Gå til innhold

Oppgradere FreeNAS server med Atom C3958


Strato

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå som Intel Atom C3958 er blitt lansert har jeg begynt å tenke på oppgradering.

 

For de som ikke har fått det med seg så snakker jeg om:

http://www.anandtech.com/show/11720/more-denverton-noise-gigabytes-ma10st0-features-unannounced-16core-c3958

https://www.multicom.no/gigabyte-ma10-st0/cat-p/c/p10638871

 

 

Jeg bruker FreeNas som filserver og kjører Sab, torrents, news, plex osv, clouds osv.

Serveren min har inntil videre kjørt på en gammel AMD A4 med 8gb ram. Dette har fungert helt ok (bortsett fra plex transcoding). CPU'n tok kvelden på grunn av en sviktende vifte.

Nå kjører jeg en X6 1090t som jeg hadde liggende, også med 8gb ram.

 

Grunnen til at jeg vil oppdragere er fordi FreeNAS ikke har særlig god støtte for AMD. Man støter hele tiden på rare, uforklarlige problemer. Jeg ønsker derfor en server som kjører på Intel Xeon/Atom med ECC ram for god driverstøtte og stabilitet.

 

 

I utgangspunktet har jeg sett lenge på finn.no etter "gamle" xeon prosessorer på 8-16 threads. Det henner man finner gode priser på servere med 2x xeon 8c (16t) og 64-128gb ecc ram til godt under 10k. Problemet med disse er at det som regel er snakk om rack kabinnetter med delta vifter og et stort strømforbruk.

 

C3958 appelerer fordi den har mange kjerner, støtter 128gb ram, 16 HDD, 10gb lan, veldig lavt strømforbruk og ITX størrelse.

 

Hva tror dere?

Er det for tidlig å bestille dette allerede nå? Jeg finner ingen tester enda og vet derfor ikke noe om driverstøtte og stabilitet i FreeNAS.

Multicom oppga en leveringstid på ca. 14 dager.

Endret av Strato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeNAS har dårlig støtte for AMD prosessorer? Høres merkelig ut.

FWIW, alle mine FreeNAS bokser (tre stykker) har AMD prosessor og funker fint. Dog, jeg bruker dem kun til NAS, ikke til alt mulig annet.

 

C3958 - det er for tidlig å bestille denne dersom du vil ha noe som funker, uten problemer. La noen andre være prøvekanin og hjelpe Intel med å fikse barnesykdommene.

Barnesykdommene kan være alt fra UEFI / BIOS som må oppgradres for at ting skal funke, til hardware-feil i chip'ene (Intel C2000 serien?).

Lenke til kommentar

Kan du bekrefte noe av det du sier eller er det spekulasjon?

Vi har ventet veldig lenge på c3000 og de fleste rykter sier at det ikke er problemer med støtte og stabilitet.

Mye av grunnen til den lange ventetiden er feilene som oppstod med c2000 og at intel ikke ville gjøre samme tabbe igjen.

 

Vedrørende AMD:

FreeNAS is based on FreeBSD. FreeBSD has a long history of working better on Intel than AMD. Things like (but not limited to) the watchdog controllers, USB controllers, and temperature monitoring all have a better chance of being well supported when they are on an Intel platform. This is not to say that AMD platforms won’t work, that there aren’t AMD platforms that work flawlessly with FreeNAS, or even that there aren’t Intel platforms that are poor choices for FreeNAS, but all things being equal, you’ll have better luck with Intel than AMD.

Kilde: freenas.org

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Det er spekulasjon, på samme måte som dine spekulasjoner.

Men spørsmålet du stilte var om det var "trygt" å bestille den nå, hvis du vil unngå trøbbel og ha noe som virker. Mitt svar er nei, ingen dokumentasjon finnes på at det virker så det er ikke "trygt", det er for tidlig.

 

Ja, jeg vet at FreeNAS forumet, noen av brukerne der og til og med noen av de som jobber i FreeNAS-teamet har meninger om FreeNAS, hardware-støtte og zfs. Det er de samme personene så mener at man "må" ha ECC RAM for zfs, at det finnes en eller annen spesiell egenskap i zfs som gjør at zfs krever eller trenger ECC RAM - dette er en myte som er tilbakevist av en av de sentrale utviklerne av zfs.

Med andre ord - all informasjon fra FreeNAS må tas med en stor spiseskje salt.

Påstanden deres om AMD vs Intel hardware funker like bra om du snur den på hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...