Gå til innhold

Dårligere 3DMark-score med bedre hardware?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Inten i7-5930K med 16GB RAM (på et Asus X-99A-hovedkort) og et Radeon HD7900-skjermkort (som kjører på de anbefalte 17.2.1-driverene fra AMD). Når jeg kjører 3DMark på denne får jeg disse resultatene:

 

[table]

Score2661

Test 1 FPS16.91

Test 2 FPS13.14

CPU Test FPS19.66

[/table]

 

Så bytter jeg ut CPU og hovedkort til en Intel i7-7700K med 32GB RAM (på et MSI Z270-hovedkort) med det samme grafikkortet. Dette burde, i teorien, være en bedre CPU og hovedkort (det er jo nærmest 4 år mellom de, så det nyeste bør være bedre). Allikevel får jeg ikke like god score som på den gamle CPUen:

 

[table]

Score2627

Test 1 FPS17.03

Test 2 FPS12.96

CPU Test FPS17.92

[/table]

 

Noen av disse resultatene er definitivt lavere enn på den forrige testen og kan ikke regnes som tilfeldig avvik. Tenker særlig på CPU-testen som jo faktisk er 8,8% lavere (godt utenfor standardavvik).

 

PCMark, på den andre siden, har konsistente bedre verdier på alle punkter etter byttet.

 

Hva kan gjøre slik at 3DMark har dårligere resultater med bedre hardware?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi en i7-5930k har 6 kjerner, og 4 minne-kanaler, mens en i7-7700k har 4 kjerner, og 2 minne-kanaler.

i7-7700k er litt raskere i enkelttrådet bruk, men en i7-5930k vil være raskere i alle programmer som drar nytte av 6 kjerner.

 

PCMark tester stort sett enkelttrådede applikasjoner, og siden 7700k har en høyere klokkefrekvens og mer effektiv arkitektur vil den levere bedre ytelse der.

 

Vil ikke påstå at det er en definitiv oppgradering å gå fra en i7-5930k til en i7-7700k heller...

Hvis du er opptatt av bedre gaming-ytelse vil jeg anbefale å returnere din nylig innkjøpte 7700k + hovedkort, og heller kjøpe et bedre skjermkort, et GTX 1070 eller Vega 56 vil være en solid oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...