Gå til innhold

Nyutdannet ingenør uten jobb etter ett år.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer med jobb! :)

 

Litt komisk. Jeg er egentlig i akkurat samme situasjon. Ble ferdig med en bachelor innen elkraft i fjor, og har jobbet fulltid som lærerassistent samtidig som jeg har prøvd å søke på så mye som mulig. Liker heller ikke tanken på å få penger fra NAV, men blir nok det som løsningen fremover. 

 

Hva går den nye jobben ut på?

Lenke til kommentar

 

Huff jeg får virkelig vondt av deg.  

 

Gikk ut samtidig som deg, men studerte Informatikk og Automasjon, og endte på en eller annen merkelig måte opp med jobb med en gang. Samtidig er det veldig mange studievenner som fortsatt leter eller har gått tilbake til gamle jobber. Det er fælt å si det, men flaks og nepotisme virker å være gjeldende for mange av de som har klart det.  

 

Kan jo gi råd fra intervjurundene jeg gikk før jeg ble ansatt?  

 

- Ha med et bilde av deg selv på CW, og se ut som på det bildet når du møter opp. Fint bilde.  

- Ikke prøv å vis mer enn du kan, men vær selvsikker og veloverveid i svarene du gir på spørsmålene som stilles. Tenkepauser er ikke bare lov, men etter min erfaring virkelig å anbefale. De ser ikke etter Einstein, de ser etter noen som er sugne på å lære og som tør å være ærlig.  

- Slapp av. Ikke se på det som et intervju hvor de skal teste deg, men et møte hvor du skal se om du er interessert i dem som arbeidsgiver. Da gir du deg selv all makten.  

- I et presset marked vil noen arbeidsgivere prøve å utnytte deg. Hvis du kommer til det punktet, ikke vær redd for å takke for tiden og ønske de lykke til. Øyeblikket de ser du er desperat, har du tapt.  

 

Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du kommer i mål ASAP! 

Sjelden man leser så gode svar.

 

Mitt videre råd blir å ikke være redd for å lene deg på NAV/samfunnet for penger. Du må jo leve av noe? Det vil bare bygge deg opp og gjøre deg i bedre stand til å søke jobber.

 

Mange vil nok mene at du skal ta -enhver- jobb for å tjene penger i mellomtiden. Det -kan- være et godt råd, så lenge du ikke mister øyet av ballen, og har overrskudd til å søke max på jobber du har utdannelse til.

 

 

Da tar man seg alternativt arbeid mens man venter.Og ikke ter seg som en parasitt som snylter på resten av samfunnet. Forkastelig

Lenke til kommentar

 

 

 

Da tar man seg alternativt arbeid mens man venter.Og ikke ter seg som en parasitt som snylter på resten av samfunnet. Forkastelig

 

 

Det er ikke forkastelig å få støtte fra NAV en liten stunde, mens man leter etter en jobb som er relevant til utdannelsen sin. Er ikke lett å finne alternativt arbeid som lar deg slutte på dagen.

Hvis du har 3 måneders oppsigelse på den alternative jobben, kan flere arbeidsgivere gå får en annen kandidat som kan begynne i jobben raskere. Flere stillinger har snarlig oppstart som et krav.

 

Og man snylter ikke på resten av samfunnet. Når man først har fått jobb så vil man gi tilbake mer i form av skatt, enn det man "snyltet". 

Lenke til kommentar

Dessverre synes det er et sykdomstegn ved samfunnet at bekjentskap skal bety så mye for å få jobb

 

Kanskje, men jeg kan forstå det. 

 

Med tanke på den norske arbeidsmiljøloven kan det være risikabelt å ansette ukjente mennesker. Uten å gå i detaljer kan jeg nevne at min gamle arbeidsplass tapte betydelige penger på grunn av et par feilansettelser.

 

Derfor er det mye verdt for en arbeidsgiver om andre kan gå god for en person. :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Da tar man seg alternativt arbeid mens man venter.Og ikke ter seg som en parasitt som snylter på resten av samfunnet. Forkastelig

 

 

Det er ikke forkastelig å få støtte fra NAV en liten stunde, mens man leter etter en jobb som er relevant til utdannelsen sin. Er ikke lett å finne alternativt arbeid som lar deg slutte på dagen.

Hvis du har 3 måneders oppsigelse på den alternative jobben, kan flere arbeidsgivere gå får en annen kandidat som kan begynne i jobben raskere. Flere stillinger har snarlig oppstart som et krav.

 

Og man snylter ikke på resten av samfunnet. Når man først har fått jobb så vil man gi tilbake mer i form av skatt, enn det man "snyltet". 

 

Keep telling yourself that...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...