Gå til innhold

kommuneøkonomi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjennomsnittlig årslønn i Norge var sist jeg sjekket mellom 280 000 og 290 000 brutto.

 

Flat skatt er fint det. Men jeg for min del skulle ønske det var færre smutthull - langt strengere krav til hva som kan avskrives som yrkesmidler (eller hva nå sjargongen er). Jeg kjenner en fyr som avskriver skjortene sine. Hvis han trenger dem for å jobbe er det ganske surt at man ikke kan avskrive kollektivtransport-utgifter... Har ikke bakgrunnsinfo om dette, men hva er fordelene med smutthullene som gjør at det er mulig for folk som drar inn millioner i året å ikke bidra i det hele tatt? Ville det ikke vært enklere, mer innbringende og like samfunnsøkonomisk effektivt å bare si at inntekt er inntekt og skattes likt for alle?

Lenke til kommentar

Uvanlig aå avskrive skjortene og dressene? nei.. Det gjør da nesten alle! Dersom pappa tar trikken, under et "oppdrag" i Oslo, kan det skrives av. Men dette gjelder jo også projektorer, Pcer, skrivere, farvelaser ( :D ) og den slags.

 

Vi må ha slike smutthull. Min far bruker dress daglig, imotsetning til en lærer som går i olabukser f.eks. Som direktør i større selskap, trenger man noen fine dresser. Dette skal da selvsagt vi få slippe moms på?!

Lenke til kommentar
Vet du desssuten at en del av de som dropper skolen når de er 15, drar rett på sosialkontoret og hever trygd så det står etter?

 

Hvorfor har det seg da slik at jeg verken kjenner eller kjenner til noen som gjør dette?

 

De som dropper ut fra skolen da de er 15 år pleier som oftest å begynne å jobbe og få litt penger fra foreldrene. Dessuten får en ikke mer penger på sosialen en akkurat hva en klarer å leve for. Det er det ingen som har lyst til, derfor tar nesten alle seg jobb.

Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med å se hvordan flat skatt skal skape mer sosial utjevning enn progressiv skatt. Toppskatten vi har i dag gir relativt sett større skattetrykk på de som tjener mest (unntatt de som har 100.000.000, men de vil uansett kunne ta med seg pengene sine og dra om de vil...). Dette ser jeg som sosialt rettferdig.

 

Skatt på aksjeutbytte er jeg sterkt imot. De pengene jeg har kjøpt askjer for har jeg skattet av. Det overskuddet bedriftene jeg har aksjer i betaler utbytte av har bedriften skattet av. Om noen år (jeg er veldig liten aksjeeier...) vil jeg betale formueskatt av aksjene mine. Utbyttet er min belønning for at jeg er villig til risikere svetten av min arbeidskraft ved å investere - i mitt tilfelle - i norsk næringsliv. Bedriftene jeg investerer i kan tross alt gå konkurs. Da har jeg tapt alt. Nei, jeg investerer ikke i nystartede bedrifter, men jeg investerer i små bedrifter som har kommet ut av den mest risikofylte fasen. De som i sin tid ga bedriftene penger å starte for får investeringen sin (med fortjeneste) tilbake ved å selge aksjene til slike som meg. Aksjer er særs risikofylt. Uten en eller annen form for belønning vil ingen investere i slike verdipapirer og næringslivet vil miste sårt tiltrengt kapital.

Lenke til kommentar

Hvis aksjene dine har en positiv utvikling vil du skatte på kursgevinsten.

 

Hvis utbytte like stort som kursgevinsten utbetales vil aksjekursen falle tilsvarende , dvs du får ut den samme gevinsten uten å betale skatt.

 

Dette brukes mye som et skattesparingsverktøy.

 

Og det er ikke bare selskaper som går med overskudd som utbetaler utbytte.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...