Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykoterapeutens kjønn


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er det feil at det skal ha noen betydning? Jeg bare tror det er best for meg (mann) å ha en kvinnelig psykoterapeut (eller den man snakker med for å få hjelp), fordi det gjør noe med relasjonen. Sånn jeg er søker jeg mer kontakt med kvinner enn menn. Da er det mer følelser. Men jeg føler at det da kanskje bare er sex og at jeg egentlig ikke er moden for terapi? Når jeg spurte fastlegen (for en tid tilbake) om det nærmest latterliggjorde hun meg. Men mitt inntrykk er at det er enighet om at det beste innen terapi er når pasienten føler noe for terapeuten og man kan snakke om det, og liksom være åpne om det som skjer.

 

Anonymous poster hash: 88c86...a6f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke unormalt at man kan tenke på sex eller få følelser for personer selv om det ikke passer i den settingen man er i.

Men det blir jo veldig uprofosjonellt visst man skal la disse tankene/følelsene være i fokus når man trenger hjelp til å løse sine problemer. Man er ivertfall helt på feil spor visst man skal utrykke dette verbalt med intensjon om å imponere eller flørte med sin psykoterapeut. For meg personlig har det ikke noe å si om det er en kvinne eller mann, ja god kjemi kan være viktig til en grad, men det er enda viktigere at det er god framgang på den hjelpen man får, og at man faktisk ikke setter seg i godstolen hos en psykoterapeut for andre intesjoner en hjelp til selvhjelp.

 

Jeg har hatt både kvinnelig og mannelig fastlege/psykolog/terapeut osv...

Kan ikke si jeg har merket at menn har vert et dårligere valg en kvinner.

Heller det at noen er flinkere en andre i jobben sin, eller er flinkere på forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Er det feil at det skal ha noen betydning? Jeg bare tror det er best for meg (mann) å ha en kvinnelig psykoterapeut (eller den man snakker med for å få hjelp), fordi det gjør noe med relasjonen. Sånn jeg er søker jeg mer kontakt med kvinner enn menn. Da er det mer følelser. Men jeg føler at det da kanskje bare er sex og at jeg egentlig ikke er moden for terapi? Når jeg spurte fastlegen (for en tid tilbake) om det nærmest latterliggjorde hun meg. Men mitt inntrykk er at det er enighet om at det beste innen terapi er når pasienten føler noe for terapeuten og man kan snakke om det, og liksom være åpne om det som skjer.Anonymous poster hash: 88c86...a6f

Du har helt rett. Det beste er å kunne snakke om det og ha åpenhet rundt det. Man blir betatt, føler ting, ser opp til osv, av mange forskjellige grunner. Det er helt grunnleggende og veldig normalt i en terapeut-pasient relasjon. Min opplevelse er at det definitivt er til bedre hjelp uansett tema å ha åpenhet og rom for ethvert tema hos terapeuten. At fastlegen din gjorde narr av deg, sier veldig mye om hennes manglende modenhet og kompetanse og veldig lite om deg

Lenke til kommentar

Beklager for misforståelsen, skjønner hva du mente nå. Enig med det to over.

Det kan hende fastlegen misforsto slik jeg gjorde? :confused:

Lett å mistolke hverandre visst man ikke er så god på og formulere/ordlegge seg,

ikke at jeg sier at du er det, kan være at jeg er elendig på å forstå andre. :hmm:

Endret av Graf1ga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...