Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Negativt innstilt til jenter


Anbefalte innlegg

Altså er jeg hyklersk.

Når det gjelder menn og kvinners seksualitet så er vi ikke helt likestilt uansett hvor mye folk ser ut til å gnåle om det. For det første har menn typisk sett en aktiv rolle, mens kvinner har en passiv rolle. Menn er tilbydere og kvinner velger. Sånn er det stort sett. Altså ligger det mer prestisje i antall partnere for en mann enn for en kvinne fordi mannen må gjøre en innstats for å vinne dama, mens dama bare må velge den hun liker best.

 

En nøkkel som kan åpne mange dører er mer verdifull enn en dør som kan åpnes av mange nøkler.

 

Dessuten er dama teknisk sett den eneste som faktisk vet at barnet hun føder er hennes eget. Faren kan aldri egentlig vite om barnet er hans med mindre det gjennomføres en farsskapstest. I et samliv bærer derfor mannen risikoen for å oppfostre en annen manns barn gjennom kvinnens utroskap, mens kvinnen aldri opplever denne risikoen selv.

 

Når det gjelder selve hykleriet så er det heller ingen grunn til å anta at siden du selv har hatt mange sexpartnere så må du slutte å være kvalitetsbevist når du ser etter noen å slå deg til ro med. Det gir ingen mening.

 

2. Jeg syns mange jenter er uforskammede [...]

Damer som kutter deg ut ved å ghoste deg er nok ganske irriterende, ja. Men disse damene er per definisjon uaktuelle for et forhold, og er derfor ikke relevante når det kommer til damer du kunne tenke deg et forhold med. Du kan ikke anta at ei dame vil oppføre seg slik ovenfor deg inntil hun gjør det. Og jeg ville blitt overrasket om hun gjorde dette etter at det ble aktuelt å tenke på et forhold - med mindre du tenker i disse baner temmelig tidlig i relajsonen.

 

På dansegolvet kan ei jente virke sykt gira på å dra hjem med deg, før hun momentant forsvinner i lag med en anna fyr rett før stengetid.

Det ville jeg ikke lagt mye energi i å tenke over. Dansing er bare gøy. Det er ingen forpliktelse. Men om du klår mye på dama når du danser, så skjønner jeg at hun dropper deg.

 

Dette gjør at jeg føler lite tillit til jenter, kan ikke stole på dem [...]

men hvordan kan en da finne seg livspartner på sikt?

Husk at du sannsynligvis dater unge damer. En langt stor andel unge damer ønsker å være billige tøser i noen år, og kaller dette for å "leve". Du kan selvfølgelig være heldig, og finne ei jente som har en anstendig moral, men antar du må leve noen år til, og deretter finne ei dame som omsider ønsker å slå seg til ro. Slik har samfunnet blitt fordi det er tabu å stille krav til kvinners seksualitet.

 

Jeg syns det er barnslig (av mangel på et bedre ord) å holde disse fordommene mot en gruppe mennesker[...]

Det er ikke barnslig å være kvalitetsbevisst. Angående fordommer må du huske å bli kjent med henne fremfor å projektere fordommene dine mot henne, og ta beslutninger basert på dem.

 

Dersom erfaringene dine med ei jente derimot tilsier at hun er av slik laber kvalitet, er det ikke fordomsfullt å dumpe henne.

 

Jeg tenker det verste om jenter helt til det motsatte er bevist. Det motsatte blir dog aldri bevist, fordi det praktisk talt ikke kan bevises at ei jente er "god".

Det spiller imidlertid en rolle hvor mange røde flagg jenta vifter rundt seg med. Jo færre varsellamper som lyser hos deg, desto bedre er inntrykket ditt av henne - fordi hun er bedre enn de andre.

 

Ved vennskapelige relasjoner og profesjonelle relasjoner så har jeg ikke tilsvarende problemer, men jeg er negativt innstilt til alt som har med uteliv, dating og sex å gjøre.

Husk at når du hooker opp med jenter i fylla, er dette utelukkende jenter som drar ut og hooker opp med gutter i fylla. Du kan eventuelt prøve å finne jenter på andre måter enn gjennom utelivet og tinder. Verden eksisterer også utenfor disse to dimmensjonene.

 

Selv om jeg blir avholds, så regner jeg med at min framtidige dame kommer til å ha historie med mye fylla og ons, noe jeg _hater_ tanken på. Da tenker jeg at jeg burde kanskje dra på fylla likevel og gjøre det samme, slik at vi stiller med lik erfaring, men da blir jeg jo bare negativ fordi jeg dømmer alle på fylla. Teit mentalitet.

Jeg fikk ikke helt med meg hva poenget var med å "stille med lik erfaring"? Hvordan gjør det saken bedre? Blir et billig ludder mindre billig dersom du selv har hatt mange sexpartnere? Det er vel ingen korrelasjon her. Jeg synes du heller bør leve akkurat slik du vil, og underveis ende opp med ei dame du liker.

 

Verst av alt er at det føles feil å skulle prøve å omprogrammere seg selv, som å innrømme nederlag mot det sex-positive samfunnet i dag, selv om det åpenbart ikke har noe for seg å ha disse tankene.

Du kan trøste deg med at fremtidens nordmenn er muslimer med svært konservative holdninger til sex. Og tatt problemet du belyser i betraktning kan det også tenkes at norske menn i større grad vil bli mer positive til islam i tiden som kommer. Det er ingen tvil om at Vestens feminisme og ateisme har ødelagt moralen og kulturen samfunnet en gang hadde. At kvinner skal hore rundt i årevis før de slår seg til ro fører også til lavere fødselsrater, hvilket er et tegn på en døende sivilisasjon.

 

Jeg er ikke psykolog og har ikke spesielt med kompetanse om temaet, derfor vil mine hypoteser om hva som er gale med meg samt forslag til motvirkende tiltak formes av den begrensede kunnskapen jeg besitter.

Det er ikke noe galt med inntrykket ditt.

 

Beklager rotete innlegg. Håper jeg fremstiller meg selv og tankene på riktig måte.

Du formulerer deg veldig godt og ryddig. Det er enkelt å se at du er både intelligent og godt reflektert.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss bringe denne diskusjonen på et litt mér intelligent nivå.

 

1) Du har tydeligvis litt høyere etisk sans enn de fleste. Du liker å holde ting i orden, respekt og ryddighet står høyere i kurs hos deg enn hos mange andre. Da må du bare fortsette å prøve å finne ei dame som har de samme, og er på utkikk etter, de samme kvalitétene. Som ikke har tilfeldig sex med andre, og som sparer seg til den éne som skal være der resten av livet. De finnes, men det er langt mellom dem.

 

2) De har antageligvis merket at du er på utkikk etter noe seriøst, og de har antaligvis også vært på utkikk etter noe -u-seriøst. Når de har merket at du er på utkikk etter noe stabilt, så har de kanskje hatt negativ erfaring med andre gutter, som kanskje har utagert eller reagert veldig negativt. Så har de bare kuttet deg ut av disse grunnene.

 

Hver gang du føler for å dømme andre kvinner, gransk dine egne verdier i stedet. Jeg har forståelse for at fortiden din og erfaringer med kvinner fører til slike reaksjoner. Det er kun via å forstå deg selv bedre, at du kan lettere finne dama du vil ha i livet ditt.

 

Byen kan hende ikke er det beste stedet å lete. Det er nå engang sånn at 90% av folk ikke er på utkikk etter noe seriøst på byen. Der er de med lavest selvtillit, de som er ute etter noe raskt, og golddiggers - de som ser etter den rikeste og peneste - ikke de med mest solide holdninger og verdier. Da kan man fort føle seg litt utenfor. Så man bør velge sine utesteder med omhu, og man må være solid. Ikke bry seg om rompeapene som flyr rundt og ikke tenker. Det er bare sånn psykologien fungérer. De med mest solide personlige verdier er de som føler seg mest utenfor i selskap med de mer flyktige. Men begge typer har sin plass, og må kreve sin plass.

 

For noen betyr et ligg like lite som ensom onanering de legger ingen følelser i det. For andre er det en måte å vise en person sin livs kjærlighet på. Alle mennesker har sitt sett med personlige verdier, og visse handlinger/egenskaper står høyere i kurs hos andre. Du må bare finne den dama som har like verdier som deg selv. Dette må du ta opp på date.

 

Et siste tips er at hvis du når har kanskje datet/blitt kjent med 10-20 damer, tenk om du hadde datet 200-1000 damer. Da hadde sjansen økt betraktelig. Kvalitét tar tid, det tar tid å filtrére ut de du ikke vil ha. Kjemi har også noe å si oppi dette her. Men man må bruke både hodet og hjertet. De aller fleste velger kun med hjertet, og derfor går det galt med mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt tidsbegrenset. For å få til å svare noen i det hele tatt, så må jeg begrense meg til 3 stk. i dag. Vil komme til resten av dere etterhvert.
 

 

Hei
 
Du virker som en bra kar, og jeg kan kjenne meg igjen i flere av tankene dine. Du har også en god tilnærming, siden du først og fremst ønsker å endre ditt eget tankesett.
 
1. Å henge seg opp i antall sexpartnere er nok ikke så uvanlig å gjøre, og handler kanskje mest om at samfunnet så lenge det har eksistert har forsøkt å kontrollere kvinners sexpartnere. Det var eneste mulighet til å kontrollere hvilke etterkommere som fikk arverett og hindre folk i å få barn som de ikke hadde ressurser til å forsørge. Å derfor gi en sosial fordømmelse til de som har mange sexpartnere er noe som sitter igjen i oss alle og er vanskelig å frigjøre oss fra.
 
Men rent objektivt så reduseres jo ikke en jentes verdi selv om hun har hatt 1000 sexpartnere. Og hvorfor er vi så opptatt av hvem som har gjort hva med kroppene sine? Er ikke hjernen viktigere enn kroppen? Burde vi ikke heller være opptatt av om en jente har snakket med 1000 samtalepartnere og hvor mange andre mennesker vi må dele den flotte personligheten hennes med? Er det ikke egentlig langt viktigere hvem hun forteller sine innerste tanker til enn hvem hun har sex med? Eller for å bruke et berømt sitat: "Det er ikke det som kommer inn i munnen, som gjør mennesket urent. Men det som går ut av munnen, det gjør mennesket urent." Personligheten er så mye mer verdt enn kroppen.
 
Klart at mange kjærester på rad kan være et symptom på at man sliter med å forplikte seg, men det kan også dreie seg om uflaks. Når stemningen blir klein og dere slutter å date etter en situasjon kan det være fordi dere begge er dårlige til både å snakke om og håndtere følelser, men det trenger ikke være det.
 
Fortid er selvfølgelig ikke bare fortid, men mange sexpartnere sier i disse dager ikke allverdens om noen. Det er selvfølgelig vanskelig for oss som ikke har så mange sexpartnere å ta innover oss. Det er nok heller ikke uvanlig at man føler en viss forakt for de som tar andre valg enn en selv, hvis du ikke drikker og møter en jente som tidligere har drukket endel er det klart at du kan føle hun har kastet bort tiden sin på fyll, mens hun kan føle at du er fordømmende med dine uuttalte holdninger.
 
2. Ghosting er ikke noe nytt. Det skrives blant annet om det i en bok jeg syns det var interessant å lese: https://www.forlagsliv.no/dokumentaravdelingen/2017/08/21/ellen-sofie-lauritzen-om-dating-apper-og-tinder/ du kan låne den på biblioteket. Hun antyder iallfall at ghosting kanskje handler mest om at vi syns det er vanskelig å avvise noen, det er lettere å la det skli ut i ingenting. Selvfølgelig er det uhøflig å ikke svare på en melding, men det er ingen alvorlig karakterbrist. Det er et resultat av massedatingen som nå har blitt vanlig, og et kort romantisk forhold gies ikke mer oppmerksomhet av hjernen vår enn det å ta ut søpla. Det er selvfølgelig ikke sunt, men hvem har ikke falt for fristelsen til å spise litt formye kake, det er ikke noe vanskeligere å falle i denne fristelsen, vi må forstå det istedenfor å fordømme det. Forståelig at det er irriterende, men det beste er kanskje å ikke la seg affisere av dette, iallfall hvis det er noen man ikke ser igjen.
 
Å skulle omprogrammere deg selv er neppe nødvendig i din situasjon, du er allerede på god vei til å endre tankesettet ditt om andres handlinger og oppførsel, neste gang det oppstår en klein situasjon setter du deg kanskje ned med dama og forteller hva du føler, spør hva hun føler og ikke gir deg før du faktisk skjønner hva hun føler.
 
For mye av grunnen til at man tenker det verste om andre er ofte at man ikke ennå har klart å sette seg inn i deres situasjon og deres tanker, men det kommer, du er allerede på god vei! Lykke til!

 

Veldig bra det du skriver om at det er viktigere hvem hun deler tankene sine med enn hvem hun har sex med. Det er den type holdning jeg har lyst å ha, men det er enklere sagt enn gjort. Rasjonell tankegang er målet, et ukontrollert følelsesliv angående sex er det som er nåværende tilstand. Jeg er dog usikker på om det er fordi det er resultat av en slags sosial konstrukt at jeg og flere reagerer sterkt på sexlivet til jentene, eller om det er mer instinktivt av biologiske årsaker. Sistnevnte er vel noe av det Løgn (som jeg tenker å svare etterhvert) også nevner, og er stort sett det jeg har brukt de siste årene for å rasjonalisere følelsene mine.

 

På hvilket grunnlag mener du at jeg ikke trenger å omprogrammere meg selv? Jeg har hatt tanker som jeg beskriver i flere år (hele livet? Usikker), og det føles ikke ut som det skjer noen endring.

 

Du fremstår reflektert, og jeg skulle gjerne hørt mer fra deg eller andre mennesker med lignende tanker. Kjenner du til noen bøker, gjerne innen etikk eller lignende, om tema som kanskje kan relateres? Bøker om dating-apper tror jeg fort blir overfladisk, om enn interessant til en viss grad.

 

Innser at det å spørre om bokanbefalinger blir litt sært her, hehe.

 

 

Kjæresten min er høyt utdannet, liker ikke å drikke seg dritings på byen, og har kun hatt 4-5 seksualpartnere før hun traff meg, da med folk hun var i forhold med.
Ingen av oss liker utroskap, eller det å gå ut på byen når man er i forhold. Ingen av oss var spesielt glade i gå gå ut på byen og flatfylla i utgangspunktet heller.

 

Vi vil begge at man skal ta sikte på at forhold skal vare livet ut.
Ikke noe bullshit om faser, eller "to års perspektiv". Enten vil man dele livet og starte familie etterhvert, eller så vil man pule rundt.

 

Slike damer finnes. Men de er en sjeldenhet. Jeg var heldig.



Anonymous poster hash: 017da...9a8

 

Det er godt å vite at dem finnes der ute et sted! Er glad på dine vegne.

 

En viktig ting å huske på når du spør om råd fra folk på forum er at det du får ikke trenger å være representativt i det hele tatt. Altså du kan få veldig mange som gir deg dårlige råd. Så alltid vær forsiktig med råd du får.

 

Ellers tror jeg en av de viktigste og vanskeligste tingene i menneskelige relasjoner er å se fra andres perspektiver, hva de tenker osv. Jeg føler det blir veldig feil med dette skille du putter mellom jenter og gutter, du sier selv du ikke har noe problemer i andre arenaer. Jenter og gutter er først og fremst mennesker. 

 

Jeg skal ikke begynne med noe anti-Trump greier eller mene noe om meningene dine forøvrig, men vit at den subredditen er definitivt en Trump subreddit. Det relevante her er at de er mange (kristne) superkonservative som holder til der og har til tider ekstreme synspunkter på jenter, gutter ol. Og hvis du er enig i slik amerikansk konservativ tankegang om forhold er det greit. Selv om du ikke later til å følge det selv. Men Norge er ikke det. Hvis ditt tankesett er forskjellig fra veldig mange nordmenn så er vel egentlig det enkle svaret at det kan bli vanskelig å finne noen med likt tankesett? Og hvis de faktiske tenker som deg, ville de da ikke vært sammen med deg? Det jeg mener med å se ting i perspektiv og andres synspunkt er viktig. Tenkt på hvis du er en slik jente du vil være sammen med, hva vil hun tenke om alle dine forhold med jenter f.eks? Jenter har generelt en tendens til å ha mindre aksept for det enn menn også. 

 

Jeg tror også du har litt mye conformation bias her. Folk som sier de ikke har det lyver. Jeg vet jeg har det, det er menneskelig. Vi danner et bilde av noe, og så prøver vi å få ting til å passe innenfor det bildet. Så det er en evig kamp å prøve å se når en gjør dette. Det er det en ser med Trump-subredditer f.eks. De finner det som bekrefter hva de tenker, og ser ikke det som motbeviser det de mener. Jeg tror du uten å mene det altfor lett ser det du skriver du tenker om jenter her. Eller gjerne aktivt leter etter bevis på at også denne jenten er slik. Og så overser du de personene eller trekkene som viser andre trekk. 

 

Så er det slik, at alle jenter er slikt? Jeg er ikke ekspert, men jeg er rimelig sikker på at svaret er nei. Du sier jo tom selv at alle slike jenter later til å være tatt. Men jeg tror ikke det er tilfellet i det hele tatt. Dette er Norge, ikke akkurat det mest sosiale landet. Hvis det ikke er typen som drar på byen og går hjem med gutter osv kan det være vanskeligere å finne, selv om du går i slike klubber. Mange går hverken i klubber eller på byen. Men jeg tror ikke det er problemet her. Jeg tror du bør prøve å ikke se negativt på jenter. Fordi jenter er mennesker. Og mennesker er veldig forskjellige. Og hvis du finner noen (du mener er) negative generaliserende trekk ved en gruppe mennesker så er det mye mer sannsynlig at synet ditt på dem er negativt, enn at alle er slik.  Og se på deg selv fra andres synspunkt også. 

 

Du virker å være ærlig om det du mener og faktisk leser andres meninger og tar dem seriøst som er veldig bra. Det verste i forhold til relasjoner er å fornekte ting, og tro at en er noe en ikke er.

 

Og hvis du finner ut at du ikke passer så godt sammen med samfunnets mentalitet i Norge ol. Ta det @Soseks skriver seriøst. du vil helt klart møte folk som tenker annerledes enn de arenaene du skriver du har vært på til nå.

Takk for påminnelsen om å være kritisk til de rådene man får. Prøver å høre de fleste meninger og ta dem til ettertanke, men er jo selvfølgelig sårbar for bias gitt min bakgrunn. Da blir det kanskje noen feil råd som får for mye vekt i forhold til potensielt bra råd. 

 

At jeg putter et skille mellom gutter og jenter er i stor grad grunnet et forsøk på å forenkle problemstillingen i tråden. Det blir kanskje feil å sette et slikt skille. Dessverre så er det slik at jeg også misliker mange gutter. Kan ramse opp mange teite grunner, kanskje spesielt misliker jeg gutter som er veldig pene og kommer fra velstående familier.Dem vet ikke hvor godt dem har det, på samme måte som jeg sikkert ikke vet hvor godt jeg har det. Hobbypsykologen i meg sier at jeg kanskje har noen mindreverdighetskomplekser, men jeg tenkte eventuelt ta det i en annen tråd ved en annen anledning. Jenter er det problemet som helst bør fikses, for jeg tror ikke at jeg klarer å holde særlig lenge på noen av mine potensielle kjæresteemner hvis jeg ikke skjerper meg.

 

Er fullstendig klar over at TheRedPill er veldig Trump-subreddit. Har distansert meg fra stedet for lengst, det blir for mye folk som prøver å få sine subjektive meninger til å fremstå som vitenskap, samtidig som det er veldig eksplisitt kvinnehat. Tror kanskje det virker som at jeg hater kvinner også, men er egentlig bare veldig kynisk til alt og alle, tenker alt er en eneste stor konkurranse og det gjelder å bli best. Er nok TRP-mentalitet det også, når jeg tenker meg om. Det beste fra subredditen der er å lære seg å løfte vekter og å aldri gi opp, som jeg mener er rutiner/holdninger som flere kan ta til seg. Confirmation bias har jeg nok, det er vel en form for projisering? Har lest boken til Kahneman, tror absolutt jeg begår mange av feila som er nevnt der, men har du noen peiling på hvordan man kan unngå slik confirmation bias? Må kanskje tilbake til boken hans..

 

 

Lang dag i morgen, igjen takk for alle bidrag. Veldig mye bra, svarer folk etterhvert og blir kanskje sende privat melding til noen.

 

 



Anonymous poster hash: 36ce7...16f
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

 

Litt tidsbegrenset. For å få til å svare noen i det hele tatt, så må jeg begrense meg til 3 stk. i dag. Vil komme til resten av dere etterhvert.

 

Veldig bra det du skriver om at det er viktigere hvem hun deler tankene sine med enn hvem hun har sex med. Det er den type holdning jeg har lyst å ha, men det er enklere sagt enn gjort. Rasjonell tankegang er målet, et ukontrollert følelsesliv angående sex er det som er nåværende tilstand. Jeg er dog usikker på om det er fordi det er resultat av en slags sosial konstrukt at jeg og flere reagerer sterkt på sexlivet til jentene, eller om det er mer instinktivt av biologiske årsaker. Sistnevnte er vel noe av det Løgn (som jeg tenker å svare etterhvert) også nevner, og er stort sett det jeg har brukt de siste årene for å rasjonalisere følelsene mine.

 

På hvilket grunnlag mener du at jeg ikke trenger å omprogrammere meg selv? Jeg har hatt tanker som jeg beskriver i flere år (hele livet? Usikker), og det føles ikke ut som det skjer noen endring.

 

Du fremstår reflektert, og jeg skulle gjerne hørt mer fra deg eller andre mennesker med lignende tanker. Kjenner du til noen bøker, gjerne innen etikk eller lignende, om tema som kanskje kan relateres? Bøker om dating-apper tror jeg fort blir overfladisk, om enn interessant til en viss grad.

 

Innser at det å spørre om bokanbefalinger blir litt sært her, hehe.

 

 

Beklager manglende svar her, jeg er ikke så aktiv på forumet, men tenkte jeg endelig skulle svare :)

 

Både biologi og sosial påvirkning spiller sikkert inn. Tror det viktigste å lære er å forstå andre, når vi forstår dem, så reagerer vi ikke like lett med aggresivitet, men mer med medfølelse, dermed er det viktig å øke forståelsen av hvorfor noen gjør som de gjør. Der kan jeg anbefale podcasten til Sissel Gran, kjærlighetspodden: https://www.vg.no/podcast/kjaerlighetslabben/ og også forsåvidt boken hennes: Kjærlighetens tre porter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...