Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

random programmer/filer, task bar, oppgavebehandling fryser. dårlig ram?


Anbefalte innlegg

system specs

 

os - MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT NOR DVD #OEM #NO

hovedkort - GIGABYTE GA-P67-DS3-B3 DDR3 S-1155 ATX
ram - KINGSTON 8GB 1333MHZ DDR3 CL9 HYPERX BLU (2X4GB)

psu - corsair cx-m cxm650m 650 watt 80 plus bronze

 

bygget maskinen selv for litt over 5 år siden og oppgraderer den nå, en komponent av gangen (stramt budsjett). så langt er psu og gpu listet nytt i fjor.

 

jeg tror det er dårlig ram, etter litt googling, men jeg trenger eksperthjelp fra dere, jeg har fått kjempegod hjelp her før og håper dere kan hjelpe nå også.

 

usikker på om det er relevant, men tar med at en stund etter at jeg installerte nytt grafikkort så begynte skjermen å gå i svart noen sekunder av og til når jeg startet programmer som gir meg en dialogboks om å godkjenne eller ikke å kjøre programmet. og i det siste har driveren begynt å tilfeldig feile, hovedsakelig når jeg er i second life, men det har også skjedd i utforsker. bildet kommer tilbake etter 4-5 sekunder.

 

men nå er det mer som skjer. ting låser seg. det begynte for et par uker siden ca at jeg ikke fikk kjørt en .exe-fil når jeg dobbeltklikket på den. bare silent fail. filen var sikker. prøvde tilfeldige andre .exe-filer også uten respons. i oppgavebehandling så jeg kanskje 20 multiple prosesser kjørende, conhost, tror jeg. så også at norton var disablet, og kunne ikke åpne den ved å klikke på den. etter noe googling scannet jeg hele systemet med seneste malwarebytes. den fant 40 issues, alt ble løst. rebootet et par ganger og scannet igjen, nå også med norton. fant ingenting så antok at systemet var ok. før dette fungerte maskinen som den skulle.

 

kort tid etter dette låste plutselig papirkurven seg. beregnet filer/plass uten at det var noen ting igjen i papirkurven. maskinen ville ikke restarte, måtte bruke powerknappen for å slå av hele systemet. etter en normal oppstart fungerte papirkurven igjen, men så begynte windows media player å låse seg ved launch og løste seg ikke før etter en restart.

 

begynte å brenne filer på disk. fikk brent 2 dvd'er uten problemer, men da jeg satte inn en tredje (blank) dvd, så var mappene/filene fra forrige session fremdeles listet der. alt låste seg da jeg forsøkte å slette de og måtte restarte explorer.exe for å lukke dialogbokser.

 

prøvde å åpne en .txt.fil jeg bruker ofte (høyreklikker på notepad på task bar og velger filnavnet fra listen) men bare silent fail

 

maskinen ville ikke avslutte på normal måte i går kveld, den stod på "avslutter" i, vet ikke, 15 minutter kanskje. til slutt slo jeg den av med power-knappen. den startet opp normalt i dag, men nå låser masse tilfeldige ting seg og mappene fra forrige brennesession er fremdeles listet i utforsker.

 

akkurat nå har også oppgavebehandlig sluttet å svare, det er bare fryst midt på skjermen og jeg får ikke åpnet mine dokumenter eller min datamaskin eller kontrollpanel selv om jeg får opp listen med programmer når jeg klikker startknappen.

 

før oppgavebehandling frøs så jeg to explorer.exe prosesser, men jeg får bare restartet den ene. den andre gir meg bare silent fail.

 

jeg har ingen annen maskin å teste på eller bruke, så er på lånt tid nå for å få startet denne tråden.

 

hjelp :(

Endret av fortborte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

malwarebytes fant PUPs

https://i.gyazo.com/7aaf2efbb972dce4cbc2cb14b01fcdf3.png

https://i.gyazo.com/bf4660632fce4f276bfd8a96002dcaa5.png

 

lastet ned foreslåtte programmer men redd for å lukke nettleseren fordi ingen av programmene jeg har på verktøylinjen responderer når jeg klikker på dem :S

 

tusen takk for svar!

 

edit: sorry, tenkte ikke på at jeg måtte gjøre dette i safe mode. prøver nå.

Endret av fortborte
Lenke til kommentar

kjørte ccleaner først og så det windows repair-programmet. jeg gjorde alle steg der, selv de valgfrie. steg 2 ga meg noen errors, men vet ikke hva de betyr. de to siste stegene ble også gjennomført uten noen feil.

 

her er feilmeldingene windows repair ga meg

 

--- zip ---

┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Tweaking.com - Windows Repair 2018 (v4.0.4) - Pre-Scan
│ Computer: BENTE-PC (Windows 7 Home Premium 6.1.7601.23879 Service Pack 1) (64-bit)
│ [started Scan - 03.09.2017 18:09:07]
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Scanning Windows Packages Files.
│ Started at (03.09.2017 18:09:07)

│ No problems were found with the Packages Files.

│ Files Checked & Verified: 10 551

│ Done Scanning Windows Packages Files.(03.09.2017 18:17:29)
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Scanning Reparse Points.
│ Started at (03.09.2017 18:17:29)

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: AndrMask) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\AndrMask) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Network Shortcuts) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: Maler) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\Maler) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Templates) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: Recent) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\Recent) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Recent) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: SendTo) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\SendTo) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: Skrivere) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\Skrivere) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Printer Shortcuts) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: Start-meny) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\Start-meny) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: Programmer) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programmer) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: Intern video) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\Documents\Intern video) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\Videos) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: Min musikk) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\Documents\Min musikk) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\Music) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

Reparse Point: (Type: JUNCTION) (Name: Mine bilder) (Original Path: C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\Documents\Mine bilder) (Target Path: C:\Windows\system32\config\systemprofile\Pictures) (Creation Time: 10.02.2012 21:05:39)
Target Path doesn't exist!

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\AppData\Local\Application Data) (Target Path: C:\Users\bente\AppData\Local)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\AppData\Local\History) (Target Path: C:\Users\bente\AppData\Local\Microsoft\Windows\History)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\Application Data) (Target Path: C:\Users\bente\AppData\Roaming)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\Documents\My Music) (Target Path: C:\Users\bente\Music)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\Documents\My Pictures) (Target Path: C:\Users\bente\Pictures)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\Documents\My Videos) (Target Path: C:\Users\bente\Videos)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\Local Settings) (Target Path: C:\Users\bente\AppData\Local)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\My Documents) (Target Path: C:\Users\bente\Documents)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\NetHood) (Target Path: C:\Users\bente\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Network Shortcuts)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\PrintHood) (Target Path: C:\Users\bente\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Printer Shortcuts)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\Start Menu) (Target Path: C:\Users\bente\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Missing Default Reparse Point: (Original Path: C:\Users\bente\Templates) (Target Path: C:\Users\bente\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Templates)
│ A Default Reparse Point is missing and this can cause problems on the system.

│ Problems were found with the Reparse Points.
│ You can use the Repair Reparse Points Tool at the bottom of this Window to try and fix these problems.

│ Files & Folders Searched: 505 366
│ Reparse Points Found: 91

│ Done Scanning Reparse Points.(03.09.2017 18:28:33)
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Checking Environment Variables.
│ Started at (03.09.2017 18:28:33)

│ This folder in the 'Path' variable doesn't exist: C:\Program Files (x86)\AMD APP\bin\x86

│ This folder in the 'Path' variable doesn't exist: C:\Program Files (x86)\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static

│ Problems were found with the Environment Variables.
│ You can use the Repair Environment Variables Tool at the bottom of this Window to try and fix these problems.

│ Done Checking Environment Variables. (03.09.2017 18:28:33)
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ [Finished Scan - 03.09.2017 18:28:33]

│ [x] Scan Complete - Problems Found!
│ [x]
│ [x] You can use the Repair Reparse Points or Repair Environment Variables tools at the bottom of this Window if needed.
│ [x]
│ [x] While problems have been found, you can still run the repairs in the program.
│ [x] But for the best results it is recommended to fix the problems reported in this scan if possible.
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

--- zip ---

 

før jeg gikk inn i safe mode så ville ikke maskinen restarte, jeg måtte igjen slå den helt av ved å bruke power-knappen. men restartet maskinen på vanlig måte uten problemer etter alle testene.

 

det merkelige problemet med mappene/filene som skulle brennes er der fortsatt, men nå viser listen meg mappene/filene jeg forsøkte å brenne på den tredje dvd'en.

 

hva nå?

Endret av fortborte
Lenke til kommentar

bruker de seneste entryene. hvis dette ikke er hva du ba om så skal jeg prøve på nytt.

 

search:

Windows Search-tjenesten starter og prøver å fjerne den gamle søkeindeksen {Reason: Skadet indeks}.

 

service control manager:

Tjenesten Windows Search ble uventet avbrutt. Det har den blitt 1 gang(er). Følgende korrigerende handling blir utført om 30000 millisekunder: Start tjenesten på nytt.

 

wmi:

Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

 

hva kan dette indikere?

Lenke til kommentar

var utålmodig og prøvde meg i kveld allikevel. følgende kom opp ved troubleshoot - https://i.gyazo.com/009c56aa995e5a5309c9d26fad8a5ea0.png

 

startet så "bygg på nytt" og den kjørte jevnt og trutt frem til et visst punkt. den har stått på dette tallet i hvertfall en halvtime nå. jeg har ikke brukt maskinen mens den jobbet - https://i.gyazo.com/f218b9af0f1fedf247e589c5b86e91bb.png

Lenke til kommentar

nei, jeg hadde allerede gitt opp da jeg postet det forrige innlegget, selv om jeg lot den stå i flere timer etterpå uten noe fremgang overhodet, så jeg bare lukket det. jeg skulle ha vært tydelig på det, sorry :s

 

uansett når jeg titter på den så står det aldri 'indeksering fullført'.

 

jeg vet ikke hva det betyr eller hva jeg kan gjøre nå. ser det håpløst ut?

Lenke til kommentar

Før øynene tar kvelden vil jeg skyte inn at hvis feilsøking tar for lang tid, kan det være fordelaktig å gjøre en reset; ta backup av viktige filer og finne frem Windows 7 DVD for reinstall.

 

Formålet med indeksering/win search er kun for å være en søkemotor. Afaik, så kan det ta lang tid å kartlegge hele trestrukturen i Windows, avhengig av hvor mye som er lagret. Rart den får feilmeldinger, bare for good measure: kjør Windows repair og velg reset reg permissions, file permissions og repair WMI.

 

En annen ting i sammenkobling med GPU, last ned og kjør DDU i safe mode, uninstall. Så installerer du nye drivere i vanlig modus.

Lenke til kommentar

når jeg kjører windows repair, må jeg gjøre step 1 igjen? en power reset? jeg gikk jo gjennom all 4 for et par dager siden.

 

takk for tipset om ddu. jeg skal prøve det etter at jeg har kjørt windows repairs.

 

har på en måte forberedt meg på formatering og reinstall. problemet er bare at jeg ikke får brent noe på dvd for det låser seg lol. kan det være en mulighet å kjøpe en ny harddisk, installere windows på den og så kopiere over personlige filer fra den nåværende harddisken?

 

i tilfelle ja, er denne kompatibel med mine komponenter, og trenger jeg kabler i tillegg eller følger de med? https://www.dustinhome.no/product/5011027655/p300

Lenke til kommentar

når jeg kjører windows repair, må jeg gjøre step 1 igjen? en power reset? jeg gikk jo gjennom all 4 for et par dager siden.

 

takk for tipset om ddu. jeg skal prøve det etter at jeg har kjørt windows repairs.

 

har på en måte forberedt meg på formatering og reinstall. problemet er bare at jeg ikke får brent noe på dvd for det låser seg lol. kan det være en mulighet å kjøpe en ny harddisk, installere windows på den og så kopiere over personlige filer fra den nåværende harddisken?

 

i tilfelle ja, er denne kompatibel med mine komponenter, og trenger jeg kabler i tillegg eller følger de med? https://www.dustinhome.no/product/5011027655/p300

Kunne utdypt det litt mer: ignorer pre-repair steps for nå, gå direkte til repairs - main og iverksett.

 

Last ned Rufus og forsøk på en USB som nevnt ovenfor. Hvis du ønsker å overføre til ny innkjøpt disk kan du gjøre det, bare husk å kjøp en ekstra SATA3-kabel hvis du ikke har en tilgjengelig. Harddisker kommer alltid til å være kompatible med andre maskiner.

 

Etter fysisk installasjon av harddisk, følg disse stegene.

Lenke til kommentar

da jeg skulle restarte i sikkermodus for å kjøre windows repair så restartet maskinen normalt, uten at jeg behøvde å bruke power-knappen. det har den ikke gjort på en stund. så det var jo bra?

 

nå viser hendelsesloggen en hel haug med 'advarsel' på WMI, og fra tidspunktene å dømme så var dette under boot. det var konstant. 1-2 sekunder etter hverandre. ingen nye WMI events der i skrivende stund. https://i.gyazo.com/22e5757aa376b1ad16fa43cf8ec3e8f1.png

 

hendelsesloggen hadde gått fra 'feil' til 'advarsel' på windows search før windows repair, og etter denne omgangen med windows repair så dukket ikke windows search opp der før 15 minutter etter boot, vet ikke om det betyr noe.

 

ang. reinstallering av windows via usb - jeg har ingen usb drive som er stor nok, så det er ikke noe alternativ, men takker for forslaget. nysgjerrig på hvorfor gjøre det på den måten istedenfor å bruke installasjons-dvden.

 

venter på ny harddisk nå. vet ikke om jeg velger å partisjonere disken, men takk for link til nyttig artikkel.

 

teit spørsmål: etter feilsøkingen å dømme så langt så virker det ikke som det er feil på hardware, som jeg trodde? jeg var så forberedt på å kjøpe nytt hovedkort/ram xd

 

igjen takk for hjelp så langt!

 

ETA: ved restart/shut down av maskinen så viser den alltid en tom liste ved "venter på at bakgrunnsprogrammer skal lukkes". glemte å nevne det tidligere, tar det med i tilfelle det er nyttig å vite. det er jo ikke noe den vanligvis bruker å gjøre/skal gjøre. men den har vært sånn veldig lenge.

Endret av fortborte
Lenke til kommentar

Det overså jeg helt, my bad; dårlig vane med å skumlese tekster. :ninja:

 

Tingen med at Windows-maskiner henger seg opp i "avslutter" eller "venter på at bakgrunnsprogrammer skal lukkes" pleier å bunne ned til 'fast boot' i strømstyringsplanen / strømalternativer i WIndows.

 

Det med USB kan du bare ignorere, jeg er så vant til å ha Windows .ISO filer klar til installasjon på minnepenn. Irrelevant når du har DVD. :wee:

 

Når det gjelder partisjonering av disken, var det ment som en guide for å få disken operativ i Windows (tildele størrelse og bokstav), slik at du ikke sitter med skjegget i 'Min Datamaskin' og lurer på hvor lagringsplassen er.

 

Vedrørende SCM Event ID 7022, kan du sjekke at Service Control Manager faktisk kjører i bakgrunnen? Åpne opp start-menyen og tast inn services.msc og enter.

 

Virker ikke som det er særlig feil med hardware, mistenker bare HDD med dårlige sektorer + noe korrupt Windows-installasjon.

 

Fryser ting enda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...