Gå til innhold

BLOGG: Stor test: Sju motorsager som feller grana uten ledning og bensin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg siklet litt på Greenworks sine 80V proff-sager i fjor, men innså at det ble overkill for mitt ryddeprosjekt på 20-30 nordnorske trær. De skal visstnok i følge reklamen være vel så bra som proffe bensindrevne totakere i samme prisklasse og ser imponerende ut i reklame-demovideoene.

 

Så ramlet jeg over et høstsalg der de solgte en 24V grensag med 8" blad fra samme merke nedsatt til 199 kr uten batteri (jeg har et kompatibelt 2Ah fra før). Den kan definitivt ikke hamle opp mot noe særlig annet enn håndsager og multikuttere, men den tok i hvert fall unna kvistinga (opp til 8-10 cm diameter) før jeg lånte totakteren til naboen for å ta stammene nærmere rota. Men fy som det stinker og røyklegger området. Mye ekstraarbeid med vasking av klær, dusjing, samt irriterende hosting og harking. Jeg skal definitivt ha en skikkelig batterisag neste gang. Med så mye "mat" for trærne i atmosfæren og varmere klima tar det vel ikke mange år før jeg får behov for en. Inntil da kommer nok prisene til å synke og jeg kommer sikkert til å ramle over et høsttilbud på en god 36-40V sag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken bensin som var på den kanna, men antar det var vanlig 95 om jeg kjenner fyren rett. Men jeg mistenker det var den innblandede totaktsoljen og været (vindstille) som var hovedproblemet. Skal vel også sies at jeg alltid har irritert meg over stinkende forbrenningsmotorer: mopeder, gressklippere, snøfresere, biler, ryddesager, busser, generatorer osv. Lukt-rensligheten til elmotorer er i mine øyne en kjempefordel uansett type redskap/kjøretøy!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når vi først feller trær der jeg bor så er det fordi de er blitt for store, som oftest Amerikanske sitkagraner på rundt 30 meters høyde. Da tar vi som oftest en hel skog på en helg, kutter av alle grenene, og grinder ned grener og øvre stammer i en stor dieseldrevet kvern. Mange liter bensin går med, men motorsagene går hele tiden så lenge vi oljer og smører kjedene. Jeg ville ikke tatt sjangsen på en eldrevet sag mtp at den kanskje går varm etter å blitt brukt på overdimensjonerte trær og at man må ha to tre batterier per sag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Jeg kjøpte selv 48V 5AH-saga til Stiga i sommer. Veldig fornøyd med den. I praksis en times hard jobbing på et batteri (det står at saga skal kunne brukes 40 minutter kontinuerlig, noe som da sikkert stemmer hvis man plusser på naturlige stopp i jobbingen osv). Den stopper nesten aldri ved hard bruk på ganske tykke trær (ikke supertykke, holder til i nord).

 

Vi skulle uansett ha en ny batteridrevet gressklipper samtidig, og kjøpte da Stiga sin 48V5AH for det formålet (det følger med batteri og lader til gressklipperen, ikke saga). Så prutet jeg med meg et batteri nr 2 siden jeg kjøpte en pakke, slik at prisen for motorsag, gressklipper, lader og to 48V5AH-batterier ble 6500 kroner. En god deal. Eneste minus er at standardladeren nok ikke er av de raskeste å lade. Skulle ha visst dette og prøvd meg på å prute inn en hurtiglader også :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor har dere ikke Stiga med i testen ?

De har flere varianter med ulike batteristyrker. Både 48V og ikke minst 80V-saga skulle vært interessant å se opp mot de som er testet.

 

Jeg skrev et svar med mine erfaringer rundt Stiga i egen kommentar :-)

Veldig nyttig. Jeg valgt selv 80V sag og gressklipper på hver sine kampanjetilbud denne høsten, og er veldig fornøyd. Ingen lett sag,men veldig utholdende for mitt bruk, Men jeg har ikke prøvd noe av de andre, så hvordan de eri konkurranse med Ryobi/HQ/Stihl gleder jeg meg til å høre. Valmots tester er alltid en fornøyelse å lese.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Hvorfor har dere ikke Stiga med i testen ?

De har flere varianter med ulike batteristyrker. Både 48V og ikke minst 80V-saga skulle vært interessant å se opp mot de som er testet.

Et godt tips.Test av Stiga med 80 volt 5Ah batteri er avtalt til uke 40!

Odd R.

Hvordan gikk testen?

 

Testen ble trykket i Teknisk Ukeblad, men kort fortalt var dette den kraftigste saga vi har testet til nå. Den var omtrent like utholdende på batteri som Husqvarna, men den var veldig tung og kostbar. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når vi først feller trær der jeg bor så er det fordi de er blitt for store, som oftest Amerikanske sitkagraner på rundt 30 meters høyde. Da tar vi som oftest en hel skog på en helg, kutter av alle grenene, og grinder ned grener og øvre stammer i en stor dieseldrevet kvern. Mange liter bensin går med, men motorsagene går hele tiden så lenge vi oljer og smører kjedene. Jeg ville ikke tatt sjangsen på en eldrevet sag mtp at den kanskje går varm etter å blitt brukt på overdimensjonerte trær og at man må ha to tre batterier per sag.

 

Nå er det gjerne et visst samsvar mellom trærnes høyde og stammetykkelse. Uten å ha sett siktkagranene dine antar jeg derfor at batterisagene i denne testen er litt i minste laget for å felle en hel skog av dem.

Pål Jensen

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...