Gå til innhold

Nikon 28mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til dette konkrete objektivet, men siden du spør om hva man tenker om brennvidden svarer jeg allikevel. 28mm på fullformat er en brennvidde jeg liker veldig godt, det er nok det jeg bruker mest - Leica Q og Ricog GR (ikke fullformat men tilsvarende bildevinkel). Jeg liker den ganske vide vinkelen til spontane bilder (gatebilder og familie), det krever at man går ganske nært for å fylle bildet. En vinkel som kanskje kan kreve litt tilpasning, så det kan være at det tar litt tid å venne seg til hvis man pleier å bruke 35 mm eller 50mm, det gjorde det iallefall for meg.

 

Henning

Lenke til kommentar

Gode poenger dere har her karer.

Jeg kan jo starte med å si at jeg helt sikkert ikke "trenger". Denne lysten bunner nok i irrasjonnelle tanker og ufornuft, jeg er i allefall frisk nok til å se det selv, i hvertfall enn så lenge :confused:

 

Jeg bruker FX, akkurat nå et D750. Jeg tenker på vekt, men foreløpig er ikke dette noe stort problem da jeg sjelden er ute på ekspedisjoner.

 

Jeg lider dessverre av DOF og bokeh-syndromet, er blitt ganske hardt rammet. Det er sikkert ikke store forskjellen i DOF fra f/1.8, men jeg innbiller meg i hvertfall at det er synlig. 

 

Men, enig, det finnes ingen fornuft overhodet for en amatør med husgjeld å kjøpe i denne prisklassen. Synd dette ikke kan kurerres med resept :huh:

Lenke til kommentar

Gode poenger dere har her karer.

Jeg kan jo starte med å si at jeg helt sikkert ikke "trenger". Denne lysten bunner nok i irrasjonnelle tanker og ufornuft, jeg er i allefall frisk nok til å se det selv, i hvertfall enn så lenge :confused:

 

Jeg bruker FX, akkurat nå et D750. Jeg tenker på vekt, men foreløpig er ikke dette noe stort problem da jeg sjelden er ute på ekspedisjoner.

 

Jeg lider dessverre av DOF og bokeh-syndromet, er blitt ganske hardt rammet. Det er sikkert ikke store forskjellen i DOF fra f/1.8, men jeg innbiller meg i hvertfall at det er synlig. 

 

Men, enig, det finnes ingen fornuft overhodet for en amatør med husgjeld å kjøpe i denne prisklassen. Synd dette ikke kan kurerres med resept :huh:

Nei. nei og atter nei! Blås i fornuft! Kjøp ikke en linse du har råd til! Da slipper du: " Hadde jeg bare ---".

 

Riktig nok, så er den tung, men jeg tror at kjøper du den, så har du en "arbeidshest", du blir glad i, i mange år fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...