Gå til innhold

Fondssparing & Pensjonssparing i Nordea


norsemanGrey

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke lønnsomt å ha penger på sparekonto om dagen så jeg vurdere å sette over en del penger på fondskonto. Jeg har bank hos Nordea og de er veldig på at jeg oppretter en pensjons-sparekonto og fondskonto og benytter meg av Aktiva fondene. Er det noen som har er noe erfaring med / tanker rundt sparing i fond hos Nordea? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke lønnsomt å ha penger på sparekonto om dagen så jeg vurdere å sette over en del penger på fondskonto. Jeg har bank hos Nordea og de er veldig på at jeg oppretter en pensjons-sparekonto og fondskonto og benytter meg av Aktiva fondene. Er det noen som har er noe erfaring med / tanker rundt sparing i fond hos Nordea? 

De ville gjerne hjelpe meg og, men det fører ofte til at du havner i fond med gebyrer så de tjener litt på det. Jeg gikk heller inn i nettbanken og kjøpte fond selv, det er enkelt som bare det. Det mest anbefalte er jo indeksfond, da har du Nordea Global Index som er uten forvaltning.

Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke lønnsomt å ha penger på sparekonto om dagen så jeg vurdere å sette over en del penger på fondskonto. Jeg har bank hos Nordea og de er veldig på at jeg oppretter en pensjons-sparekonto og fondskonto og benytter meg av Aktiva fondene. Er det noen som har er noe erfaring med / tanker rundt sparing i fond hos Nordea? 

De ville gjerne hjelpe meg og, men det fører ofte til at du havner i fond med gebyrer så de tjener litt på det. Jeg gikk heller inn i nettbanken og kjøpte fond selv, det er enkelt som bare det. Det mest anbefalte er jo indeksfond, da har du Nordea Global Index som er uten forvaltning.

 

 

Men over tid er det vel kanskje lite avkastning på et slikt index fond? 

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo ikke lønnsomt å ha penger på sparekonto om dagen så jeg vurdere å sette over en del penger på fondskonto. Jeg har bank hos Nordea og de er veldig på at jeg oppretter en pensjons-sparekonto og fondskonto og benytter meg av Aktiva fondene. Er det noen som har er noe erfaring med / tanker rundt sparing i fond hos Nordea? 

De ville gjerne hjelpe meg og, men det fører ofte til at du havner i fond med gebyrer så de tjener litt på det. Jeg gikk heller inn i nettbanken og kjøpte fond selv, det er enkelt som bare det. Det mest anbefalte er jo indeksfond, da har du Nordea Global Index som er uten forvaltning.

 

 

Men over tid er det vel kanskje lite avkastning på et slikt index fond? 

 

Nei, indeksfond følger børsen i sin helhet - den stiger/synker parallelt med den totale indeksen. Forvaltede fond svinger med forvalterens innfall - både Sophie Elise og en dritende ku slo aksjeanalytikere i en konkurranse arrangert av folkeopplysningen.

 

Nordea Global Index har hatt 14% avkastning i snitt de siste 3 år: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000YXNZ&tab=1

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jo ikke lønnsomt å ha penger på sparekonto om dagen så jeg vurdere å sette over en del penger på fondskonto. Jeg har bank hos Nordea og de er veldig på at jeg oppretter en pensjons-sparekonto og fondskonto og benytter meg av Aktiva fondene. Er det noen som har er noe erfaring med / tanker rundt sparing i fond hos Nordea? 

De ville gjerne hjelpe meg og, men det fører ofte til at du havner i fond med gebyrer så de tjener litt på det. Jeg gikk heller inn i nettbanken og kjøpte fond selv, det er enkelt som bare det. Det mest anbefalte er jo indeksfond, da har du Nordea Global Index som er uten forvaltning.

 

 

Men over tid er det vel kanskje lite avkastning på et slikt index fond? 

 

Nei, indeksfond følger børsen i sin helhet - den stiger/synker parallelt med den totale indeksen. Forvaltede fond svinger med forvalterens innfall - både Sophie Elise og en dritende ku slo aksjeanalytikere i en konkurranse arrangert av folkeopplysningen.

 

Nordea Global Index har hatt 14% avkastning i snitt de siste 3 år: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000YXNZ&tab=1

 

 

Hmmm...det er tydelig at jeg kan alt for lite om dette. Det lønner seg vel kanskje å fordele mellom flere fond med forskjellig risikoprofil?

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er vel mye meninger om hvor man skal putte penger. Noe krever jo mer arbeid og oppfølging enn andre ting. Men la oss nå med et et utgangspunkt i kortsiktig og langsiktig sparing, si at man f.eks. har 500K som står å taper seg på en vanlig sparekonto; hva ville dere gjort med pengene? 

Putt dem gradvis inn i index fond ved hjelp av Dollar Cost Avg metoden hvis du har langsiktig sparing i tankene. Kan også evt vurderer og mekke deg en utleier bolig da boliglånsreten er svært gunstig for tiden.

 

Ville dog også vurdert og kanskje satse 10% på Cryptocurrency da dette viser stort potensial.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bevist at DCA gjennomsnittlig lønner seg fremfor engangsinvestering? Det kan jo alltid gå begge veier, så er den ene metoden virkelig bedre enn den andre? Ja, du sikrer litt mot et akutt ras rett etter kjøp (alt på en gang), men du risikerer også å kjøpe veldig dyrt ved akutt stigning under kjøpsperioden(DCA).

Lenke til kommentar

Hvis du absolutt skal kjøpe fond så ville jeg valgt indeksfond og ikke aktivt forvaltet fond. Men det er risikabelt å gå tungt inn i fond nå. Fond er noe man bør gå inn i etter en finanskrise. Nå har aksjemarkedet allerede doblet seg etter den forrige finanskrisen, og da bør man heller sitte i andre ting mener jeg. 



Anonymous poster hash: 556ec...6d8
Lenke til kommentar

Det mest anbefalte er jo indeksfond, da har du Nordea Global Index som er uten forvaltning.

 

 

Er det mulig å kjøpe dette i aksjesparekonto?

 

Her står det at Nordea Global Index har 0,41% løpende forvaltningskostnader. 

 

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000YXNZ

 

 

satse 10% på Cryptocurrency da dette viser stort potensial.

 

 

Ja, stadig flere gjør nå dette. Har du 500 000 kan det være en idé å putte i hvert fall 100 000 i Bitcoin, Ethereum og andre kryptovalutaer. Volatiliteten er mye større enn i aksjemarkedet, men hvis du sparer langsiktig så tror jeg du kan vente deg mer avkastning på sikt. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Er det bevist at DCA gjennomsnittlig lønner seg fremfor engangsinvestering? 

 

I de fleste tilfeller vil det lønne seg å investere alt på en gang fremfor å bruke DCA. Forventningsverdien er større, men risikoen er også større. Hvis du ikke vil risikere at engangsinvesteringen din mister mye verdi på kort sikt så kan du bruke DCA. Da er risikoen mindre, men forventningsverdien er også mindre. 

Lenke til kommentar

 

Er det bevist at DCA gjennomsnittlig lønner seg fremfor engangsinvestering? 

 

I de fleste tilfeller vil det lønne seg å investere alt på en gang fremfor å bruke DCA. Forventningsverdien er større, men risikoen er også større. Hvis du ikke vil risikere at engangsinvesteringen din mister mye verdi på kort sikt så kan du bruke DCA. Da er risikoen mindre, men forventningsverdien er også mindre. 

 

For min del er alle fondsinnskudd langsiktig, så jeg tror ikke DCA over f.eks 12mnd ville spilt mye rolle så lenge fondet skal stå der i 20 år uansett..

Lenke til kommentar

 

 

Er det bevist at DCA gjennomsnittlig lønner seg fremfor engangsinvestering? 

 

I de fleste tilfeller vil det lønne seg å investere alt på en gang fremfor å bruke DCA. Forventningsverdien er større, men risikoen er også større. Hvis du ikke vil risikere at engangsinvesteringen din mister mye verdi på kort sikt så kan du bruke DCA. Da er risikoen mindre, men forventningsverdien er også mindre. 

 

For min del er alle fondsinnskudd langsiktig, så jeg tror ikke DCA over f.eks 12mnd ville spilt mye rolle så lenge fondet skal stå der i 20 år uansett..

 

 

Hvis markedet stiger betydelig (20-25%) over disse 12 mnd så vil det gjøre store utslag. Tilsvarende vil du tape mye med å gå all in dersom det kommer en kraftig korreksjon like etter at du spyttet inn penger, for så å øke gradvis over de neste 12 mnd. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det bevist at DCA gjennomsnittlig lønner seg fremfor engangsinvestering?

I de fleste tilfeller vil det lønne seg å investere alt på en gang fremfor å bruke DCA. Forventningsverdien er større, men risikoen er også større. Hvis du ikke vil risikere at engangsinvesteringen din mister mye verdi på kort sikt så kan du bruke DCA. Da er risikoen mindre, men forventningsverdien er også mindre.

For min del er alle fondsinnskudd langsiktig, så jeg tror ikke DCA over f.eks 12mnd ville spilt mye rolle så lenge fondet skal stå der i 20 år uansett..

Hvis markedet stiger betydelig (20-25%) over disse 12 mnd så vil det gjøre store utslag. Tilsvarende vil du tape mye med å gå all in dersom det kommer en kraftig korreksjon like etter at du spyttet inn penger, for så å øke gradvis over de neste 12 mnd.

Men hvis krakket kommer etter denne 12 mnd perioden er over, er du like langt som om du hadde vært om du hadde investert alt på én gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...