Gå til innhold

Her er Nokia 8 – selskapets nye toppmodell


Anbefalte innlegg

Tja, dette er ikke Nokia. En har skaffet seg rettigheter til å bruke navnet og lager en generisk telefon i Kina. Jeg står over.

 

Lag en pålitelig telefon av gammel Nokia kvalitet i Europa. Da er jeg interessert.

 

Tror ikke disse er laget i Kina. De er designet i Finland og produsert i India på den nye fabrikken til Foxconn. Tror HMD har laget en mobil av svært god kvalitet her, jeg vurere å kjøpe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spennende, men jeg synes man 2017 bør kunne forvente at en telefon til 600 Euro er vanntett.

 

Uenig: Utbyttbart batteri burde være MYE viktigere. Det er ikke SÅ mange som virkelig trenger vanntetting på telefonen hvis telefonen brukes med vett. I "værste" fall kan man bruke telefonen med handsfree hvis man en sjelden gang må bruke telefonen i regn uten å kunne dekke den til under bruk. Ikke utbyttbare batterier som en regel er en uting og burde være forbudt. Noe mer åpenbart eksempel på planed obsolescence må man nok lete lenge etter  :hrm: Hvordan folk har latt seg lure til å tro at man omtendt trenger IP54-sertifisering på telefon ved normal bruk av telefonen hadde vært spennende å vite.

Samsung S5 var vel både vanntett og med utbyttbart batteri. Men så lærte alle av Apple...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nokia 8 blir tilgjengelig i fire farger. To matte og to blanke varianter, der sistnevnte visstnok har brukt 20 timer produksjonstid bare på å bli så blank som den er

Selv ikke med produksjon i Kina kan de bruke 20 timer bare på finish på ett produkt med en utsalgspris på ca. 6000 kr. Slike uttalelser bør tas med en god neve salt, og helst ikke gå gjennom sensuren til Tek.

 

Nå er ikke dekselet i plast, men metal (antageligvis aluminium) og skal man ha dem speilblank... så tar det tid å polere

 

 

Og det er fullt mulig at 19,5 timer av de 20 timene er utført maskinellt, og ikke manuellt av en kineser... Det er også mulig at minst 19,5 timer av de 20 timene bare er markedsføringsljug...

 

En maskin har en kostnad, mest sannsylig like mye som en kinesisk arbeider pr time. Og det tar ikke 20 timer å polere ett metalldeksel. Max 10 minutter i riktig maskin, og mest sannsylig enda mindre enn det. Mulig at det er en form for kjemisk belegning eller prosess der det har en ventetid på opptil 20 timer, men tipper at det er markedsføring BS  :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

Spennende, men jeg synes man 2017 bør kunne forvente at en telefon til 600 Euro er vanntett.

 

Uenig: Utbyttbart batteri burde være MYE viktigere. Det er ikke SÅ mange som virkelig trenger vanntetting på telefonen hvis telefonen brukes med vett. I "værste" fall kan man bruke telefonen med handsfree hvis man en sjelden gang må bruke telefonen i regn uten å kunne dekke den til under bruk. Ikke utbyttbare batterier som en regel er en uting og burde være forbudt. Noe mer åpenbart eksempel på planed obsolescence må man nok lete lenge etter  :hrm: Hvordan folk har latt seg lure til å tro at man omtendt trenger IP54-sertifisering på telefon ved normal bruk av telefonen hadde vært spennende å vite.

Samsung S5 var vel både vanntett og med utbyttbart batteri. Men så lærte alle av Apple...

 

 

Apple var vel de første til å innføre den utingen det er å ikke kunne bytte ut batteriet selv ja. Ved siden av liming og lodding av komponenter for å umuliggjøre reparasjoner og korte ned forventet levetid så mye som mulig er ikke utskiftbare batterier tiltak elektronikkgigantene innfører for å korte ned forventet levetid på produktene deres så mye som mulig  :dontgetit:  Se også mer om planned obsolescence:

 

https://www.tu.no/artikler/apple-samsung-og-microsoft-gjor-produktene-vanskelig-a-reparere-na-moter-de-serios-motstand/399121

 

 

Lenke til kommentar

Hoi!

 

Vi får ta spørsmålene litt tilfeldig her.

 

@Roland Tobiassen: OIS er på plass.

 

@perbe Made in China står det bakpå testeksemplaret vårt. Og designed in Finland. På Apples produkter står det Designed by Apple in Cupertino. Assembled in China. Det er Foxconn som bygger både iPhonene og Nokias telefoner. Gitt at det nok ikke er voldsom forskjell på forsyningslinjene, er det ingenting som skulle tilsi at kvaliteten skulle være voldsomt mye dårligere på grunnlag av "made in"-stempelet. Det er naturligvis stor forskjell i topp og bunn på produkter fra Kina.

 

At dette *ikke* er Nokia er en påstand som har satt seg i kommentarfeltet vårt. Det er både riktig og galt. Men dette har likevel veldig lite til felles med produktnavn som selges for en slikk og ingenting til lisenstakere som ikke bryr seg om kvalitet.

 

HMD Global består for en stor del av gamle Nokia-ansatte, og til dels tidligere ansatte fra andre større mobilprodusenter. For eksempel er Norden-sjefen vi snakker med den samme nå som da Nokia var Microsoft, og da Nokia var Nokia. I tillegg har "ekte"-Nokia folk i HMD-styret, og HMD henter inn deler av økosystemet som Nokia fortsatt pusler med; Ozo Audio (fra VR-kameraet), og tilbehør av ymse slag. Selskapet som tidligere het Withings er for eksempel i dag en del av det opprinnelige Nokia-selskapet som laget mobiltelefoner. Så de har heller ikke gitt seg helt med forbrukerelektronikk.

 

Det er altså en kobling her som er vesentlig sterkere enn hva som er tilfelle for en del andre merkenavn.

 

Ad 20 timer polering ... vi tok altså den med en klype salt. Derav "visstnok". Men skulle jeg gjette er det en maskin som pusser veldig mange telefoner i gangen. Og for alt man vet kan et PR-maskineri ha funnet regnet om på noen hastigheter her. Telefonmodeller flest er for eksempel testet for ekstremt mange timers bruk, men i en akselerert prosess. Ellers hadde man jo måttet vente ett år+ på at modellen endelig fikk ok kvalitetsstempel og full produksjon kunne gått i gang.

 

Uansett er det neppe av større betydning for brukeren hvor mange skritt produksjonen involverer, eller akkurat hvor lang tid produktet er polert. Det er en pussighet mange produsenter legger vekt på om dagen.

 

Når det gjelder tetting er det en fornuftig ting å ta med i beregningen at folk har en tendens til å bruke såkalt tette produkter som om de er like tette hele tiden. Selv om produsentene ikke anbefaler at du skal svømme med produkter - ikke engang de høyere IP-klassene som skal tåle nedsenking i inntil 30 minutter.

 

Tar du så med i betraktningen at luker og deksler må lukkes *skikkelig* for å faktisk være tette, og at selv dagens tette telefoner ikke nødvendigvis er like tette ett eller to år senere, er et batterideksel ala Samsung S5 et potensielt problem. Det er fort gjort å oppdage en luke eller et deksel som ikke er 100% på plass etter at man har dyppet produktet i vann, og da er det jo gjerne for sent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Nokia 8 blir tilgjengelig i fire farger. To matte og to blanke varianter, der sistnevnte visstnok har brukt 20 timer produksjonstid bare på å bli så blank som den er

Selv ikke med produksjon i Kina kan de bruke 20 timer bare på finish på ett produkt med en utsalgspris på ca. 6000 kr. Slike uttalelser bør tas med en god neve salt, og helst ikke gå gjennom sensuren til Tek.

Nå er ikke dekselet i plast, men metal (antageligvis aluminium) og skal man ha dem speilblank... så tar det tid å polere

Og det er fullt mulig at 19,5 timer av de 20 timene er utført maskinellt, og ikke manuellt av en kineser... Det er også mulig at minst 19,5 timer av de 20 timene bare er markedsføringsljug...

Selv 30min polering er i overkant.

Med mindre de overflatebehandler aluminiumet med grus og kongler før finsteget har jeg vanskelig for å tro på 20. Noe så inne i hampen lite effektivt!

 

Gjengen på min lokale kebab/bilvask/polering -sjappe gikk nettopp fra inkomtent til geni.

 

On topic:

Kan tenkes at det som er forsøkt framstilt, her på en sedvanlig dårlig måte, er at lakkering, herding og polering tar såpass lang tid. Den er for så vidt grei, og jeg vil ja en!

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

Så sett bort i fra tilfellet med vaskebøtta' før vanntetting var vanlig i det hele tatt, så er "stillingen" 4-1 mellom behov for utbyttbare batterier og vanntetting i min omgangskrets.

 

Min erfaring er at utviklingen går så fort at når batteriet begynner å bli problematisk dårlig så ønsker man seg oftest ny telefon uansett. Bortsett fra at jeg ladet en gammel Nokia ved å ta ut batteriet etter at ladekontakten var ødelagt kommer jeg ikke på noen som jeg har hørt at byttet batteri. Derimot vet jeg om to som har mistet mobilen fra baklomma opp i do, en som har mistet den fra brystlomma ned i en dam da han bøyde seg, en som dro den med seg i badeshortsen og glemte å ta den ut før han badet, og ei som hadde den i vesken med en vannflaske som begynte å lekke. Så siden Nokiaen var fra før vanntetting ble vanlig (selv om jeg også har hatt en vanntett Nokia) så blir det 5:0 til vannskader ?
Lenke til kommentar

Tar du så med i betraktningen at luker og deksler må lukkes *skikkelig* for å faktisk være tette, og at selv dagens tette telefoner ikke nødvendigvis er like tette ett eller to år senere, er et batterideksel ala Samsung S5 et potensielt problem. Det er fort gjort å oppdage en luke eller et deksel som ikke er 100% på plass etter at man har dyppet produktet i vann, og da er det jo gjerne for sent.

 

Når det blir stadig vanligere å droppe lydutgang og SD-kort, batteriet ikke kan byttes, ekstrautstyr bruker Bluetooth, lading skjer trådløst og man skal gå bort fra fysiske SIM-kort, så bør man kunne lage telefoner uten luker, som det er helt i orden å bade med.
Lenke til kommentar

 

Tja, dette er ikke Nokia. En har skaffet seg rettigheter til å bruke navnet og lager en generisk telefon i Kina. Jeg står over.

 

Lag en pålitelig telefon av gammel Nokia kvalitet i Europa. Da er jeg interessert.

 

Tror ikke disse er laget i Kina. De er designet i Finland og produsert i India på den nye fabrikken til Foxconn. Tror HMD har laget en mobil av svært god kvalitet her, jeg vurere å kjøpe..

Må rette litt på dette, ser at den lages i India kun for markedet i India.. ja, du hadde rett den er laget i Kina.. Spiller det egentlig noen rolle hvor en mobil er laget nå til dags ?

Lenke til kommentar

Hoi!

 

Vi får ta spørsmålene litt tilfeldig her.

 

@Roland Tobiassen: OIS er på plass.

 

@perbe Made in China står det bakpå testeksemplaret vårt. Og designed in Finland. På Apples produkter står det Designed by Apple in Cupertino. Assembled in China. Det er Foxconn som bygger både iPhonene og Nokias telefoner. Gitt at det nok ikke er voldsom forskjell på forsyningslinjene, er det ingenting som skulle tilsi at kvaliteten skulle være voldsomt mye dårligere på grunnlag av "made in"-stempelet. Det er naturligvis stor forskjell i topp og bunn på produkter fra Kina.

 

At dette *ikke* er Nokia er en påstand som har satt seg i kommentarfeltet vårt. Det er både riktig og galt. Men dette har likevel veldig lite til felles med produktnavn som selges for en slikk og ingenting til lisenstakere som ikke bryr seg om kvalitet.

 

HMD Global består for en stor del av gamle Nokia-ansatte, og til dels tidligere ansatte fra andre større mobilprodusenter. For eksempel er Norden-sjefen vi snakker med den samme nå som da Nokia var Microsoft, og da Nokia var Nokia. I tillegg har "ekte"-Nokia folk i HMD-styret, og HMD henter inn deler av økosystemet som Nokia fortsatt pusler med; Ozo Audio (fra VR-kameraet), og tilbehør av ymse slag. Selskapet som tidligere het Withings er for eksempel i dag en del av det opprinnelige Nokia-selskapet som laget mobiltelefoner. Så de har heller ikke gitt seg helt med forbrukerelektronikk.

 

Det er altså en kobling her som er vesentlig sterkere enn hva som er tilfelle for en del andre merkenavn.

 

Ad 20 timer polering ... vi tok altså den med en klype salt. Derav "visstnok". Men skulle jeg gjette er det en maskin som pusser veldig mange telefoner i gangen. Og for alt man vet kan et PR-maskineri ha funnet regnet om på noen hastigheter her. Telefonmodeller flest er for eksempel testet for ekstremt mange timers bruk, men i en akselerert prosess. Ellers hadde man jo måttet vente ett år+ på at modellen endelig fikk ok kvalitetsstempel og full produksjon kunne gått i gang.

 

Uansett er det neppe av større betydning for brukeren hvor mange skritt produksjonen involverer, eller akkurat hvor lang tid produktet er polert. Det er en pussighet mange produsenter legger vekt på om dagen.

 

Når det gjelder tetting er det en fornuftig ting å ta med i beregningen at folk har en tendens til å bruke såkalt tette produkter som om de er like tette hele tiden. Selv om produsentene ikke anbefaler at du skal svømme med produkter - ikke engang de høyere IP-klassene som skal tåle nedsenking i inntil 30 minutter.

 

Tar du så med i betraktningen at luker og deksler må lukkes *skikkelig* for å faktisk være tette, og at selv dagens tette telefoner ikke nødvendigvis er like tette ett eller to år senere, er et batterideksel ala Samsung S5 et potensielt problem. Det er fort gjort å oppdage en luke eller et deksel som ikke er 100% på plass etter at man har dyppet produktet i vann, og da er det jo gjerne for sent.

 

Lurer fortsatt på ett spørsmål du ikke svarte på; som er hvilken sensor som brukes på de tre kameraene.

Lenke til kommentar

Nokia 8 er ikke " waterproof", men " splashproof " - så et veltet vannglass hvor du straks får reddet mobilen ut av vannet,   en melding sendt mens du befinner deg i en regnskur, burde gå uten problemer.  Om du har et intenst behov for å tekste mens du står i dusjen i 10 minutter,  eller glemmer å legge den igjen på stranda når du skal ta deg et bad så har du selvsagt et problem.  

Lenke til kommentar

 

Spennende, men jeg synes man 2017 bør kunne forvente at en telefon til 600 Euro er vanntett.

 

Uenig: Utbyttbart batteri burde være MYE viktigere. Det er ikke SÅ mange som virkelig trenger vanntetting på telefonen hvis telefonen brukes med vett. I "værste" fall kan man bruke telefonen med handsfree hvis man en sjelden gang må bruke telefonen i regn uten å kunne dekke den til under bruk. Ikke utbyttbare batterier som en regel er en uting og burde være forbudt. Noe mer åpenbart eksempel på planed obsolescence må man nok lete lenge etter  :hrm: Hvordan folk har latt seg lure til å tro at man omtendt trenger IP54-sertifisering på telefon ved normal bruk av telefonen hadde vært spennende å vite.

 

Begge deler er fullt mulig. Man tenger ikke lim for at en telefon skal få en fornuftig bergensutendørsbruk-IP-sertifisering, i hvert fall ikke lim som hindrer at man kommer til batteriet. Lakkering av kretskortene og en liten pakning langs batterilokket (som godt kan være festet med to skruer på den ene kortsiden slik iPhone ihvertfall hadde før, dersom man ønsker å bruke glass og metall i stedet for plastbaklokk med klips) er mer enn nok. Resten av tettingen rundt høyttaler, knapper innganger/utganger o.l. må man ha uansett hvordan man limer på skjerm eller bakside.

 

Det er primært to grunner til å bruke masse lim i telefoner.

1: Det gjør designprosessen hakket enklere. Men den er såpass komplisert allikevel om man ønsker optimal plassering av forskjellige antenner og hardware at ekstrajobben nok ville vært forholdsmessig liten.

2: Det gjør at du kaster mobilen din mye tidligere når du ikke kan skifte batteriet selv for 150kr når det blir dårligere. Særlig hvis den er i lett knuselige materialer i tillegg, med glass både foran og bak.

 

Jeg tipper grunn 2 er viktigst.

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nokia you just got schooled! Big time!

 

Fra offisiell Samsung brosjyre:

 

Samsung G Note 8:

 

  • 6,3″ QHD+ – 3200 x 1800 Infinity Display 
  • IP68 beskytter mot vann og støv
  • f/1.7-linser med støtte for 2x optisk zoom og OIS – «Dual Pixel» sensor
  • S Pen (smart pen)
  • Skriv på skjermen når den er av – skriv meldinger med S Pen og del som GIF
  • Trådløs lading
  • Retina-scanner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

<p>

 

Nokia you just got schooled! Big time!

 

Fra offisiell Samsung brosjyre:

 

Samsung G Note 8:

 

  • 6,3″ QHD+ – 3200 x 1800 Infinity Display
  • IP68 beskytter mot vann og støv
  • f/1.7-linser med støtte for 2x optisk zoom og OIS – «Dual Pixel» sensor
  • S Pen (smart pen)
  • Skriv på skjermen når den er av – skriv meldinger med S Pen og del som GIF
  • Trådløs lading
  • Retina-scanner

Hva har dette med saken å gjøre? To forskjellige telefoner, i to ganske forskjellige prisklasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En ting jeg har til gode å finne ut er hvilken sensor som driver de tre kameraene. Og hva er det tredje hullet på baksiden for noe? To av de er kameraene, den ene er flash, men den siste aner jeg ikke.

 

Kunne du spurt om dette Fjarle?

Er ikke helt sikker på dette men det tyder til at dette kan være laserfokus

 

Ifølge Phone Arena er det sansynneligvis Sony IMX 258 på alle tre kameraene. Wikipedia har også listet opp Nokia 8 under denne sensoren.

 

Linker: https://www.phonearena.com/news/Nokia-8-cameras-explained-how-does-the-dual-camera-work-and-what-is-a-Bothie_id97092 og https://en.wikipedia.org/wiki/Exmor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...