Gå til innhold

Grub, floppy, FreeBSD og cd-rom


Anbefalte innlegg

Gamle pc-er kan ikke boote direkte fra cd-rom.

 

Kan grub fra floppy starte FreeBSD, eller andre os, fra cd-rom? Kjerna ligger på cd-rommen og det er ingen harddisk.

 

Cd-rommen har jeg tenkt å lage selv, og dette kan bli en firewall.

 

 

hmm det er mulig man med et slikt oppsett ikke trenger å gå veien om et iso-filsystem, men at man kan sette opp et helt vanlig ufs-system i fila som brennes til cd-en. Alt går jo via ata(4)-driveren likevel, både /dev/adX og /dev/adcX.

... nei det vil ikke gå, for grub kan vel ikke lese ufs. Det klassiske skolisse-problemet.

... men kjerna kan lastes over nett under oppstart, og da vil boksen fremdeles holde det gående om serveren der kjerna kommer fra går opp og ned. Brannmur-regler kan kompileres inn i kjerna, og slik sett gir dette rom for å forandre på ting uten å lage ny cd.

 

 

Men dersom cd-en lages i standard-format, kan kansje grub laste kjerna rett inn, eller?

Endret av arehb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kjøpte SuSE 6 for lenge siden fikk jeg med 1 diskett (+2stk jeg ikke husker hva var til) som brukes til å boote installasjons cd-ene.. :)

 

Så - ja, det skal finnes noe slikt som du skrev om i begynnelesen der :]

 

Ellers så har jeg på SuSE boksen hjemme om jeg husker rett en egen "boot fra CD" i GRUB når den starter opp.. :) Men jeg har aldri prøvd den eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...