Gå til innhold

Trump får kritikk for å fordømme volden på begge sider


VRK18

Anbefalte innlegg

 

 

 

Du har ikke etablert at antifa er en rasistiske organisasjon. De er imot rasisme. 

 

Helt riktig at vi ikke har etablert at Antifa er rasistisk, for det har jeg ikke spesifikt sagt. Skal innrømme en forenkling var å si at "venstreekstreme" er rasistiske. Noe som ofte gjøres ved omtalelese av høyreekstreme, således var jeg ikke veldig betenkt når jeg skrev og burde spesifisert bedre.

 

Antifa marsjerer uansett med grupper som helt åpenbart er rasistiske, - i det minste som har betydelige fraksjoner - som Black Lives Matters. Sånn sett gjør de et dårlig stykke arbeid som antirasister. Dessuten tenker jeg at handling sier mer enn ord. 

 

For å belyse en side ved organisasjonen som er tilsvarende rasisme. Antifa er både kommunistisk, anarkistisk og sikkert noe mer. Kommunisme som ideologi fører med seg akkurat det samme prinsippet som rasisme, at en gruppe kan være mindreverdig eller ha skyld. Istedenfor hudfarge er "landeiere", "mot revolusjonere", "rike bønder" og så videre blitt benyttet. Individer tilhørende en gruppe blir deretter tilskrevet skyld eller karakteristikk eksempelvis som følge av klasse, suksess eller familie. Metoden som ble benyttet i Sovjet og Kina.

 

Sluttspillet til denne identitets politikken kan være minst like forferdelig som ren rasisme. Jeg anbefaler å undersøke gruppen kulakker fra 1920/30-tallet samt resultatet av forfølgelsen, Holodomor, som førte til 3-4 millioner dødsfall i Ukraina.

 

Ovennevnte burde vekke bekymring i samme grad som rasisme. I dag kategoriserer venstreekstreme alle mennesker etter seksualitet, kjønn, hudfarge og lignende. Når personen er ferdig kategorisert tilskrives man så offerstatus eller kollektiv skyld i likhet med de ovennevnte kulakkene.

Det er en tilnærming der klasse ofte er byttet ut med hvilken som helst offer- og undertrykker rolle. Identiteten gjøres til det kanoniske elementet ved personens vesen. Alt dette drevet frem med en dose postmodernisme. 

At dette skiller seg fra en rasistisk fremgangsmåte ser jeg ikke.

 

Hvor slik gruppeinndeling ender er 1900-tallet et fryktinngytende eksempel på. Fra jøder i Tyskland, til afro-amerikanere i USA og suksessfulle bønder i Sovjet. 

 

Oppsummert så bruker Antifa prinsipper som er lik rasisme og marsjer med rasistiskeorganisasjoner. Det hjelper lite å være mot noe når man marsjerer med organisasjoner som praktiserer det og selv benytter en lik metode for å forstå verden. 

 

 

 

Jeg er enige med dem som kaller white supremacists "white pieces of shit", og det har ingenting å gjøre med rasisme, fordi det er det de oppfører dem som.

 

Hva du mener er greit å si for være opp til deg. Så lenge du er enig med at det å kalle enkelte fra BLM for "black pieces of shit" er innenfor.

Endret av På den andre siden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antifa marsjerer uansett med grupper som helt åpenbart er rasistiske, - i det minste som har betydelige fraksjoner - som Black Lives Matters. Sånn sett gjør de et dårlig stykke arbeid som antirasister. Dessuten tenker jeg at handling sier mer enn ord.

Black Lives Matter er ikke rasistiske. Noe individer som marsjerer med dem som uttrykker rasisme.

 

 

 

For å belyse en side ved organisasjonen som er tilsvarende rasisme. Antifa er både kommunistisk, anarkistisk og sikkert noe mer. Kommunisme som ideologi fører med seg akkurat det samme prinsippet som rasisme, at en gruppe kan være mindreverdig eller ha skyld. Istedenfor hudfarge er "landeiere", "mot revolusjonere", "rike bønder" og så videre blitt benyttet. Individer tilhørende en gruppe blir deretter tilskrevet skyld eller karakteristikk eksempelvis som følge av klasse, suksess eller familie. Metoden som ble benyttet i Sovjet og Kina.

 

Alle ideologier demoniserer grupper som tror eller har noe egensskaper som ideologene mener skader samfunnet. Det kan ikke sammenlignes med rasisme fordi det er oppførsel eller tro som straffes (noe som individene kan endre), ikke deres gener.

 

 

 

Sluttspillet til denne identitets politikken kan være minst like forferdelig som ren rasisme. Jeg anbefaler å undersøke gruppen kulakker fra 1920/30-tallet samt resultatet av forfølgelsen, Holodomor, som førte til 3-4 millioner dødsfall i Ukraina.

 

Alle ekstreme lite tolerante ideologiene kan føre til dødsfall, bare rasisme baserer det på noe du ikke kan gjøre noe med.

 

 

 

Ovennevnte burde vekke bekymring i samme grad som rasisme. I dag kategoriserer venstreekstreme alle mennesker etter seksualitet, kjønn, hudfarge og lignende. Når personen er ferdig kategorisert tilskrives man så offerstatus eller kollektiv skyld i likhet med de ovennevnte kulakkene.

Det er en tilnærming der klasse ofte er byttet ut med hvilken som helst offer- og undertrykker rolle. Identiteten gjøres til det kanoniske elementet ved personens vesen. Alt dette drevet frem med en dose postmodernisme.

At dette skiller seg fra en rasistisk fremgangsmåte ser jeg ikke.

 

En kan endre sin klasse, en kan ikke endre sin etnisitet.

 

 

 

 

Hvor slik gruppeinndeling ender er 1900-tallet et fryktinngytende eksempel på. Fra jøder i Tyskland, til afro-amerikanere i USA og suksessfulle bønder i Sovjet.;

Bøndene kunne gi alle pengene borte og bli fattige, jøder og afroamerikanere .... på andre hand.

 

 

Oppsummert så bruker Antifa prinsipper som er lik rasisme og marsjer med rasistiskeorganisasjoner. Det hjelper lite å være mot noe når man marsjerer med organisasjoner som praktiserer det og selv benytter en lik metode for å forstå verden.

Du setter likhetstegn mellom diskriminasjon baserte på oppførsel og vold mot grupper baserte på etnisistet. Disse to begrepene er ikke like umoralske.

Det er fullt mulig å skape et kommunistiske samfunn uten å ekskludere/drepe noen slik Marx mente. En kan eliminere "klasse" uten å drepe noen. Det er umulig, på andre hånd å skape et nazistiske samfunn uten å eliminere/fjerne/drepe folk som ikke er hvite.

 

 

 

Hva du mener er greit å si for være opp til deg. Så lenge du er enig med at det å kalle enkelte fra BLM for "black pieces of shit" er innenfor.

 

Individene som oppfører seg som drittsekker kan identifiseres som drittsekker uansett hudfargen. Generaliseringer mot store grupper uten bevis at alle individene som tilhører gruppen er drittsekker er noe annet.

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...