Gå til innhold

Ikke enda en Mac vs pc, trenger saklig argumentasjon. :)


Anbefalte innlegg

Dersom man tenker seg å jobbe i mediabransjen eller studere media i en eller annen variant. Dersom man tenker en del video og fotoredigering med adobe porteføljen som utgangspunkt.

 

For meg så er Mac unødvendig dyrt og veldig ofte utdadert. 

(det er min oppfatning, åpen for at jeg kan ta feil)

 

Men dersom man skal si noe saklig om PC vs MAC i mediabransjen og i mediastudier, hva er å foretrekke?

 

Jeg jobber i en større bedrift men noen få mediefolk. De er helt opphengt i MAC, men kan ikke gi noen annen argumentasjon en "vane" og "det føles bedre"

 

Vane og følelse er ikke gode argumenter når man skal betale for herligheten og bare ser bunnlinja.

 

Hvilken argumentasjon kan forumet komme opp med.?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For deg selv eller for dem? Jeg ville helt klart betalt for Mac for de som var vant med det, hvis det var mulig. Man er mest produktiv med det man er vant med.

 

Jeg ser ikke noen saklig grunn til å velge Mac for folk som ikke allerede har blitt vant med det, med mindre man trenger noen programmer som bare kjører der.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Nei dette er for "dem"

Dette er ikke for folk som er så voldsomt innarbeidet i MAC. 

Jeg mener egentlig at den godt spekket pc dekker behovet. Man får mer for pengene på en pc.

Men argumentene de gir tilbake er ikke gode nok. "mac er bedre" "alt er så mye lettere" "de er så fine og lette"

Slikt preller rett av. Adobe porteføljen kjører like fint på pc som mac.

 

Når det gjelder rendring av video eller bilder, da er jeg usikker på om argumentet "mac utnytter HW bedre og rendrer raskere en 4k video en pc gjør"  Der vet jeg ikke om det stemmer eller ei.

Lenke til kommentar

Du vet at Mac er en PC?

 

Mac var veldig gode på bilder og video i gamle dager og var verdt de ekstra kronene hvis produktivitet var viktigere enn pris. I dag så får man mye mer ut av en skikkelig CPU og GPU enn operativsystemet.

 

Liten artikkel https://www.slrlounge.com/lightroom-mac-vs-pc-speed-test-4k-imac-vs-4k-custom-pc-performance-test/

 

Men å snakke om PC vs PC (Mac :p ) blir som å si at bilen min er bedre enn bilen din uten å vite hva bilen din eller bilen min er for slags bil. Det er greit å vite spesifikasjonene på PC'en og PC'en (Mac'en).

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Du vet at Mac er en PC?

 

Mac var veldig gode på bilder og video i gamle dager og var verdt de ekstra kronene hvis produktivitet var viktigere enn pris. I dag så får man mye mer ut av en skikkelig CPU og GPU enn operativsystemet.

 

Liten artikkel https://www.slrlounge.com/lightroom-mac-vs-pc-speed-test-4k-imac-vs-4k-custom-pc-performance-test/

 

Men å snakke om PC vs PC (Mac :p ) blir som å si at bilen min er bedre enn bilen din uten å vite hva bilen din eller bilen min er for slags bil. Det er greit å vite spesifikasjonene på PC'en og PC'en (Mac'en).

 

 

Glimrende, takk for svar. Kopieres og formidles videre. (ja, jeg vet at MAC er en pc, "de"..not so much)

Lenke til kommentar

Er man arkitekt, 3d-grafiker eller gamer, så må de fleste bruke Windows, pga mange programmer kun er tilgjengelig der.

 

Som utvikler vil jeg påstå at macOS er det beste - med mindre man virkelig ikke liker UI-et i bånn. Kombinasjonen av at det bygger på unix og har bedre tilgang på (kommersiell) software enn på Linux, gjør det til et bra kompromi. Også lettere for de aller fleste å bruke enn Linux, da det krever mindre innsats å sette opp og å opprettholde. (Behovet for flere OS er riktignok uansett til stede, og mtp at det nå har kommet Bash Shell til Windows og at det å kjøre Linux som VM er lett, så er det egentlig helt opp til en selv her også).

 

Er man grafiker, eller bare surfer og bruker enkel teksteditor (word,oo,google docs/drive) så spiller det liten rolle rent praktisk. Og driver man med video redigering, så må man ha macOS om det er Final Cut Pro man liker, hvis ikke så er Windows bedre rent økonomisk - pga de gjerne trenger veldig kraftige maskiner.

 

Utover dette, så spiller pris, byggekvalitet, hvilket ui man liker best, osv, inn - altså får være helt opp til en selv å vurdere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker både Macbook og Windows-laptoper om hverandre. Macbook (eller annet med MacOS) er for all del gode maskiner. Men jeg er selv i ferd med å kvitte meg med Macbooken nå, og kommer ikke til å kjøpe nyeste nye av Macbook. Grunnen er at jeg rett og slett føler de er utdatert for min bruk.

 

Min bruk går på bilde- og videoredigering, og mye office (onenote, word, excel og powerpoint, og litt access). Grunnen til at jeg føler Macbook er utdatert er rett og slett fordi de mangler touch-skjerm. Etter å ha hatt Microsoft Surface Pro en stund, er jeg helfrelst på touch enten i form av fingerbruk eller bruk av penn/stylus. Greit at pekeplaten på en Macbook er stor og god, men den er ikke i nærheten av like rask og god i bruk som en god touchskjerm.

 

Så nå ryker Macbooken til fordel for en Surface Book.

Når man i tillegg skal være handicap'et med adaptere i fleng til Macbook Pro av seneste utgaver (hvor de ikke har andre porter enn USB C) ble valget ekstra enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...