Gå til innhold

Ekstern antenne - mobilt bredånd


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en foreløpig fiks for å få litt bedre signal på det mobile bredbåndet mitt (skal kjøpe ny ruter og ekstern antenne etterhvert)

Jeg har en ruter som er noen år, D-Link DWR-956. Denne er det jo 2 antenner på som skrues på baksiden.

Og nå kommer muligens et tåpelig spørsmål ?

Vil det være mulig å få et litt bedre signal hvis jeg fester/lodder på 2 ledninger på antennene og til ruteren slik at jeg kan forlenge antennene opp på taket av campingvogna ?

post-344011-3993593_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaller heller å kjøpe ny antenne, McGyver-fix ødelegger ofte mer enn det hjelper.

 

Men hvor vil du ha bedre dekning? Antenne på taket vil gi bedre dekning ute, men du vil muligens få signalskygge skygge nærme veggene. Men det bil gi dårligere dekning inne.

Metallvegger og trådløse signaler er en dårlig kombinasjon.

 

Finnes en del antenner her: https://www.komplett.no/category/10280/datautstyr/nettverk/traadloese-antenner

Evt har ebay sikkert en haug antenner som er billigere.

 

 

edit: det er det WIFI som funker dårlig og ikke signalene inn til routeren?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Funker ofte bra med eksterne antenner :) pass på at du skaffer en retningsstyrt en som funker for de 4G frekvensene vi har i Norge, og helst med støtte for 2x2 MIMO. Antenneledningen bør være så kort som mulig (maks 4-5 meter etter hva jeg har hørt) og komme ferdig med kontakten som passer for å koble den til ruteren. Hvis ikke går ofte vinninga opp i spinninga.

 

Selve antenna funker fett oftest å peke rett mot nærmeste basestasjon. Du kan se hvor de er og hvilke frekvenser de bruker på finnsenderen.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som de andre skriver her.  De eksterne antenne på den routeren er for mobilnettet, ikke for wifi.  Om du vil ha vesentlig bedre dekkning så må du ha rettningsstyrt antenne ala dette https://www.komplett.no/product/863597/mobil/mobil-konferanse/mobilt-bredbaand/poynting-xpol-a0016-8dbi-4g-panelantenne#. 

 

Eventuelt om du vil ha en ennå bedre løsning så ville jeg gått for denne her:

https://www.zyxel.com/no/no/products_services/4G-LTE-A-Outdoor-Router-LTE7460-M608/

Der er routeren innebygget i antennen og fores med strøm via power over ethernet adapter.  Enklere å rigge opp (en vs tre kabler), og gir ikke signal tap i antennekablene.  Og ikke minst, beste 4G routeren jeg har testet.  Ulempen er at du trenger en router til inne i vogna for trådløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eventuelt om du vil ha en ennå bedre løsning så ville jeg gått for denne her:

https://www.zyxel.com/no/no/products_services/4G-LTE-A-Outdoor-Router-LTE7460-M608/

Der er routeren innebygget i antennen og fores med strøm via power over ethernet adapter.  Enklere å rigge opp (en vs tre kabler), og gir ikke signal tap i antennekablene.  Og ikke minst, beste 4G routeren jeg har testet.  Ulempen er at du trenger en router til inne i vogna for trådløst.

 

Har du testet denne? Ser fordelen med at man ikke trenger ekstern antenne med påfølgende signaltap i kabelen, men det er jo litt tungvindt å klatre på taket for å bytte simkort, eller har de en annen løsning på dette?

Lenke til kommentar

Jeg flyttet inn i nybygg.  Det tok i overkant av seks mnd før jeg fikk lagt inn fiber og testet flere LTE router løsninger i den perioden.  Klart best resultat med den Zyxel routeren der.  Du må nok ut å bytte SIM kort, men hvor ofte ser du for deg å gjøre det? 

Bytter simkort ca 2 ggr pr mnd. Har to abonnement for å få nok datamengde. Alternativet kan være å heller bytte til et abonnement, og heller leve med overfakturering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...