Gå til innhold

TEST: AMD Radeon RX Vega 56


Anbefalte innlegg

Ser dere klager på strøm og støy? Mitt vega 64 drar 220w stock før evt undervolt til 200w og har max db 14db 50%rpm når det står i case. Om jeg måler helt inn til kortet på 4900rpm 100% blir det 43dB.

Det gamle aib kortet hadde 16db men måtte ha viftene 100% for å kjøle nok.

 

Ifølge anandtech så var 1080 fe 180w tdp og opptil 48dB?!

http://www.anandtech.com/show/10325/the-nvidia-geforce-gtx-1080-and-1070-founders-edition-review/30

 

Hvordan anser dere 20w som extremt stømforbruk i forhold til nvidias 1080 fe? Ytelse messig så er det snakk om +- 5fps forskjell med mindre dere kjører med gameworks.

 

Hva prisen anngår så ligger vega 64 på 4999 og nvidia billigste 1080 på 5299. Legg så til forskjellen med freesync/gsync.

 

Ser ut til at tek er pro nvidia og tar ikke gpu tester serriøst

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betaler Nvidia dere for å bevisst teste kortet på en måte som gjør at det kommer dårligere ut enn det realistisk vil for forbrukere, eller hva? /s

 

Hvorfor bruker dere "beta-drivere" etter offisiell lanseringsdato? Det hadde gitt mening om denne testen ble publisert før det, siden det er tydelig at det var da dere skrev den. Det fremstår i grunn bare som et bevisst handicap fra deres side å ikke bruke offisielle forbrukerdrivere. Skulle heller brukt 17.8.2 eller 17.9.1, spesielt siden dere sammenligner med modne drivere fra Nvidia, ikke pre-release drivere.

[…]

Dere trenger heller ikke å gå "ut ifra" noe som helst vedrørende pris, virker ikke som dere er klar over det, men kortet er allerede sluppet. Jeg har hatt det i en uke snart. Det kostet 3990 på Komplett, og det gjør det fortsatt for alle varianter sett bort fra Sapphire sin, som i skrivende stund koster 4199. Billigste versjon av GTX 1070 som ikke er en "mini" variant koster 4499, det er da snakk om ASUS sin Turbo-versjon. den varianten har en dårligere kjøler enn denne kjøleren dere "hater" så mye, og heller ingen støtte for blokker fra EKWB, så den får du heller ikke byttet

[…]

 

Hei!

 

1: Nei, Nvidia betaler oss selvfølgelig ingenting for å teste på en spesifikk måte. Men dette hører vi fra alle leire etter at vi har skrevet en kritisk anmeldelse, så det er helt greit.

 

2: Som du helt korrekt har antatt: Ja, denne saken ble skrevet for en stund siden og jeg tar det på min kappe at den ikke har blitt publisert før nå. Vi skriver mange saker her, og vi publiserer ikke alle saker så fort det siste tegnet har blitt satt. Det er en avveining vi må gjøre hele tiden for å alltid ha en frisk og oppdatert forside. Denne saken ble ferdigskrevet da IFA-messen var på sitt mest intense, så det var rett og slett ikke plass på forsiden.

 

Jeg ser i ettertid at det var feil vurdering av meg å holde denne tilbake, og den burde i hvert fall ha blitt publisert forrige uke. Dette er min skyld, ikke Anders'.

 

3: Dette går litt inn på punkt to, så her kan jeg bare si igjen: My bad!

 

Setter pris på engasjementet i kommentarfeltet her, men la ikke dette gå over i personangrep. Det er både unødvendig og fremmer ingen form for diskusjon om temaet.

 

Mvh

 

Niklas Plikk,

Nyhetssjef i Tek.no

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Betaler Nvidia dere for å bevisst teste kortet på en måte som gjør at det kommer dårligere ut enn det realistisk vil for forbrukere, eller hva?

 

Hvorfor bruker dere "beta-drivere" etter release? Det hadde gitt mening om denne testen kom ut for mange uker siden, som den burde ha gjort, men nå fremstår det bare som et bevisst handicap. Bruk 17.8.2 eller 17.9.1 som folk normalt vil gjøre.

 

Dessuten så synes jeg det er pussig dere ikke har med undervolting og overclocking i tester dere gjør av skjermkort. Mitt Vega 56 med en kjernefrekvens på 1622MHz med 1050mV og en minnefrekvens på 1000MHz er langt raskere enn et GTX 1070, selv overclocket, og konkurrerer heller mot et GTX 1080.

 

Dere trenger ikke å gå "ut ifra" noe som helst vedrørende pris, det kostet 3990kr på Komplett.no ved release, og den prisen har det fortsatt.

 

Jeg har referansekjøleren, og har ingen umiddelbare planer om å bytte den ut da den ikke engang må over 1800rpm for å holde kortet på 75c når jeg spiller spill som Shadow of Mordor, BF1, The Witcher 3 eller Total War: Warhammer i 1440p. Det støyer ikke noe nevneverdig mye, så dere påstand er bare tull.

Sjekk Vega 64 testen der Smedsrud påpekte at han trakk karakter pga pris den 18 og skulle justere ned om prisen på nytt ble 4999. Per dags dato er det ikke gjort.

Det er heller ikke testet med de andre innstillingene som eksempelvis Tomshardware gjør i forhold til strømforbruk osv. For å være ærlig er jeg fristet til å ta kontakt med pressens medieforslag ( mener det er rette instans) og be om en granskning.

 

 

Malvado, ikke lat som om du ikke er en del av diskusjonen når det gjelder Vega 64-prisingen i den tråden, du også skjønner nå at dette med prissettingen her er noe "underlig". Det er KUN komplett i Norge som kan levere 56 og 64 til disse prisene, og dette veit du så inderlig godt. 

 

EDIT: Dessuten, kan du ikke bare sende Smedsrud en PM da, så kan du få en oppklaring på hvorfor karakteren ikke er endret? Å be om en granskning her er bare tull, nå syns jeg du skal ta av deg tinnfolie-hatten din  :hrm:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

Malvado, ikke lat som om du ikke er en del av diskusjonen når det gjelder Vega 64-prisingen i den tråden, du også skjønner nå at dette med prissettingen her er noe "underlig". Det er KUN komplett i Norge som kan levere 56 og 64 til disse prisene, og dette veit du så inderlig godt. 

 

EDIT: Dessuten, kan du ikke bare sende Smedsrud en PM da, så kan du få en oppklaring på hvorfor karakteren ikke er endret? Å be om en granskning her er bare tull, nå syns jeg du skal ta av deg tinnfolie-hatten din  :hrm:

 

 

Ærlig talt, forventer du å kunne kjøpe Gilde pølser til samme pris hos en liten araber sjappe som du kan hos Coop Extra?

Det blir dessverre det samme her, noe jeg selv også synes er kjipt for mange mindre nettbutikker, men igjen til en viss grad forståelig, summa summarum så er faktisk kortet tilgjengelig til kjøp i Norge til 3999 Kr Vega 56 og 4999 for Vega 64.

At man ikke kan kjøpe det i en konkret / favoritt nettbutikk får bli opp til enhver forbruker å ta standpunkt til.

 

Uansett er kortet tilgjengelig i Norge til de annonserte prisene fra Amd, jeg antar at en videre diskusjon rundt hvordan dette gjøres er såpass OT at det burde taes i en egen tråd og jeg bidrar gjerne i den om noen har lyst til å diskutere temaet.

Lenke til kommentar

Ser dere klager på strøm og støy? Mitt vega 64 drar 220w stock før evt undervolt til 200w og har max db 14db 50%rpm når det står i case. Om jeg måler helt inn til kortet på 4900rpm 100% blir det 43dB.

Det gamle aib kortet hadde 16db men måtte ha viftene 100% for å kjøle nok.

 

Ifølge anandtech så var 1080 fe 180w tdp og opptil 48dB?!

http://www.anandtech.com/show/10325/the-nvidia-geforce-gtx-1080-and-1070-founders-edition-review/30

 

Hvordan anser dere 20w som extremt stømforbruk i forhold til nvidias 1080 fe? Ytelse messig så er det snakk om +- 5fps forskjell med mindre dere kjører med gameworks.

 

Hva prisen anngår så ligger vega 64 på 4999 og nvidia billigste 1080 på 5299. Legg så til forskjellen med freesync/gsync.

 

Ser ut til at tek er pro nvidia og tar ikke gpu tester serriøst

 

Da har du altså verdens minst strømkrevende AMD Vega 64 på stock?

 

Den der decibelsammenligningen din gir null mening...

Lenke til kommentar

 

 

Malvado, ikke lat som om du ikke er en del av diskusjonen når det gjelder Vega 64-prisingen i den tråden, du også skjønner nå at dette med prissettingen her er noe "underlig". Det er KUN komplett i Norge som kan levere 56 og 64 til disse prisene, og dette veit du så inderlig godt. 

 

EDIT: Dessuten, kan du ikke bare sende Smedsrud en PM da, så kan du få en oppklaring på hvorfor karakteren ikke er endret? Å be om en granskning her er bare tull, nå syns jeg du skal ta av deg tinnfolie-hatten din  :hrm:

 

 

Ærlig talt, forventer du å kunne kjøpe Gilde pølser til samme pris hos en liten araber sjappe som du kan hos Coop Extra?

Det blir dessverre det samme her, noe jeg selv også synes er kjipt for mange mindre nettbutikker, men igjen til en viss grad forståelig, summa summarum så er faktisk kortet tilgjengelig til kjøp i Norge til 3999 Kr Vega 56 og 4999 for Vega 64.

At man ikke kan kjøpe det i en konkret / favoritt nettbutikk får bli opp til enhver forbruker å ta standpunkt til.

 

Uansett er kortet tilgjengelig i Norge til de annonserte prisene fra Amd, jeg antar at en videre diskusjon rundt hvordan dette gjøres er såpass OT at det burde taes i en egen tråd og jeg bidrar gjerne i den om noen har lyst til å diskutere temaet.

 

 

Helt i orden, da tar vi det her da? Opprettet egen tråd, på din oppfordring :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg en R5 1600 med litt OC, vega56 undervolta tredjeparts, 3200 minne og en freesync ips, da hadde livet vært hærlig ;)

 

Har alt utenom vega 56 ( gtx980TI) Men du VERDEN så fornøyd jeg er med R5 1600 lett klokket til 4ghz og snasent 3200 minne. Har en Gsync skjerm så er stuck med nvidia en stund til :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

 

Betaler Nvidia dere for å bevisst teste kortet på en måte som gjør at det kommer dårligere ut enn det realistisk vil for forbrukere, eller hva?

 

Hvorfor bruker dere "beta-drivere" etter release? Det hadde gitt mening om denne testen kom ut for mange uker siden, som den burde ha gjort, men nå fremstår det bare som et bevisst handicap. Bruk 17.8.2 eller 17.9.1 som folk normalt vil gjøre.

 

Dessuten så synes jeg det er pussig dere ikke har med undervolting og overclocking i tester dere gjør av skjermkort. Mitt Vega 56 med en kjernefrekvens på 1622MHz med 1050mV og en minnefrekvens på 1000MHz er langt raskere enn et GTX 1070, selv overclocket, og konkurrerer heller mot et GTX 1080.

 

Dere trenger ikke å gå "ut ifra" noe som helst vedrørende pris, det kostet 3990kr på Komplett.no ved release, og den prisen har det fortsatt.

 

Jeg har referansekjøleren, og har ingen umiddelbare planer om å bytte den ut da den ikke engang må over 1800rpm for å holde kortet på 75c når jeg spiller spill som Shadow of Mordor, BF1, The Witcher 3 eller Total War: Warhammer i 1440p. Det støyer ikke noe nevneverdig mye, så dere påstand er bare tull.

Sjekk Vega 64 testen der Smedsrud påpekte at han trakk karakter pga pris den 18 og skulle justere ned om prisen på nytt ble 4999. Per dags dato er det ikke gjort.

Det er heller ikke testet med de andre innstillingene som eksempelvis Tomshardware gjør i forhold til strømforbruk osv. For å være ærlig er jeg fristet til å ta kontakt med pressens medieforslag ( mener det er rette instans) og be om en granskning.

Jeg er enig i at Vega 64 ikke var så bra som det burde vært, men det er ingen tvil om at Vega 56 per dags dato er at av de beste skjermkortene du får kjøpt mtp ytelse per krone, og det forventes bare å bli bedre med tiden når det kommer enda bedre drivere. Føler ikke det kommer frem i testen. AMD må jo ha fornærmet noen i Tek eller noe sånt??

 

Mener for øvrig ikke at testingen er dårlig bare når de tester AMD-kort, de går ikke spesielt grundig til verks med Nvidia heller. Jeg lurer egentlig på hvorfor de i det hele tatt gidder når de ikke setter seg nok inn i produktene til å kunne teste dem på en skikkelig måte.

 

Regner med at de overclocker prosessorene de tester, så hvorfor ikke skjermkort? Er ikke bare Vega 56 som skinner med litt UV og OC.

 

Rar test uansett, virker som den ble skrevet før kortet var tilgjengelig for hvermannsen, men ikke publisert før nå. Virker heller ikke som de er klar over at det allerede er på markedet, eller så bare gadd de ikke å se over eller endre teksten for å reflektere dette.

 

Håper de finner noen andre på kontoret som er mer skikket til å teste og anmelde skjermkort i fremtiden.

 

EDIT: Skriveleifer og 20% flere konspirasjonsteorier.

Ytelse per krone ble ikkje bedre med Strix vega 56 nå :/

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...