Gå til innhold

Anbefale et godt speilreflekskamera ?


Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon EOS 650D kamera jeg bruker nå.

 

Men jeg ønsker meg et nytt et. Jeg har en forkjærlighet for Canon og eller Sony. Jeg tar bilder av nordlyset og midnattsola. Selvfølgelig andre bilder også.. I dagslys og mørke.

 

Kan dere anbefale et godt speilreflekskamera som ikke koster en hel månedslønn?  :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her får du nok mange ulike svar ;)

 

Om du skal holde deg til Canon vil en pent brukt 6d være en god oppgradering for den bruk du skisserer. Obs på at du da kanskje må skifte ut neon objektiver avhengig av om du har EF-S el EF objektiver fra tidligere. Ser ikke noe poeng til å kjøpe noe annet APS-C Canon i fht det du har og bruken som er skissert

 

Brukt Sony A7/A7II vil nok også kunne gi deg en oppgradering uten at det koster en månedslønn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her får du nok mange ulike svar ;)

 

Om du skal holde deg til Canon vil en pent brukt 6d være en god oppgradering for den bruk du skisserer. Obs på at du da kanskje må skifte ut neon objektiver avhengig av om du har EF-S el EF objektiver fra tidligere. Ser ikke noe poeng til å kjøpe noe annet APS-C Canon i fht det du har og bruken som er skissert

 

Brukt Sony A7/A7II vil nok også kunne gi deg en oppgradering uten at det koster en månedslønn

Kan du forklare meg hva forskjellen på EF-S el EF objektiver er?

Jeg kan fotografere men på alle disse forskjellige type objektiver og nav etc etc etc er ikke så god på det altså.  :)  :) 

 

Vanskelig å lære seg absolutt alt.

Lenke til kommentar

Hvilke(t) objektiv(er) bruker du nå? 650D er ikke egentlig et dårlig kamera, det kan godt hende ny optikk heller er løsningen.

 

EF-S er optikk beregnet på kamera med "liten" bildebrikke, EF er beregnet på kamera med "stor" bildebrikke. Det går an å bruke EF-objektiver på EF-S-kameraer, men da får du lengre brennvidde. Det går også an å bruke EF-S-objektiver på EF-kameraer, rent fysisk, men bildet vil få sorte felt på sidene utenfor bildesirkelen. Den røde firkanten her viser kantene på et bilde tatt med EF-sensor, den blå firkanten er en EF-S-sensor. Det store runde bildet er bildesirkelen fra et EF-objektiv og det lille runde bildet er bildesirkelen fra et EF-S-objektiv. Sånn cirka.

1252021945_J22av-L.jpg

Lenke til kommentar

Det går også an å bruke EF-S-objektiver på EF-kameraer, rent fysisk, men bildet vil få sorte felt på sidene utenfor bildesirkelen.

Det stemmer faktisk ikke.

 

For de fleste produsentene, så kan du bruke cropobjektiver på fullformathus, og på Canon så kan du også bruke det meste av tredjeparts cropobjektiver på alle hus.

 

Men Canon sine egne EF-S-objektiver er fysisk konstruert slik at de ikke skal passe på EF-fatningen. EF-objektiver kan monteres på EF-S-hus, men ikke omvendt.

 

Grunnen er at (mange av) EF-S-objektivene er konstruert slik at de stikker lenger inn i huset enn EF-objektiver, slik at det større speilet i et fullformathus ville slått inn i bakkanten på et EF-S-objektiv hvis det gikk an å montere det på huset.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke(t) objektiv(er) bruker du nå? 650D er ikke egentlig et dårlig kamera, det kan godt hende ny optikk heller er løsningen.

 

EF-S er optikk beregnet på kamera med "liten" bildebrikke, EF er beregnet på kamera med "stor" bildebrikke. Det går an å bruke EF-objektiver på EF-S-kameraer, men da får du lengre brennvidde. Det går også an å bruke EF-S-objektiver på EF-kameraer, rent fysisk, men bildet vil få sorte felt på sidene utenfor bildesirkelen. Den røde firkanten her viser kantene på et bilde tatt med EF-sensor, den blå firkanten er en EF-S-sensor. Det store runde bildet er bildesirkelen fra et EF-objektiv og det lille runde bildet er bildesirkelen fra et EF-S-objektiv. Sånn cirka.

1252021945_J22av-L.jpg

Jeg bruker standar linsen til Canon 15-55mm. Ellers så har jeg 2 andre og fra Tamrom sitt merke. 70-300mm og 55-200.

 

Det er jo portrettlinser igrunn da.

Lenke til kommentar

Ut fra det du har i dag så er et Canon cropkamera sannsynligvis den beste løsningen og da blir 6d som er foreslått over uaktuelt.

 

Du sier en pris som er mindre enn en månedslønn, og siden lønnsnivået varierer så gjør prisene det også  :)

 

Nå er det ikke et dårlig kamera det du har, og som andre nevner så spiller optikken også inn, men jeg skal komme med noen få ord om andre alternativer uten at jeg kan konkludere med hva som er best for deg.

 

i xxxD-serien som ditt nåværende er i så er 800D "toppkameraet" og til en pris i underkant av 8000 kr så er det nok innenfor ditt budsjett. Kameraet er nytt av året og har vridbar skjerm som også er er laget som en berøringsskjerm. Den har også funksjoner som Blutetooth og Wi-Fi.

 

i xxD-serien som er enda litt "bedre", så er toppmodellen 80D. Pris mellom 10000 og 11000 kroner. Dette kom i 2016. Dette har samme muligheter når det gjelder skjerm, men har ikke bluetooth/wifi.

 

Det ypperste innen Canon cropkamera finner du i xD-serien, der 7D mark II er alternativet. Kameraet kom først i 2014, men i de mer "avanserte" seriene så går det gjerne 4-5 år mellom hver gang det kommer en oppdatering (mark III er vel et år eller to unna, antar jeg). Prisen ligger  pluss minus 14000 kroner.

Her har du et godt kamera, men du mister mulighetene for vridbar touchskjerm og bluetooth/wifi.

 

Det er verdt å merke seg at jo mer "avansert" serie, jo større/tyngre blir ofte kamerahusene. 7DII veier  910 gram mot 532  gram for 800D.

 

Som sagt du må selv vurdere hvilket som er best for deg, alle alternativene vil ta gode bilder, men selvsagt så er det enkelte områder der de "beste" er det lille bedre enn de andre. 

Tenk på hvilke funksjoner som er best for deg. Vridbar skjerm er et pluss for mange. Touchskjern er det noen som gjerne vil ha. Wifi kan selvsagt være greit av og til.

 

The rest is up to you  :hmm:

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Det stemmer faktisk ikke.

 

For de fleste produsentene, så kan du bruke cropobjektiver på fullformathus, og på Canon så kan du også bruke det meste av tredjeparts cropobjektiver på alle hus.

 

Men Canon sine egne EF-S-objektiver er fysisk konstruert slik at de ikke skal passe på EF-fatningen. EF-objektiver kan monteres på EF-S-hus, men ikke omvendt.

 

Grunnen er at (mange av) EF-S-objektivene er konstruert slik at de stikker lenger inn i huset enn EF-objektiver, slik at det større speilet i et fullformathus ville slått inn i bakkanten på et EF-S-objektiv hvis det gikk an å montere det på huset.

Sånn går det når man husker stykkevis. Bra du retter opp.

 

Jeg bruker standar linsen til Canon 15-55mm. Ellers så har jeg 2 andre og fra Tamrom sitt merke. 70-300mm og 55-200.

 

Det er jo portrettlinser igrunn da.

Jeg er veldig villig til å anta at du vil bli mer fornøyd om du bruker budsjettet på optikk enn på hus. Mitt beste tips er å lese og lære en del om optikk, både teori og bruksområder, før du kjøper noe. Optikken er en veldig vesentlig del av fotoprosessen, og min erfaring er at utstyrets verdi bestemmes omtrent utelukkende av kunnskapen om hvordan man kan bruke det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Optikken er linsa ja.

Jeg tror (merk tror, uten å ha tatt borti noen av delene) at om du kjøper et godt objektiv brukt til 7000 og setter på det kameraet du har, så vil du få bedre bilder rent teknisk enn om du selger det du har nå for en tusenlapp og kjøper et nytt 800D med pakkeløsnings-objektiv til 8000. Du kommer ganske langt på bruktmarkedet med 7000, og 5000 også for den del. Men du bør/må vite litt om hva du skal se etter, og da må du først kjenne til ditt eget bruksmønster og hva du ønsker å oppnå. Dersom du kun tar vide landskapsbilder er det lite vits i å bruke penger på en telezoom, og omvendt er det ikke mye hjelp i verdens skarpeste vidvinkellinse dersom målet ditt er å få nærbilder av fuglene på brettet til naboen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være verdt å nevne at om man ønsker å ta landskapsbilder så blir 50mm på et cropkamera litt for lang brennvidde.

Eller for kort brennvidde, veldig avhengig av hvilket uttrykk man ønsker i bildet :p

 

Men det naturlige er jo og bruke en vidvinkel til den type bilder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vidvinkel er jo greit hvis man vil ha med masse i bildet. Det ligger vell i ordet. Vanlig portrettlinse som jeg har de 55-200 og 70-300 kan fint brukes til landskap og helt vanlige bilder sant??

55-200 og 70-300 er egentlig ikke typiske portrettobjektiver, men teleobjektiver. De fungerer imidlertid fint til portrett, og joda, de kan fungere finfint til mye annet også. 55mm på cropkamera er en fin brennvidde for folk og reportasje, i alle fall om du har litt plass og avstand mellom deg og motivet. Og joda, landskap er ikke noe problem per se. Jeg har skutt landskapsbilder med 1200mm!*

 

Siden du er ute etter landskap tror jeg det lureste du kan gjøre er å finne deg en vidvinkelzoom. På ditt kamera betyr det et objektiv som starter på 10-12mm og slutter rundt 20. Det finnes flere muligheter innenfor dette segmentet for ditt Canon-kamera, alt fra Canon sin egen, til ganske greier objektiv fra Sigma, Tamron og Tokina (og jeg glemmer sikkert noen nå). Ett eksempel.

 

* Men det var i form av en test, og selv om det sammenpressede perspektivet var gøy, så var det strengt tatt ganske upraktisk.

Lenke til kommentar

På cropp-kamera ca. 85mm, men man ønsker ofte liten dybdeskarphet på portrettbilder så bakgrunnen ikke forstyrrer så da bruker man ofte en blender på f/1.4 til f/2.8 for og oppnå effekten. Men alt fra 50mm til 200mm fungerer fint til portretter noe avhengig av om du ønsker hode eller hele personen.

 

Anbefaler uten tvil et fastobjektiv uten zoom til portretter siden de er relativ billige i forholdt til den enorme bildekvaliteten du får, og som jeg nevnte tidligere så er 50mm er grei vei i verden med fast-objektiver, eneste problemet er at den veien er enveiskjørt så har du fått opp gleden ved og bruke fastobjektiver vil du foretrekke det i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...