Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MR2_90

Anbefalte innlegg

Hei!

 

For en drøy uke siden, kjørte jeg en tur med min Toyota MR2, som har en "aftermarket" 3S-GE turbomotor på 225hk. Jeg lå i 5.gir, i 50-60km/t, og skulle dra på, så gira til 3. og trykte til. Da den bikka omtrent 5.000rpm ble det ett voldsomt rykk i bilen, nesten som om den stoppet helt, eller at bremsene ble kicket helt inn i ca 1. sekund, så kom den tilbake. Etter det hendte det samme hver gang turboen slo inn, altså, skjedde flere ganger, i alle gir. Etter dette stoppet jeg bilen en stund, og når jeg staret bilen 10 minutter senere, var alt som normalt, og ingen rykk ved gasspådrag. Lurer på hva dette kan være?

 

Jeg tenker først og fremst fuelcut, eller at bilen (om det kan vere slik på en så gammel bil) går i en form for nødmodus fordi turboen har blitt overladet? Venter på en ladetrykksmåler, noe jeg ikke har hatt før - men har lest flere plasser at denne bilen/motoren fuelcutter på rundt 1.6 Bar ish(?), om så, betyr det at jeg ikke har wastegate som fungerer, eller at den er stilt til for høyt trykk? Wastegate er vell ikke samme som dumpventil? (Slik jeg har skjønt, skal wastegaten slippe ut når ladetrykket når "makspunkt", mens dumpventil, noe jeg vet jeg har, slipper ut når jeg f.eks. slipper gassen igjen).

 

Kan det vere noe annet som gjør at dette hendte? Har siden ikke tørt å kjøre den over 5.000rpm, og lar helst ikke turboen gå mer enn nødvendig...

Endret av MR2_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være mye rart som er grunnen til det...

 

Du har (mest sannsynlig) en bankesensor som merker om du har tenningsbank, og evt kutter tenninga. Mulig den går i en eller annen form for nødmodus pga det da ja.

 

Gikk bilen bedre enn den hadde gjort tidligere? Har du gått over fra 98 til 95 blyfri, evt fylt på en annen stasjon enn du pleier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm...

 

Bankesensor? Ser ikke hvordan dette skulle kunne ha noe med tenningen å gjøre, da det var noe som slo inn spesielt i det eg merket turboen kicke inn (min oppfatning).

 

Bilen går helt som normalt igjen nå etter episoden, men frykter det samme å skje på nytt om jeg presser den! Skulle gjerne likt å vite hva det var, og fått orden på det!

Fyller 95-blyfri, aldri gjort annet - og ikke var dette etter nylig fylling heller. Bruker ikke alltid samme stasjon, men det skulle ikke ha noe med saken å gjøre!

Endret av MR2_90
Lenke til kommentar

JEG hadde aldri kjørt en slik bil uten ladetrykksmeter og lambdameter. Disse to instrumentene kan er ufattelig viktig for å overvåke og ev. redde motoren fra havari. 
Det kan være mye rart som plager motoren din, så det er vanskelig å si noe sikkert, men få kontroll på ladetrykket ditt. Kanskje har du en liten luftlekkasje som påvirker wastegaten slik at du overlader.

Wastegate er en port på eksossiden av turboen som åpner og slipper eksos utenom turboen når riktig ladetrykk er nådd, slik at ladetrykket slutter å stige. Wastegate må du ha. Dumpvalve slipper ut overskuddstrykk av luft mellom turboens kompressor og motoren når du girer. Dette skal i all hovedsak redusere belastningen på turboen med at trykkbølgen som slår tilbake fra et stengt gasspjeld ikke slår tilbake motsatt vei gjennom turboen. Denne kan du klare deg uten.

Edit: Lambdameter er et instrument som live forteller deg blandingsforholdet mellom luft og bensin. Mager blanding (av ymse grunner) er fryktelig farlig for motoren, som bl.a bruker bensinen for innvendig kjøling av stempler og ventiler.

Endret av Leo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

JEG hadde aldri kjørt en slik bil uten ladetrykksmeter og lambdameter. Disse to instrumentene kan er ufattelig viktig for å overvåke og ev. redde motoren fra havari.

Det kan være mye rart som plager motoren din, så det er vanskelig å si noe sikkert, men få kontroll på ladetrykket ditt. Kanskje har du en liten luftlekkasje som påvirker wastegaten slik at du overlader.

 

Wastegate er en port på eksossiden av turboen som åpner og slipper eksos utenom turboen når riktig ladetrykk er nådd, slik at ladetrykket slutter å stige. Wastegate må du ha. Dumpvalve slipper ut overskuddstrykk av luft mellom turboens kompressor og motoren når du girer. Dette skal i all hovedsak redusere belastningen på turboen med at trykkbølgen som slår tilbake fra et stengt gasspjeld ikke slår tilbake motsatt vei gjennom turboen. Denne kan du klare deg uten.

 

Takk for svar!

Som sagt får eg på plass, vertfall en ladetrykksmåler like over helgen, og ser selv at dette er elementært. Lambda har jeg svært lite peiling på...hvor skal en slik måler eventuelt monteres for en riktig måling?

 

Det jeg ser som svært sannsynelig må vere en feil på wastegate, evt som du sier med en luftlekkasje. Utelukker du at wastegaten kan vere stilt til ett for høyt trykk, eller fungerer den ikke på den måten?

Lenke til kommentar

Et lambdameter består av to enheter - en lambdasonde, montert på eksosanlegget et sted mellom der fire manifoldrør møtes, og turbo, denne sniffer ut oksygeninnholdet i eksosen, og så et instrument som  omgjør signalet fra sonden til en form for grafisk visning, med pil eller lys som forteller deg ca. eller nøyaktig blandingsforhold. Dette er det aller første treffet jeg får på søk.

Jeg skal ikke utelukke noe, men har du justert på ladetrykket? Om ladetrykket endrer seg er det som oftest at det faller litt. Dette kommer gjerne av at fjæra i wastegaten kan svekkes over tid, slik at det skal mindre ladetrykk til før fjæra komprimeres sånn at wastegaten åpnes og ladetrykket slutter å stige. Har systemet en eller annen form for ladetrykk-kontroller vil selvsagt det komplisere regnestykket litt. Ja, unormalt ladetrykk kan gi symptomet du beskriver, men da bør du i alle fall være sikker på hvorfor ladetrykket stiger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...