Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken switch?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, vil dele en bandbredde mellom 2 pcer. Ser at man får kjøpt 4-ports switcher til ca 300kr. Hva er forskjellen mellom de billige og de som er dyrere? Hva vil dere anbefale?

det betyr lite hvilken switch du kjøper om du bare skal dele internett mellom to maskiner. gå for en rimelig linksys (cisco) switch. :thumbup: i lavere prisklasse er det liten forskjell på switcher. det er stort sett merket (og antall porter.. :p)som utgjør prisforskjellen. går du et stykke opp i pris kommer du over på switcher som er managable. gir muligheten til å "styre" trafikk, portprioritering, protokollprioritering etc.

Lenke til kommentar
Det beste for deg er å kjøpe en router med innebygt switch, eller evt kjøpe et ekstra nettverkskort og en krysset CAT5-kabel (TCP/IP-kabel).

 

Du kommer ikke så langt med en switch så lenge du bare har ett nettverkskort i begge pc'ene...

Hvordan vet du at en router er det beste for han?

Han sier jo ingenting om hvilken leverandør han har.

Lenke til kommentar
Det beste for deg er å kjøpe en router med innebygt switch, eller evt kjøpe et ekstra nettverkskort og en krysset CAT5-kabel (TCP/IP-kabel).

 

Du kommer ikke så langt med en switch så lenge du bare har ett nettverkskort i begge pc'ene...

Jeg deler internett her hjemme, med en helt vanlig switsh(3com), og vi har bare 1 nettverkskort i hver maskin.

 

ps. vi har ngt

Lenke til kommentar
Hei, vil dele en bandbredde mellom 2 pcer. Ser at man får kjøpt 4-ports switcher til ca 300kr. Hva er forskjellen mellom de billige og de som er dyrere? Hva vil dere anbefale?

det betyr lite hvilken switch du kjøper om du bare skal dele internett mellom to maskiner. gå for en rimelig linksys (cisco) switch. :thumbup: i lavere prisklasse er det liten forskjell på switcher. det er stort sett merket (og antall porter.. :p)som utgjør prisforskjellen. går du et stykke opp i pris kommer du over på switcher som er managable. gir muligheten til å "styre" trafikk, portprioritering, protokollprioritering etc.

Linksys og Cisco har vel så vidt jeg vet bare samme eiere og linksys er vel langt unna samme kvalitet som cisco leverer ellers tror jeg en del føler seg litt lurt :p .

 

Men det kan være litt forskjell på billige switcher og, noen kan være ustabile, noen kan funke som de skal(de fleste), mens noen ikke funker i det hele tatt.

Men som du sier, skal man dele internet eller litt filer så har det ikke mye å si, det er først ved feks. lan og si 12stk. som skal dele filer heavy på en kveld hvor det kan ha en del og si om switchen er kjøpt på biltema til 200kr eller at det er en billig 3com switch til 1000lappen.

Lenke til kommentar
Hei, vil dele en bandbredde mellom 2 pcer. Ser at man får kjøpt 4-ports switcher til ca 300kr. Hva er forskjellen mellom de billige og de som er dyrere? Hva vil dere anbefale?

det betyr lite hvilken switch du kjøper om du bare skal dele internett mellom to maskiner. gå for en rimelig linksys (cisco) switch. :thumbup: i lavere prisklasse er det liten forskjell på switcher. det er stort sett merket (og antall porter.. :p)som utgjør prisforskjellen. går du et stykke opp i pris kommer du over på switcher som er managable. gir muligheten til å "styre" trafikk, portprioritering, protokollprioritering etc.

Linksys og Cisco har vel så vidt jeg vet bare samme eiere og linksys er vel langt unna samme kvalitet som cisco leverer ellers tror jeg en del føler seg litt lurt :p .

 

Men det kan være litt forskjell på billige switcher og, noen kan være ustabile, noen kan funke som de skal(de fleste), mens noen ikke funker i det hele tatt.

Men som du sier, skal man dele internet eller litt filer så har det ikke mye å si, det er først ved feks. lan og si 12stk. som skal dele filer heavy på en kveld hvor det kan ha en del og si om switchen er kjøpt på biltema til 200kr eller at det er en billig 3com switch til 1000lappen.

cisco er med og utvikler firmware sammen, med og for linksys ;)

om du skulle gå for f.eks. 3com. se til at forhandler tar seg av garanti sak for deg mot 3com. de har en jungel av et supporthieraki :thumbdown:

om du skal gå for en riktig billigswitch. gå for en som har vært på markedet en stund. så unngår du potensielle "barnesykdommer" på den.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei, vil dele en bandbredde mellom 2 pcer. Ser at man får kjøpt 4-ports switcher til ca 300kr. Hva er forskjellen mellom de billige og de som er dyrere? Hva vil dere anbefale?

det betyr lite hvilken switch du kjøper om du bare skal dele internett mellom to maskiner. gå for en rimelig linksys (cisco) switch. :thumbup: i lavere prisklasse er det liten forskjell på switcher. det er stort sett merket (og antall porter.. :p)som utgjør prisforskjellen. går du et stykke opp i pris kommer du over på switcher som er managable. gir muligheten til å "styre" trafikk, portprioritering, protokollprioritering etc.

Linksys og Cisco har vel så vidt jeg vet bare samme eiere og linksys er vel langt unna samme kvalitet som cisco leverer ellers tror jeg en del føler seg litt lurt :p .

 

Men det kan være litt forskjell på billige switcher og, noen kan være ustabile, noen kan funke som de skal(de fleste), mens noen ikke funker i det hele tatt.

Men som du sier, skal man dele internet eller litt filer så har det ikke mye å si, det er først ved feks. lan og si 12stk. som skal dele filer heavy på en kveld hvor det kan ha en del og si om switchen er kjøpt på biltema til 200kr eller at det er en billig 3com switch til 1000lappen.

cisco er med og utvikler firmware sammen, med og for linksys ;)

om du skulle gå for f.eks. 3com. se til at forhandler tar seg av garanti sak for deg mot 3com. de har en jungel av et supporthieraki :thumbdown:

om du skal gå for en riktig billigswitch. gå for en som har vært på markedet en stund. så unngår du potensielle "barnesykdommer" på den.. :thumbup:

Hmm, da har jeg fulgt dårlig med :blush: , men fremdeles er det litt forskjell på en Catalyst switch og Linksys :p

 

Men man får mye bra for rundt 500 og oppover, hp, linksys, 3com, dlink, alle leverer som regel billige switcher som holder lenge for de fleste hjemmebrukere og små kontorer.

 

Og som du sier la butikken ordne med evnt. garanti saker, det er deres ansvar å krangle med produsent ikke du som kunde. Komplett.no er veeeldig flinke å bare henvise til 3com support...

 

EDIT: Nå ble dette nm i quoting... :green:

Endret av chma
Lenke til kommentar

Kjøp deg en Unex switch..

Billig, bra, lett å plassere..

 

Min har holdt i 3-4 år uten noe krangel..

 

Ps..

Prisene går mest på produsenten.. Men CNET er et merke du bør holde deg unna.. (Har veldig dårlig erfaring med de)

Endret av Duplo
Lenke til kommentar

Har sett stabilitetsproblemer med et par CNET switcher. D.v.s. at porter slutter å virke, hele greia fryser seg, hele greia blinker som et juletre synkront men så er det to porter som ikke blinker synkront og da har ikke de to kontakt med nettverket...

 

Vet ikke hvorfor dette skjer men no alvorlig gæærnt er det

 

Men andre kan ha bedre erfaringer

 

3com er også et bra merke.. men det billigste tror jeg blir en Unex switch, har ikke sjekka på ei stund. Det får du gjøre selv...

 

(unex switch til 287,-)

https://prisguiden.no/produkt/2584 :thumbs:

Endret av Duplo
Lenke til kommentar
Men CNET er et merke du bør holde deg unna.. (Har veldig dårlig erfaring med de)

Ehh.. Kanskje du bare har vært uheldig? Jeg har 2CNet switcher og begge har fungert helt fint i henholdsvis 1 og 2 år.. Kjenner flere andre som heller aldri har hatt problemer med dem..

 

Dings

Lenke til kommentar

Kjenner mange som har hatt problemer med diverse merker.. men Unex er det jeg og to kamerater som har.. og de switchene har vært med på litt av hvert.. og de har klart seg fint under overbelastning og det som verre er.. Vil bare fremheve av Unex er et super produkt..

 

Skal kjøpe to slike selv å ha hjemme nå..

 

Men nå skal jeg hjem... lei av å kope på jobben... :sleep:

Lenke til kommentar

Som nevnt før, hva man velger når det er så billig og skal brukes til så lette oppgaver som å dele internet har lite å si. Har god erfaring med dlink, litt dyrere enn den vanlige desktop billig serien, men har aldri hatt noe problemer med den.

 

Har og god erfaring med 3com sine officeconnect switcher, stod å fungerte fint på loftet i -15 om vintern fram til lynet grilla den og routern så det lukta svidd.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...