Gå til innhold

Gigafabrikk-planene er ikke nok - EU vil ha en «Airbus for batterier»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis EU så gjerne vil styre alt av industri og kommersiell virksomhet på den måten de prøver på så kan de vel for helsike bare bygge selv, da får de også tilbake eventuell profitt som de igjen kan bruke på innbyggerne og andre prosjekter.

 

Jeg er litt lei av at myndigheter alltid snakker om hva vi trenger uten å gi oss det vi trenger. Vi betaler tross alt skatt og med gode investeringer så vil vi få mangfoldig tilbake for de pengene. Myndigheter kan eie ting uten å være kommunister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne er litt spesiell hvis utsagnet stemmer....

 

 

"Tilgangen til fornybar energi er også god. En gigafabrikk med en årsproduksjon på 35 gigawattimer trenger en tilkobling på 300 megawatt, anslår Carlsson "

 

Altså.. fabrikken trenger en tilførsel på 300 megawatt.

Dette er svære greier så drifta er kanskje kontinuerlig 24..7..12

300 MW er 0.3GW og ganges dette med 365 fåt man 109.5 GWh eller 3x lagringskapasiteten av årsproduksjonen.

.

Batteriene må vare lengre enn 3 år ellers er det et minusspill. Og da har man ikke tatt inn over seg energibehovet til gruvedrift++++og at inn/ut av batterier gir 15% tap

VEL.. Mine bilbatterier har vart i 3 år og de klarer nok 6 år til men det er til bil. Batterier til lagring i elnettet blir lite bærekraftig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteriene må vare lengre enn 3 år ellers er det et minusspill. Og da har man ikke tatt inn over seg energibehovet til gruvedrift++++og at inn/ut av batterier gir 15% tap

VEL.. Mine bilbatterier har vart i 3 år og de klarer nok 6 år til men det er til bil. Batterier til lagring i elnettet blir lite bærekraftig

 

Njaaaaa... Batterier kan lades opp mange ganger i løpet av et år. Jeg er derfor usikker på om det er riktig å sammenligne strømproduksjonen brukt til å lage batteriene med strømkapasiteten til batteriene.

 

Tre års batteriproduksjon må til for å kunne DRIVE fabrikken i ett helt år, det er riktig. Men disse batteriene skal vel drive noen biler i noen dager om gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Batteriene må vare lengre enn 3 år ellers er det et minusspill. Og da har man ikke tatt inn over seg energibehovet til gruvedrift++++og at inn/ut av batterier gir 15% tap

VEL.. Mine bilbatterier har vart i 3 år og de klarer nok 6 år til men det er til bil. Batterier til lagring i elnettet blir lite bærekraftig

 

Njaaaaa... Batterier kan lades opp mange ganger i løpet av et år. Jeg er derfor usikker på om det er riktig å sammenligne strømproduksjonen brukt til å lage batteriene med strømkapasiteten til batteriene.

 

Tre års batteriproduksjon må til for å kunne DRIVE fabrikken i ett helt år, det er riktig. Men disse batteriene skal vel drive noen biler i noen dager om gangen.

Nettopp. Batteriene vil jo i drift kunne håndtere x antall tusen ladesykluser. Så hvert batteri på f.eks. 40 kWh og antatt 2000 sykluser vil jo i levetiden "levere" eller "håndtere" 80.000 kWh (og de klarer vel langt flere enn 2000 sykluser også)

Lenke til kommentar

Denne er litt spesiell hvis utsagnet stemmer....

 

 

"Tilgangen til fornybar energi er også god. En gigafabrikk med en årsproduksjon på 35 gigawattimer trenger en tilkobling på 300 megawatt, anslår Carlsson "

 

Altså.. fabrikken trenger en tilførsel på 300 megawatt.

Dette er svære greier så drifta er kanskje kontinuerlig 24..7..12

300 MW er 0.3GW og ganges dette med 365 fåt man 109.5 GWh eller 3x lagringskapasiteten av årsproduksjonen.

 

Du må vel gange in timene i et år også, ikke bare dagene....

Lenke til kommentar

Denne er litt spesiell hvis utsagnet stemmer....

 

 

"Tilgangen til fornybar energi er også god. En gigafabrikk med en årsproduksjon på 35 gigawattimer trenger en tilkobling på 300 megawatt, anslår Carlsson "

 

Altså.. fabrikken trenger en tilførsel på 300 megawatt.

Dette er svære greier så drifta er kanskje kontinuerlig 24..7..12

300 MW er 0.3GW og ganges dette med 365 fåt man 109.5 GWh eller 3x lagringskapasiteten av årsproduksjonen.

.

Batteriene må vare lengre enn 3 år ellers er det et minusspill. Og da har man ikke tatt inn over seg energibehovet til gruvedrift++++og at inn/ut av batterier gir 15% tap

VEL.. Mine bilbatterier har vart i 3 år og de klarer nok 6 år til men det er til bil. Batterier til lagring i elnettet blir lite bærekraftig

Jeg tror du blander litt. Dersom de trenger en tilkobling på 300 MW og har jevn belastning så blir dette hver time 300 MWh, hvert døgn 7 200 MWh eller 7,2 GWh og hvert år 2 628 000 MWh eller 2,6 TWh.

 

Kapasiteten på batteriene de produserer oppgis i GWh, men dette har ingen direkte relevans til strømforbruket. Batteriene kan lades opp og ned tusenvis av ganger og dermed håndtere store mengder energi, eller de kan for det meste stå standby klare til å ta over ved strømbrudd og nesten ikke brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er litt spesiell hvis utsagnet stemmer....

 

 

"Tilgangen til fornybar energi er også god. En gigafabrikk med en årsproduksjon på 35 gigawattimer trenger en tilkobling på 300 megawatt, anslår Carlsson "

 

Altså.. fabrikken trenger en tilførsel på 300 megawatt.

Dette er svære greier så drifta er kanskje kontinuerlig 24..7..12

300 MW er 0.3GW og ganges dette med 365 fåt man 109.5 GWh eller 3x lagringskapasiteten av årsproduksjonen.

.

Batteriene må vare lengre enn 3 år ellers er det et minusspill. Og da har man ikke tatt inn over seg energibehovet til gruvedrift++++og at inn/ut av batterier gir 15% tap

VEL.. Mine bilbatterier har vart i 3 år og de klarer nok 6 år til men det er til bil. Batterier til lagring i elnettet blir lite bærekraftig

Som flere har påpekt er det feil i både regnestykke og resonement. 

 

På et år er det, med litt fratrukket for stopp i fabrikken, 8500 timer. Med 35GWt per år, blir det 4MWt batterier per time. Dvs at fabrikken bruker 300MWt / 4MWt batteri = 75Wt per Wt batteri. Hvis vi regner med at et batteri kan lades ut-opp med 50% 3000 ganger, så betyr det at vi av 1Wt batteri har ladet ut 1500Wt. Altså er mengden energi som ble brukt i denne delen av produksjonen ca 5% av hva som senere kan hentes ut. Tenker vi oss energiforbruket under produksjon som et "lån", så synker virkningsgraden fra ca 95% til ca 90%. (Regner vi in resten av produksjonen synker den mere.) 

 

Batterier er bare kostnadseffektivt hvis de blir brukt ofte nok til at de er oppbrukt innen 10 - 25 år. Men det er jo ikke en nyhet.

Lenke til kommentar

 

Hvis EU så gjerne vil styre alt av industri og kommersiell virksomhet på den måten de prøver på så kan de vel for helsike bare bygge selv, da får de også tilbake eventuell profitt som de igjen kan bruke på innbyggerne og andre prosjekter.

 

Jeg er litt lei av at myndigheter alltid snakker om hva vi trenger uten å gi oss det vi trenger. Vi betaler tross alt skatt og med gode investeringer så vil vi få mangfoldig tilbake for de pengene. Myndigheter kan eie ting uten å være kommunister.

Jeg er mer lei av at begrepet "kommunister" sitter latterlig løst hos mange hver gang man ikke er fornøyd med statlige tjenester, ogi diskusjoner om hva skattepengene våre går til. Det er veldig enkelt å bare sitte bak tastaturet å mene at "skattepengene brukes feil". Jeg er ikke sikker på hvor mange som har peiling på hvor komplisert det er å utforme et omforent statsbudsjett som skal ta hensyn til en lang rekke særinteresser og ikke minst få flertall i stortinget (og tilsvarende for alle andre lands parlamenter).

 

Det handler ikke om organiseringen av en stat og hvor komplisert et budsjett er å sette opp, jeg vet veldig godt at det ikke er bare bare. Jeg har like stor rett som alle andre til å mene noe om hva skattepengene skal brukes til. Hvordan skattepengene brukes er jo hovedsakelig grunnlaget for hva man stemmer på. En stat som er tungt inne på eiersiden i store bedrifter (i sitt eget land) blir gjerne kalt kommunistisk og jeg er enig i at begrepet sitter for løst. Men du trodde kanskje jeg kalte EU kommunister?

 

Edit; Jeg sier heller ikke at det er bare bare å starte og bygge en industri. Det går an for EU å starte noe uten at de gjør alt, det er ikke akkurat en politikers jobb og starte og styre en batterifabrikk. Det finnes mange ting mellom "dette må dere gjøre" og "nå gjør vi alt selv".

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Denne er litt spesiell hvis utsagnet stemmer....

 

 

"Tilgangen til fornybar energi er også god. En gigafabrikk med en årsproduksjon på 35 gigawattimer trenger en tilkobling på 300 megawatt, anslår Carlsson "

 

Altså.. fabrikken trenger en tilførsel på 300 megawatt.

Dette er svære greier så drifta er kanskje kontinuerlig 24..7..12

300 MW er 0.3GW og ganges dette med 365 fåt man 109.5 GWh eller 3x lagringskapasiteten av årsproduksjonen.

.

Batteriene må vare lengre enn 3 år ellers er det et minusspill. Og da har man ikke tatt inn over seg energibehovet til gruvedrift++++og at inn/ut av batterier gir 15% tap

VEL.. Mine bilbatterier har vart i 3 år og de klarer nok 6 år til men det er til bil. Batterier til lagring i elnettet blir lite bærekraftig

 

Feil resonnement. Ut fra regnestykket til 22B9. . . . må de lades og utlades 3 ganger før de har gitt fra seg like mye energi som ble brukt for å lage dem. Så blir de brukt (utladet) 300 ganger har de levert 100 ganger mer energi enn det kostet å lage dem.

Lenke til kommentar

Det finnes mange batterityper. For et land der mesteparten av kraften går til oppvarming bør kraften balanseres med varmebatterier, ikke elektriske batterier. Elektriske er veldig mye dyrere per kapasitet og bør kun brukes som UPS til passe viktige elektriske saker.

 

Videre bør batteriene være desentraliserte for å sikre lokal forsyningssikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...