Gå til innhold

Gjennombrudd: Slik beregner de den perfekte flyvingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel og teknologi. Dette gir meg svar på hvorfor topoligioptimering ikke er mer utbredt i dag. Jeg antar at modellen forutsetter materialer med homogene egenskaper. Hvis det stemmer er det en stor svakhet som gjør modellen ubrukelig til annet enn å demonstrere prinsippet. 3D-utskrifter er en metode som gir homogene materialer med potensial for optimale topologier (former), men det gir dessverre homogent _dårlige_ materialegenskaper. Det er fortsatt sånn at f.eks stålwire produsert på konvensjonelt vis har mange ganger så høy bruddstyrke enn en 3D-skreven wire. Tilsvarende for aluminium, titan osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva menes med supercomputer i denne sammenhengen?

 

Det begynner å bli en del forskjellige klasser, fra "små" hobbyracks på 24-30 kjerner til hele hangarer...

 

Prosessorkraft måles vanligvis i flops, så vi vet hvilken skala vi snakker om. Oppgaver som beskrevet i artikkelen trenger vel strengt tatt ikke masse regnekraft, bare tid... Det er først og fremst en avcvining av hvor lenge en vil vente på resultatet.

Lenke til kommentar

Flott artikkel og teknologi. Dette gir meg svar på hvorfor topoligioptimering ikke er mer utbredt i dag. Jeg antar at modellen forutsetter materialer med homogene egenskaper. Hvis det stemmer er det en stor svakhet som gjør modellen ubrukelig til annet enn å demonstrere prinsippet. 3D-utskrifter er en metode som gir homogene materialer med potensial for optimale topologier (former), men det gir dessverre homogent _dårlige_ materialegenskaper. Det er fortsatt sånn at f.eks stålwire produsert på konvensjonelt vis har mange ganger så høy bruddstyrke enn en 3D-skreven wire. Tilsvarende for aluminium, titan osv.

 

Veldig gøy at TU skriver om dette. Nå har jeg ikke lest hva DUT gjør i metoden sin for topologioptimalisering, men med eksisterende metoder er det fult mulig å ta hensyn til ortotropiske og anisotropiske effekter. Derimot er uleinær oppførsel et mye større problem, for eksempel viskoelastisk og plastisk deformasjon. Hvis man lager deler for flybransjen er det også viktig å ta hensyn til utmattning som også er en stor utfordring. Og ja, additive manufacturing har ikke de beste materialkvalitetene ennå, men gir muligheten til å lage noen fantastiske geometrier og veldig kjekt for rapid prototyping. Nå gå jo utviklingen i området i et rasende tempo så det kan være at topologioptimalisering blir veldig sentralt i utvikling av high performance produkter og deler i framtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt sånn at f.eks stålwire produsert på konvensjonelt vis har mange ganger så høy bruddstyrke enn en 3D-skreven wire. Tilsvarende for aluminium, titan osv.

Aldri tenkt særlig på dette med materialkvalitet men 3D-printing blir jo i praksis en form for sveising ja.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...