Gå til innhold

Utprinter i 4:3 format

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg lurer på å gå til anskaffelse av Olympus E-1, og lurer i den forbindele på om noen vet hvor i Norge man evnt får bestillt utprinter i dette formatet. Jeg tenker da på litt større utprinter.

Takker på forhånd :thumbup:

- Rune

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på hva du egentlig mener her... Er du rett og slett på jakt etter en fotoforretning som tilbyr store forstørrelser av digitale bilder? I så fall er dette noe de fleste butikker gjør, dersom du med "store" tenker på f.eks. A3-størrelse, og ikke "dekke hele veggen"-størrelse. De fleste butikker tilbyr etter hvert også utskrifter i 4:3-formatet som er vanlig i digitale kameraer. Men det er mulig at det er jeg som har misforstått posten din fullstendig...? :)

Skrevet

Hei!

Det jeg tenker på et utprinter i fotokvalitet i f.eks. 60x45 cm som tilsvarer 4:3

Her i Bergen er det så vidt jeg vet bare Japan Photo som tilbyr utprinter i bl.a 50x75cm, men det tilsvarer 3:2 formatet - og det er svært viktig for meg at jeg skal slippe å "croppe" bildene mine for å passe et annet format/"aspect ratio" , da dette vil spise for mye av den opprinnlige oppløsningen i bildet.

Noen som vet hvor jeg evnt kan bestille slike forstørrelser av bildene mine?

- Rune

Skrevet

Hei igjen!

Såvidt jeg vet så tilbyr Japan Photo forstørrelser i 4:3 format.

Tatt fra websidene deres:

Størrelse Minimum oppløsning Anbefalt oppløsning

30x45cm (typisk 30x40cm) 4.0 megapiksler 6.0 megapiksler

50x75cm (typisk 50x67cm) 8.0 megapiksler 16.0 megapiksler

På en annen side, hvor mange megapixler har dette E-1 kameraet egentlig? Ettersom minimum oppløsning på 50x75/67 utskrifter er 8 mp og anbefalt er 16 mp (!!!)... Men uansett, du skal i hvert fall kunne få 50x67 utskrifter hos Japan Photo da. Tror Fotoknudsen også kan gi deg denne størrelsen, altså i 4:3 format, men er litt usikker på akkurat det.

Skrevet (endret)

Mht. oppløsning så "interpolerer jeg opp" bildene før jeg leverer de inn.

I følge ansatte hos Japan Photo - i butikken her i Bergen, så måtte jeg "re-size" bildene mine slik at de passet 3:2 Og at det kanskje gikk an å levere de inn i 4:3, men at jeg da kunne risikere at bildet enten ble kuttet i høyden eller at det ble hvite kanter til høyre og venstre. Det sistnevnte gjør at bildet ikke vil kunne bestilles limt på plate. - Noe som jeg hittil har gjort med bilder tatt med 10D som produserer bilder i 3:2

Endret av Rune78
Skrevet
I følge ansatte hos Japan Photo - i butikken her i Bergen, så måtte jeg "re-size" bildene mine slik at de passet 3:2

Hmm...merkelig. Jaja, man får jo stole på hva de ansatte i butikken sier da, selv om informasjonen på web gir inntrykk av at 4:3 skal gå greit. På en annen side, hvorfor kjøpe et E-1 når du allerede har et 10D? Skulle tro at sistnevnte dekker de fleste behov som E-1 gjør :) Men det er jo overhodet ikke min sak. Lykke til med letingen da! Jeg slipper heldigvis å gjøre det, ettersom mitt kamera gir meg 3:2 bilder :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...