ikke si noe på kvaliteten. Skjønner ikke helt det hatet mot kinesiske produsenter, denne telefonen har en stor skjerm, perfekt for å lese aviser etc og batteriet varer dobbelt så lenge som en "innovativ" Samsung/Apple telefon. Også ser den mye bedre ut enn sistnevnte telefoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det sa nok amerikanerne også om japanske biler på 70 og 80-tallet, og et par år senere ble det solgt flere japanske biler enn amerikanske, rett og slett pga kvaliteten var bedre ( og prisen).

 

Men for all del, det ville nok sittet langt inne for meg også å kjøpe en kinesisk bil idag.

 

Men angående krasjtester, så scorer også samtlige japanske Kei-cars dårlig i EuroNCAP osv. Allikevel florerer det av dem i Japan og en del andre asiatiske land. Og det er ingen forskning eller statistikk som viser at Kei-førere dør oftere i trafikken enn andre for det, såvidt jeg har sitt ihvertfall. For det er fortsatt gode biler.

 

Vanlig Vestlig tankegang. Spesielt med USA-Japan. USA vant mot Japan i 2. WW og Japan var ødelagt. Og siden de da produserte billig og dårlig i starten trodde de i USA det alltid ville være slik. Så de undervurder konkurransen og tror aldri at en kinesisk mobil f.eks vil være like bra som de merkene vi kjenner i dag.

 

I løpet av kort tid ble USAs 19 RAM produserende selskaper redusert til kun 1, alle utkonkurrert av Japan. (Som i sin tid pga lignende mentalitet mistet alt til Sør-Korea). Etter Japan vokste opp (de var vel 2. største økonomi i verden på et punkt?) så kom jo de asiatiske tigrene (Sør-Korea, Singapore, Taiwan). Og gjett hvilket land som ikke har en veldig ulik modell fra de 3 landene, og har en veldig lignende historikk og vekst? Kina. 

 

Det å tro at vi ikke vil se kinesiske produkter konkurrere i øverste prissegmenter er enten ekstrem arroganse, naivitet eller begge. Kanskje og idioti. Typisk Vestlig måte å tenke på da, at det vi gjør her er så bra, det beste, øverste kvalitet. Så vi vil ikke bli slått. 

 

Biler som du nevner er jo ekstra morsomt i forhold til USA. De slår både Tyskland og Japan, og tar all slags forskning og fabrikker fra begge. De begynte med biler. De er billand nr. 1 i verden. Men hvem er nr. 1 og nr. 2 bilprodusenter i verden i dag? Det er jo Tyskland og Japan. (Tyskerne er flinke da, og tar konkurranse på alvor).  

 

Kina er allerede blitt så viktig at Hollywood tar med masse kinesisk. Og alltid positivt. Noen ganger utrolig åpenbart. Andre ganger mindre. Noen som husker siste Transformers film? 

 

Og det er jo mye i Asia av produkter folk ikke vet om engang her. Så de kan si noe er billig. Eksempelvis japanske biler i Norge. Men du kan sikkert ramse opp en hel rekke dyre, gode biler i Japan som aldri vil komme til Norge. Men folk har bare ingen kjennskap til hva som skjer i Japan f.eks, så de vet ikke om alle de utrolig mange produktene som er i Japan, men ikke resten av verden. Og markeder som Kina er så store at en produsent kan bygge seg opp der til å bli gigantiske, og plutselig lansere produkter over hele verden som er veldig gode. Kina er mer åpent enn Japan da så sannsynligheten for at folk vet om det er gjerne noe større, men likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bare navnene Xiaomi og Huawei er nok til å holde seg langt unna. Klinger enda værre enn Samsung.

 

Har Mercedes fått kontroll på de rustproblemene nå da? :)

Har Kina biler fått kontroll på kollisjonssikkerhet da? Kina biler har fått slakt over hele verden i en kollisjon. Å kjøre en Kina bil er som russisk rulett ?

Tja er vel ikke nødvendigvis riktig det du sier der. Volvo (Zhejiang Geely) som nå per definisjon er en "Kinabil" ble da virkelig best i test... https://www.dn.no/privat/dnBil/2016/01/14/1014/Kollisjonstest/dette-er-de-sikreste-bilene

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Bare navnene Xiaomi og Huawei er nok til å holde seg langt unna. Klinger enda værre enn Samsung.

 

Har Mercedes fått kontroll på de rustproblemene nå da? :)

Har Kina biler fått kontroll på kollisjonssikkerhet da? Kina biler har fått slakt over hele verden i en kollisjon. Å kjøre en Kina bil er som russisk rulett ?

Se her: http://www.dinside.no/motor/kinesiske-qoros-far-sikkerhetspris/61242601

Lenke til kommentar

Ja, Huawei må man holde seg unna. Skal du kjøpe mobil i Norge må du for all del holde deg unna Huawei!!!

 

https://www.digi.no/artikler/telenor-apnet-europas-mest-moderne-mobilnett/290142

 

Men hva har denne linken med saken å gjøre? Hvorfor er det relevant at Telenor har bygget "europas mest moderne 4G nett" i Norge?

 

Men jeg lurer på jeg, hvem er det som forsyner Telia og Telenor med alt utstyret til hele telenettet deres? Jo det er verdens største selskap på LTE, med høyest markedsandel i hele verden. Over Ericsson. 

 

Og hvilket selskap er det? Huawei. Så det er bare idiotisk å si at en må holde seg unna Huawei. For det første så er det umulig. For det andre så ble de valgt fordi de leverer bra produkter til en lavere pris enn konkurrentene. Og ikke bare eksisterende teknologi. Når Telia var å testet 5G var det også Huawei de testet med.

 

 

Det er noe folk ikke forstår med Kina. Den kinesiske staten peker ut noen satsingsområder, og så pusher de de områdene frem. Huawei står sentralt innenfor et av de områdene som går på infrastruktur. Spesifikt telekommunikasjon. Biler er ikke et spesielt satsingsområdet. 

 

Hvis du ser på selskaper i verden etter omsetning så er kinesiske State Grid nr 2. I hele verden, i omsetning. 

 

Og hvis alle andre kan bygge gode mobiler i Kina, hvorfor kan ikke kineserne? Produserer eksempelvis Apple iPhones i Kina, fordi de har laveste arbeidskostnader? Hvorfor skulle da Apple gått sammen med sin produsent (Foxconn) i et bud for NAND fabrikkene til Toshiba? Hvorfor kjøpte da Foxconn opp Sharp? 

 

Men er det så gøy å se og lære om hvordan ting forandrer seg og er i dag, om du bare kan komme med masse fordommer? Fordommer tegner jo en mye enklere verden, tross alt.

 

Har ingenting med fordommer å gjøre. Har med erfaring å gjøre, jeg har hatt Kina produkter og andre også.konklusjonen vart fra både dem og meg aldri mere Kina produkter pågrunn av dårlig kvalitet. Jeg trur du skal Google litt selv så får du bekreftet selv det jeg skriver her.

Lenke til kommentar

 

Har ingenting med fordommer å gjøre. Har med erfaring å gjøre, jeg har hatt Kina produkter og andre også.konklusjonen vart fra både dem og meg aldri mere Kina produkter pågrunn av dårlig kvalitet. Jeg trur du skal Google litt selv så får du bekreftet selv det jeg skriver her.

 

Finnes mye søppel i Kina med elendig kvalitet, men det betyr ikke at alt er elendig kvalitet. Og det betyr ikke alltid at det vil være elendig kvalitet. Så når ting endrer seg i Kina og du bruker din erfaring, så tar ikke erfaringen din med seg at ting kan ha vært endret. Se Bakalaka sitt poeng med at alt fra Japan ble regnet som billig søppel. Hvis noe er fra Japan nå så tenker folk kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den dagen Xiaomi eller en av de andre kinesiske produsentene klarer å sette inn et skikkelig bra kamera, skal jeg vurdere dem. Ikke før det. 8000 kr og kamera i billigklassen, det blir bare for dumt.

Jeg må le av slike kommentarer. Ikke fordi du direkte tar feil, da enkelte kinesiske merker har en del å gå på sammenlignet med andre telefoners kamera. Men når du insinuerer at det finnes skikkelige gode kameraer i mobiltelefoner så har du åpenbart lave forventninger til hva et godt kamera er :D

 

I dagslys eller på en solrik dag så er forskjellen på en Iphone, Sony, Samsung, Mi eller Pixel bortimot ikkeeksisterende. Du får stort sett det samme bildet med samtlige telefoner. Faktisk så kan du ta nesten like gode bilder med en telefon som med et innstegs systemkamera, om du bare skal se på det via en telefonskjerm osv.

 

I mer krevende forhold ser man større forskjeller, men da varierer det fra forferdelig til veldig dårlig.

 

For det er fortsatt ingen telefoner som kan ta bilder med skikkelig bokeh, eller er brukandes så snart solen er gått ned. Long-exposure og en del andre "pro-settings" er tilgjengelig på blant andre Sony og LG-telefoner, og du kan også skyte i RAW-format enkelte plasser, men til syvende og sist så er det ikke noe særlig mer enn gimmicks, og resultatene blir som regel ikke noe særlig bra.

 

Men selvfølgelig, det beste kameraet er jo alltid det du har med deg, og da er jo en telefon et enklere valg enn en systemkamera, men uttrykket "et skikkelig bra kamera" bør på ingen måter assosieres med et mobilkamera.

 

 

 

Du har rett men også litt feil. De beste mobilkamera er idag svært mye bedre enn for bare to år tilbake.Og i år har vi også fått mobiler med kamera som takler dårlig lys langt bedre. Dog fordrer det en svært stødig hånd eller ennå bedre en tripod av noe slag. Og bruker du tripod og har en dønn stødig mobil når du tar bilder så vil manuelle innstillinger ofte gi langt bedre resultat i dårlig lys enn hva du får i automodus. Raw format er også blitt mer vanlig og bidrar det også. 

 

Fortsatt er nok mobilkameraene dverger i forhold til systemkameraer med kostbar optikk. Men det er de kameraene vi har med oss til enhver tid. Og små tripoder er langt lettere og mer kompakte enn ett systemkamera, med div optikk etc. Mine bilder skal ikke på trykk, så jeg klarer meg helt fint med mobilkamera. Kvalitet selv i dårlig lys blir helt klart akseptabelt og fungerer på mobilen, laptop, stasjonær med stor skjerm og på TV'n om jeg ønsker å vise bilder til andre. Noen forbedring kan gjøres i redigering, men man kommer idag veldig langt med manuelle innstillinger på mobilkameraet, så lenge man har stabilt ankerfeste. Jeg ser og vurderer mobilkameraer utifra at jeg som liker å knipse likevel er en glad amatør. Jeg liker gode bilder, men er ikke nok entusiast til hverken å legge ned pengene i et skikkelig kamerahus, optikk etc eller til at jeg orker å styre med kamerabagger, ekstra kolli og masse styr. Og i den konteksten så må jeg si at dagens beste mobilkamera de leverer nå det slike som meg trenger.

 

Som en anekdote kan jeg nevne at jeg for litt siden fikk se portrettbilder tatt av en semi-proff mobilfotograf. Disse var blåst opp i størrelse og kom ut helt fantastisk. Litt ekstra lys setting gjorde vist trikset, alle bildene var tatt innendørs med ekstra lys og lett redigering. Virkelig overaskende bra var de. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

. Kina er mer åpent enn Japan da så sannsynligheten for at folk vet om det er gjerne noe større, men likevel.

 

 

Her vil jeg gjerne at du forklarer litt mer. For dette er stikk motsatt av det inntrykket jeg har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror grunnen til at forskjellen mellom mobilkamera og skikkelig kamera er blitt mindre er fordi Sony sikkert selger 300 millioner + av sine dyreste sensorer til Apple og Samsung alene. Så av sensorer så er det nok sensorer til mobiler det brukes mest  penger på. Men det forandrer jo aldri den fysiske virkeligheten at de aldri vil bli så gode som en større sensor med bedre optikk. 

 

Men jeg tror ikke folk bryr seg så mye om det uansett. For meg er målet mitt med mobilbilder at en skal kunne se skikkelig hva som er på bildet, og det ikke er så langt ifra virkeligheten. Da kan en vise andre ting man har sett, gjort osv. For meg er det nok. 

Lenke til kommentar

 

. Kina er mer åpent enn Japan da så sannsynligheten for at folk vet om det er gjerne noe større, men likevel.

 

 

Her vil jeg gjerne at du forklarer litt mer. For dette er stikk motsatt av det inntrykket jeg har. 

 

 

Det er en veldig naturlig antagelse at Japan er mer åpent enn Kina, fordi vi har mer og vet mer om Japan enn Kina. Men en stor grunn til det er posisjonen til Japan i nyere tid vs Kina sin. Japan har vært høyt utviklet i lengre tid, som vil si at de har solgt mye produkter til Norge som er klart merket og fra store selskaper. Samtidig har de jo hatt velstand som betyr at de har hatt en underholdningsindustri som leverer kvalitetsprodukter, i motsetning til Kina.

 

Alt dette videre må og sees i lys av at dette er Asia. Generelt er alle land der mer lukket mot utverdenen enn det vi er i Europa eksempelvis.

 

Japan er kulturelt, og har vært det veldig lenge definitivt på den isolasjonistiske siden. De isolerte seg f.eks mot USA og Europa og nektet dem tilgang til japanske markeder, som de etterhvert ble tvunget til å gi opp. Men det er jo akkurat samme historie som Kina. Etter 2. verdenskrig så tvang USA Japan til veldig mye åpenhet i økonomi, etter mer amerikansk modell. Som gjorde at Japan ble mer åpen for verden. Men om du ser på det japanske markedet i dag, så er det utrolig mye produkter laget i Japan eller under japanske merker som selges. Det er veldig mye i Japan som selskaper ikke prøver å eksportere utenlands, kun selge i Japan. Og mens de er veldig åpne til besøkende ol. spesielt fra Vesten, så er mange ikke veldig vennlig innstilt til folk fra andre land som bestemmer seg for å leve og jobbe permanent i Japan. 

 

Du kan og se at i Japan så holder de veldig sterkt på japansk kultur. Det er den beste måten å se det på. Land som har mye åpenhet mot andre land, vil og påvirke og bli påvirket i langt større grad. Mens mer lukkede land vil i mye mindre grad bli påvirket. Hvis du ser på Sør-Korea så regnes de som en "bjelle" i verdenøkonomien, fordi deres økonomi er så avhengig av import/eksport at hvis det går ned der, så betyr det at det går ned i verden. Og du ser med en gang den enorme forskjellen på Japan og Sør-Korea i både påvirkning og hvordan de er påvirket. Sør-koreansk populærkultur er eksempelvis langt mer populær og vidspredt enn japansk. Til tross for at Japan er langt større og logisk sett skulle hatt større påvirkning. Slik som USA som er nummer 1 i verden der.

 

Så er det Kina da. Jeg nevnte innledningsvis at de var mer isolerte de også. De endret seg derimot. Kineserne satte som sitt første mål å forbedre økonomien. Og hva er viktig for rask økonomisk vekst? Investeringer fra utlandet. Så de åpnet, og åpner stadig mer, landet sitt opp av egen fri vilje, fordi de mente det var best. De forsøkte aktivt å dra folk inn til seg. Og de forsøker nå aktivt å gå rundt omkring i verden og selge sine tjenester hvor som helst. Kjøpe seg inn overalt. De følger i mye større grad trender fra land som Sør-Korea og USA. Også hjulpet av at utrolige mange kinesere har blitt sendt utenlands, i stor grad USA og Canada. Mye kinesisk kultur ble jo ødelagt under Mao. Men du ser den nye kinesiske kulturen som former seg nå er rettet klart mer globalt, og henter mye fra andre kulturer. Så selv om Kina fortsatt langt ifra er et åpent land, så har de beveget seg og beveger seg mot mer åpenhet. Altså på flere punkter er jo faktisk Japan mer åpent, spesielt i forhold til økonomi. Men spesielt om du ser på kultur og bevegelsen så er de klart det. Og når de mer utviklede regionene begynner å komme på nivå med Japan/Europa/USA tror jeg vi vil se det klart, med mye kinesisk. Se bare på det jeg nevnte med filmer. Kinosalget for utrolig amerikanske filmer går ned i USA, men er nå så mye opp i Kina at de begynner å lage filmene med mye tanke på det kinesiske publikum også. Samtidig har de en grense på hvor mye filmer de importerer inn hvert år. Så kinesere ser mer amerikanske filmer, men japanerne har ingen restriksjoner på antallet. Så "mer åpent" er jo en påstand som kan diskuteres, helt klart. Så er jo mitt synspunkt, bare så det er klart.

 

Og til slutt kan du spørre hvordan Kina kan være åpent når deler av Internet er stengt så de ikke kan lese om ting som foregår i USA eksempelvis. Men om en tenker seg om, gjør friheten folk har i USA slik at amerikanere leser om resten av verden? Folk i store land (Russland, Kina, USA, Japan) har en tendens til å ikke å bry seg så mye om resten av verden, fordi de er så store selv. Faktisk ser du mange kinesere som bruker VPN på twitter f.eks for å angripe folk som har sagt noe mot Kina de ikke liker. Så de vet hvordan de kan få tilgang til Twitter og er altså villig til å bryte loven... for å forsvare landet sitt med barnslige fornærmelser på Twitter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...