Gå til innhold

Gråmarked...?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hva ligger i begrepet gråmarked?

 

Jeg vurderer å kjøpe et objektiv, kjøpt i Asia et sted, hvor selger er ærlig på at dette er kjøpt i gråmarked.

Så hva betyr dette?

 

Er dette et identisk objektiv (ikke fake) som om jeg hadde kjøpt det i Norge, men unntak av eventuellt språk på bruksanvisning etc? Det har følgelig ingen garanti....

 

Objektivet er nesten nytt og selges for ca samme pris som "norske objektiver" som er 5 år, med utgått reklamasjonstid.

 

Hva er det å tape på dette vs er norsk kjøpt objektiv på over 5 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gråmarked er et annet ord for sideimport, dvs. at en person/bedrift importerer spesifikke varer utenom de offisielle importkanaler. Problemet med dette er at reklamasjoner må rettes mot selgeren og offisiell importør kan nekte og påta seg reklamasjon, noe som gjør at du som kjøper kan få problemer hvis den kontakten du har kjøpt fra avslutter virksomheten eller ikke vil vedkjenne seg reklamasjonen. En annen side ved dette er at det som oftest ikke medfølger skandinavisk brukermanual, og er selger en utenlandsk bedrift kan du se langt etter 5 års reklamasjons-betingelser.

Lenke til kommentar

Det som ingen sier høyt, er at sendes et objektiv på service etter at reklamasjonstiden på 5 er ute til et "merke" verksted og som er kjøpt på gråmarkedet, så kan det godt komme i retur med en voksen faktura...

Ikke noe som er spesielt vanlig, men det kommer helt an på dagsformen til den som reparerer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at det er et brukt objektiv, så har skaden allerede skjedd i forhold til importørens bunnlinje ...

 

Jeg har selv kjøpt et brukt objektiv som er gråimportert. Synes ikke det nødvendigvis er et problem, hvis prisen er god, og det finnes få utgaver av norsk-kjøpte objektiver på brukt-markedet.

 

Nytt  kjøper jeg stort sett her i Norge; har dog handlet noe når jeg har vært i utlandet og funnet et unikt tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...