Gå til innhold

Tregt i redigering av 2.7k/4k filer


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg opplever at REDIGERINGEN av video filer, 2.7k og 4k er hakkete. OS er Windows 10, og redigerer i Adobe Prtemier CC2017 pro, med CUDA akserelator support. Filtype MP4 format, mellom 80Mb/sek til 105Mb/sek. 2.7k eller 4k. Codec h.264. Maks filstørrelse 1.4Gb (4.47 min-sek), og det kan ligge flere slike på timeline, men filene blir redigerte og skulle tro at plassbehovet justeres etter hvert som en kutter ned video filene, mot et I/O buffer. 

 

Leste i en artikkel at skjermkortet ofte kan være en flaskehals. I dag har jeg et Nvidea Ge-Force GTX 780 GPU-kort. CPU er en Intel i7 4930k, vann avkjølt (H-90). Den er med OC stabilt ved 4.3GHz (nedgradert fra 4.5GHz). Maskina har i tillegg 64Gb internt DDR3 minne. Boot C: drive er en Samsung SSD EVO 850 1TB, koplet tll en SATA600 utgang. Arbeids disk med arbeidsfiler er en tilsvarende Samsung EVO 850, 1TB (=både Adobe Premiere og UHD filer plassert i SSD disker). Poweret er en Corsair RM-850 watts type. Skjermene mine er begge Asus PA249 og VG248.

 

Noen vil sikkert hevde at  er dette "oldtids" utstyr, og noe bør byttes ut.

Nettopp nå tok jeg likevel en ytelses indeks test av det jeg ha "har å rutte med": snitt karakter 8.0 av 9.9 oppnåelige (vedlegg). Av det jeg har av utstyr og det man i dag kan få tak på med maks oppnåelige karakter på 9.9, lurer jeg om ikke utstyret burde kunne klare 2.7k og 4k redigering uten at dette skulle bli hakkete? Premiere preview har jeg satt til middels kvalitet, og bruker ikke lengre ekstern skjerm for visning. Dette har hjulpet.

 

Jeg har da et spørsmål om utskifting av GPU GTX 780 til et Nvidia GeForce 1080Ti vil være rett vei å gå for en forbedring? -eller kan en ser andre endringer som også må til? Selv synes jeg med et indextall på 8.0 burde slike oppgaver "gå som smurt". Men jeg lurer da på om det finnes annet programvare som kan kjøres for å "se" hvor min flaskehals for smoothly redigering i mitt utstyr, kan ligge "begravd"?

 

Og, i tillegg, filmmaterialet er heller ikke så enkelt for Adobe Premiere, drone film fra DJI P4Pro versjon. Adobe vil som kjent ha konstant frame/sec materialet, og jeg har i enkelte opptak vært nødt til å ty til Adobe media encoder, slik at materialet i det minste har konstant frame/sec. 

 

(Edit, der kom vedlegget også med:) )

post-274609-0-54915600-1503274982_thumb.png

Endret av maxijoker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

h264 er en Long-GOP kodek, som er et presentasjonsformat, ikke et redigeringsformat.

Long-GOP betyr at den har noen bilder som tegnes opp fullt ut med noen sekunders mellomrom, mens bildene mellom disse er basert på referanser både forover og bakover. Referansebildet og alle etterfølgende bilder frem til neste referansebilde er en gruppe bilder som kalles GOP (group of pictures). Long-GOP betyr at det ligger mange bilder mellom som refererer til et komplett bilde. Programvaren må da speide både fremover og bakover for å finne all informasjonen som trengs for å tegne opp hvert bilde mellom.

Etterhvert som oppløsningen stiger, så stiger også den utfordringen til programvaren. Resultatet er treghet. Litt forenklet forklart her.

 

Det finnes rimelig greie løsninger på det. Premiere CC 2017 har støtte for proxy-filer, som er svært mye lettere for maskinen og programvaren å jobbe med. De kan lages i lavere oppløsning, og med intraframe-kompresjon, som f.eks. MJPEG. Der er hvert bilde selvstendig komprimert, uten referanse til andre bilder, så programvaren slipper å speide etter informasjon i referansebilder.

Ved eksport til slutt brukes de store filene med deres originaloppløsning, så en taper ingenting ved å bruke proxy. 

 

Ved å bruke proxy kan du sannsynligvis klare deg godt uten å handle inn ny hardware. Jeg redigerer 4K video i 60fps på blant annet en gammal i7 prosessor fra rundt 7 år tilbake, og pga. at jeg bruker proxy funker det helt greit.

 

Så jeg ville sjekket ut proxy-løsning om det bare er den nevnte tregheten som er problemet.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for ditt innspill, xRun. Det er jo gledelig at proxy løsning kan løse den kompleks behov av hardware som ofte blir nødvendig, etter hvert som oppløsning økes, men man bruker samme utstyr. Faktisk, mitt er fra juni 2010!, passert 7 år! SSD drive er av nyere dato, 9 mnd 3-1 mnd. (3 stk Samsung Revo 850-1TB)

 

Når jeg gikk fra CC5.5 til 2017pro, var jeg så vidt innom" proxy", i terminologien til Adobe og hvilke forbedringer jeg kunne dra nytte av. Dette stoff var på engelsk, så det ble en del skumlesning, men regnet ikke med at akkurat dette var "noe for meg".  Noe som det nettopp kan tyde på nå. Jeg er i ferd med å "lese meg opp".

 

Takker også for info om kodek og h.264. Jeg bruker ikke h.265, da jeg vil anta at en enda mer komprimering av rå filene, vil kreve enda mer kraft i post-redigering. Opptaksmedia er 64GB uSD kort, også der fra Samsung som kan skrive 90MB/sek, lese 95 MB/sek. Slik at h.264 gir om lag 64 min i full UHD/4k, og kan ikke se fordelene med komprimering som vil krever enda mer "guffe" av hardware utstyret. Eller -er det noen fordeler med h.265?  

Lenke til kommentar

h.264 og h.265 kan ses som videreutviklinger der behovet for effektiv komprimering øker med høyere oppløsning. h.264 er effektiv på 720 og 1080, men går en til 4K og videre fremover så tilbyr h.265 mer kompresjon og reduserer filstørrelser på slike opptak, men er samtidig en tyngre oppgave å komprimere. 1080p kodet med tilsvarende visuell kvalitet kan kan gi bortimot halvparten så store filer med h.265 ift. h.264, avhengig av hva videoen inneholder, kompleksitet og bevegelse i bildet.

Begge er fortsatt Long-GOP kodeker. For avspilling er de grei så lenge utstyret støtter dem, f.eks. med hardwarestøtte for dekoding av disse.

 

Til redigering er begge for problembarn å regne. Der er det bedre med intraframe kodeker hvor hvert bilde er selvstendig kodet. Det får man med proxy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...