Gå til innhold

Min norsk uttale


Audhumbla

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte mig det skulde bli moro å kunne få vite hvad for inntrykk min uttale kan gjøre på nordmenn.

Jeg strever særskilt med det norske tonefallet der er mig ganske fremmed, naturlig.

Det forekommer mig desto vanskeligere at jeg ei har øre for musikk, og jeg kan derfor ikke alleledes høre mig selv når jeg snakker norsk. Dessuten er jeg også ingen videre taler overhovedet.

 

Jeg skulde være takknemlig hvis en og annen forummedlem vilde skrive et kritiskt ord, for at jeg kunde forbedre min uttale. Her treffes jo nordmenn fra forskjellige deler av landet. Jeg kan forestille mig at min innspilling kan forekomme komiskt for innfødte, og jeg vil ikke gjøre mig bedre enn jeg er. Er der noget særs støtende i min uttale, som gjør den tvilsomt forståelig eller altfor stygg, leser jeg gjerne derom.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ggNDOnfs31o&t=11s

Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte mig det skulde bli moro å kunne få vite hvad for inntrykk min uttale kan gjøre på nordmenn.

Jeg strever særskilt med det norske tonefallet der er mig ganske fremmed, naturlig.

Det forekommer mig desto vanskeligere at jeg ei har øre for musikk, og jeg kan derfor ikke alleledes høre mig selv når jeg snakker norsk. Dessuten er jeg også ingen videre taler overhovedet.

 

Jeg skulde være takknemlig hvis en og annen forummedlem vilde skrive et kritiskt ord, for at jeg kunde forbedre min uttale. Her treffes jo nordmenn fra forskjellige deler av landet. Jeg kan forestille mig at min innspilling kan forekomme komiskt for innfødte, og jeg vil ikke gjøre mig bedre enn jeg er. Er der noget særs støtende i min uttale, som gjør den tvilsomt forståelig eller altfor stygg, leser jeg gjerne derom.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ggNDOnfs31o&t=11s

Først må jeg få si at du snakker ganske bra, da jeg ikke vet hvilken språkstamme du kommer fra.

Du gir klart uttrykk for å komme fra et språk uten de norske harde konsonantene. Fra din tekst ville jeg sagt noe dansk-lydende. Du jobber hardt med R, i en grad som gjør det ganske kunstig for et norskt øre.

I tillegg jobber du endel med konsonanter totalt, som skaper en unaturlig rytme i språket. Dette igjen virker til å skape vanskeligheter for uttalen av vokaler. Norsk har flest vokaler i verden (9 og en halv, arabisk har til sammenligning 4), noe som gjør norsk vanskelig å uttale for en som ikke er født norsk. Det sies at om man ikke er født norsk vil man aldri uttale norsk helt 110% korrekt noensinne. Dette grunnet vår mengde av vokaler og vår kompleksitet av konsonanter. Norsk har 26 konsonantlyder. Det er mer enn du vil finne i de fleste andre språk.

 

Men til, som du sier, tonefall. Norsk har faktisk mye det samme som er problematisk med kinesisk. Ord behøver korrekt "ordlyd". Norsk lider under det at det er dansk skriftspråk med gammelnorsk (norse) uttale, som gjør rytmen, trykket og "musikken" i norsk så spesiell. En finsk venn av meg sa en gang at norsk har rytmen av en moped som ruses. Tenk en person som gir gass, slipper den, gir gass, slipper den, osv. Han nevnte dette som en kontrast til finsk som da har en mer konstant "beat" som en skarptromme.

Om jeg skal gi deg en pekepinn på hva jeg snakker om så kan det være ordene "bare" og "baret". Det første er på engelsk "only" og det andre er ... hmm ... grener man tar av et bartre (evergreen).

Dette er ikke veldig lett per tekst...

 

Utover det er jeg litt usikker på hva du spør om. Men for all del - spør, og jeg vil gjøre mitt beste for å svare.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

9 og en halv vokal?

9 og en halv.

a e i o u y æ ø å = 9

De standard norske vokalene. I tillegg har vi en som skrives som "e", men uttales som en mellomting mellom e og ø. Benyttes typisk som slutten av et ord hvor man skriver en e men uttaler den som en forkortet vokal for å fylle ut ordet. Uttales som en e/ø mellomting. Typisk hvor gramatikken tilsier at det ikke skulle vært noen vokal der, men uttale tilsier at man må slenge innpå noe likevel.

Svarte ... for mye øl nå. Kan ikke komme på et eksempel. Jeg må komme tilbake til det senere.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte mig det skulde bli moro å kunne få vite hvad for inntrykk min uttale kan gjøre på nordmenn.

Jeg strever særskilt med det norske tonefallet der er mig ganske fremmed, naturlig.

Det forekommer mig desto vanskeligere at jeg ei har øre for musikk, og jeg kan derfor ikke alleledes høre mig selv når jeg snakker norsk. Dessuten er jeg også ingen videre taler overhovedet.

 

Jeg skulde være takknemlig hvis en og annen forummedlem vilde skrive et kritiskt ord, for at jeg kunde forbedre min uttale. Her treffes jo nordmenn fra forskjellige deler av landet. Jeg kan forestille mig at min innspilling kan forekomme komiskt for innfødte, og jeg vil ikke gjøre mig bedre enn jeg er. Er der noget særs støtende i min uttale, som gjør den tvilsomt forståelig eller altfor stygg, leser jeg gjerne derom.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ggNDOnfs31o&t=11s

Først må jeg få si at du snakker ganske bra, da jeg ikke vet hvilken språkstamme du kommer fra.

Du gir klart uttrykk for å komme fra et språk uten de norske harde konsonantene. Fra din tekst ville jeg sagt noe dansk-lydende. Du jobber hardt med R, i en grad som gjør det ganske kunstig for et norskt øre.

I tillegg jobber du endel med konsonanter totalt, som skaper en unaturlig rytme i språket. Dette igjen virker til å skape vanskeligheter for uttalen av vokaler. (...)

 

Utover det er jeg litt usikker på hva du spør om. Men for all del - spør, og jeg vil gjøre mitt beste for å svare.

 

Tusen takk for disse bemerkninger. Jeg finner dem veldig hjelpsomme. Sannsynligvis har De så treffsikkert påpekt årsaken til mitt rytmeproblem at det forhåpentlig kan blive mulig for mig å passere en milestolpe på veien til en naturlig uttale. Ingen andre spørgsmål; De har fullt ut forstått mitt anliggende.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenkte mig det skulde bli moro å kunne få vite hvad for inntrykk min uttale kan gjøre på nordmenn.

Jeg strever særskilt med det norske tonefallet der er mig ganske fremmed, naturlig.

Det forekommer mig desto vanskeligere at jeg ei har øre for musikk, og jeg kan derfor ikke alleledes høre mig selv når jeg snakker norsk. Dessuten er jeg også ingen videre taler overhovedet.

 

Jeg skulde være takknemlig hvis en og annen forummedlem vilde skrive et kritiskt ord, for at jeg kunde forbedre min uttale. Her treffes jo nordmenn fra forskjellige deler av landet. Jeg kan forestille mig at min innspilling kan forekomme komiskt for innfødte, og jeg vil ikke gjøre mig bedre enn jeg er. Er der noget særs støtende i min uttale, som gjør den tvilsomt forståelig eller altfor stygg, leser jeg gjerne derom.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ggNDOnfs31o&t=11s

Først må jeg få si at du snakker ganske bra, da jeg ikke vet hvilken språkstamme du kommer fra.

Du gir klart uttrykk for å komme fra et språk uten de norske harde konsonantene. Fra din tekst ville jeg sagt noe dansk-lydende. Du jobber hardt med R, i en grad som gjør det ganske kunstig for et norskt øre.

I tillegg jobber du endel med konsonanter totalt, som skaper en unaturlig rytme i språket. Dette igjen virker til å skape vanskeligheter for uttalen av vokaler. (...)

 

Utover det er jeg litt usikker på hva du spør om. Men for all del - spør, og jeg vil gjøre mitt beste for å svare.

 

Tusen takk for disse bemerkninger. Jeg finner dem veldig hjelpsomme. Sannsynligvis har De så treffsikkert påpekt årsaken til mitt rytmeproblem at det forhåpentlig kan blive mulig for mig å passere en milestolpe på veien til en naturlig uttale. Ingen andre spørgsmål; De har fullt ut forstått mitt anliggende.

 

Takk for din usedvanlig korrekte tekst. Du skriver meget godt.
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tenkte mig det skulde bli moro å kunne få vite hvad for inntrykk min uttale kan gjøre på nordmenn.

Jeg strever særskilt med det norske tonefallet der er mig ganske fremmed, naturlig.

Det forekommer mig desto vanskeligere at jeg ei har øre for musikk, og jeg kan derfor ikke alleledes høre mig selv når jeg snakker norsk. Dessuten er jeg også ingen videre taler overhovedet.

 

Jeg skulde være takknemlig hvis en og annen forummedlem vilde skrive et kritiskt ord, for at jeg kunde forbedre min uttale. Her treffes jo nordmenn fra forskjellige deler av landet. Jeg kan forestille mig at min innspilling kan forekomme komiskt for innfødte, og jeg vil ikke gjøre mig bedre enn jeg er. Er der noget særs støtende i min uttale, som gjør den tvilsomt forståelig eller altfor stygg, leser jeg gjerne derom.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ggNDOnfs31o&t=11s

Først må jeg få si at du snakker ganske bra, da jeg ikke vet hvilken språkstamme du kommer fra.

Du gir klart uttrykk for å komme fra et språk uten de norske harde konsonantene. Fra din tekst ville jeg sagt noe dansk-lydende. Du jobber hardt med R, i en grad som gjør det ganske kunstig for et norskt øre.

I tillegg jobber du endel med konsonanter totalt, som skaper en unaturlig rytme i språket. Dette igjen virker til å skape vanskeligheter for uttalen av vokaler. (...)

 

Utover det er jeg litt usikker på hva du spør om. Men for all del - spør, og jeg vil gjøre mitt beste for å svare.

 

Tusen takk for disse bemerkninger. Jeg finner dem veldig hjelpsomme. Sannsynligvis har De så treffsikkert påpekt årsaken til mitt rytmeproblem at det forhåpentlig kan blive mulig for mig å passere en milestolpe på veien til en naturlig uttale. Ingen andre spørgsmål; De har fullt ut forstått mitt anliggende.

 

Takk for din usedvanlig korrekte tekst. Du skriver meget godt.

 

Takk. Det er mig mye lettere å skrive korrekt enn å snakke korrekt - man kan jo alltid rette på det som bliver skrevet; derimot er det sagte - sagt.

Om en måned skal jeg innspille noget annet utdrag, og det skal ses om jeg skal ha kunnet gjøre bruk av Deres tipp.

Lenke til kommentar

Oppleseren som jeg gjerne skulde ville ta som forebilde for min ideale, fremtidige uttale er  Arne Thomas Olsen.

Her kan man spille av en lydprøve:

https://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2707557

 

Jeg nyter å høre på særskilt denne leseren, av nogen grunn, ihvorvel jeg har kunnet lytte på ikke så få andre også.

Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg syns dette låt svært bra. Ikke bare at uttalen på de aller fleste ordene er fenomenal, du har også en svært god innlevelse i lesingen. Jeg får assosiasjoner til godt gammeldags teater, eller gamle norske filmer i svart-hvit når jeg hører på klippet du la ved i førsteposten. Du er flink!

Lenke til kommentar

Jeg syns dette låt svært bra. Ikke bare at uttalen på de aller fleste ordene er fenomenal, du har også en svært god innlevelse i lesingen. Jeg får assosiasjoner til godt gammeldags teater, eller gamle norske filmer i svart-hvit når jeg hører på klippet du la ved i førsteposten. Du er flink!

Takk for et godt ord. Jeg har prøvd å lese særskilt tydelig, det er sant. Dog er resultatet derav blitt slik at det hele virker unaturlig, som jeg fikk vite, og som jeg selv hadde kunnet forvente, dessuten. Jeg må lære å bruke retroflekse konsonanter for rd, rt osv., og komme til å være nøye med hårde, lange norske konsonanter, så at rytmen kan bli mere flytende. Jeg måtte streve med tydelig å uttale:

 

livet år for år blir vanskeligere, t.d. Så mye av R deri.

 

Lykkes det meg ikke å tilegne meg den bokmålske rytme, vil jeg kanskje må overveie det å gå over til nynorsk helt og holdent. :)  Begge disse formene holder jeg meget av, og den nynorske uttale er jo mjukare, ikke sant_?

Lenke til kommentar

Du snakker klart og tydelig, dog med en aksent. Men kan jeg spørre; hvorfor skriver du så gammeldags? Intet galt i det, for all del, men det er jo litt merkelig.

Min norsk kunnskap er basert på eldre norske litteratur. Det er ikke ofte at jeg leser noget helt nutidig. Jeg får inntrykk at den eldre tale (det gjelder og andre enn det norske, sprog) er penere, rikere, mere flytende, mere presis kanskje - og utover det - jeg finner det simpelthen moro og vittig å kunne skrive sånn. Jeg må ha lært mig å tale pent førenn jeg drar til Knuts funne hule, til våren, som jeg tør håbe. Se dette:

https://www.nrk.no/sorlandet/knut-hamsuns-hule-funnet-1.1581465

Jeg har dog kjøpt mig en Bibel fra 2011, d.v.s. den nyeste oversettelse. Når jeg engang har lest igjennem den, skal jeg muligens kunne snakke det pene moderne bokmål. :)

Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...