Gå til innhold

Microsofts bærbare får strykkarakter av forbrukerorganisasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv et halvt år gammel Surface pro 4 og har hatt problemer i fleng.

 

- Musepekeren hopper og spretter over skjermen helt av seg selv. Vanvittig irriterende. Det er relatert til fantominndata fra touchskjermen. Fikk omsider lett meg fram til en hotfix fra MS som fikset problemet.

 

- Batteritiden er under halvparten av oppgitt brukstid, og har vært det fra starten av.

 

- Skjermbildet "dirrer" under når belastningen har vært nokså stor over lengre tid, slik som under spilling og simulering. Dett er en hardware-feil som veldig mange har rapportert. Fikk til en viss grad fiksa problemet midlertidig ved å legge sekundviser på klokken på oppgavelinja(!). Skal legge inn reklamasjon for denne feilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Schmidt legger også til at returandelen på PC-er hos Elkjøp generelt sett er forsvinnende liten, og at det altså inkluderer Surface-produktene.

 

Her viser man vel at premisset for å bruke reklamasjonsdata ikke holder. Det kan være flere grunner til at man ikke leverer inn en laptop til reperasjon eller reklamasjon selv om den er ødelagt.

 

En ting er kanskje en viss skepsis mot garantiordningen. De fleste av oss har vel hørt en eller annen historie om noen som leverte inn et produkt på garanti, bare for å få en regning tilbake fordi det var "deres egen skyld". 

 

I tillegg er det flere problemer som er vanskelig å få reparert eller dekket på garantiordningen. Consumer reports skriver

 

 

A number of survey respondents said they experienced problems with their devices during startup. A few commented that their machines froze or shut down unexpectedly, and several others told CR that the touch screens weren’t responsive enough.

 

Altså litt "diffuse" problemer som er vanskelig å reprodusere for et verksted, samt problemer som man kanskje ofte tenker "jaja, jeg overlever jo, men fornøyd er jeg ikke". Problemene som beskrives er rett og slett for små til at man virkelig kan forvente at folk skal ta seg bryet med å levere dem inn til reperasjon. Det betyr derimot ikke at problemene er ubetydelige.

 

Dessuten kommer en ikke helt unna at mange benytter sjansen for å få seg noe nytt. 2 år er ikke veldig lang tid med dagens teknologiutvikling på laptoper, men ting skjer og man vil vel alltid ha det nyeste. 

Lenke til kommentar

Min kone kjøpte en Surface Pro 3 for 3 år siden. Etter en knapp måned var det ikke mulig å starte maskinen. Den virket helt død.

Vi gikk inn på Microsoft sine supportsider, og dagen etter kom en mann fra UPS og hentet maskinen.

Etter en uke kom han tilbake med den (eller en annen?). Siden da har den fungert prikkfritt.

Og den har fremdeles bra batteritid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har selv en Surface Pro 4 og har hatt den i ett år uten store problemer. Jeg har hatt feil på pennen et par ganger og fått byttet den uten problemer. Edge hadde litt problemer med mye prosessorbruk og det gjorde at batteriet ble flatt ganske fort. Det er nå rettet opp.
​Jeg handler det meste av elektriske produkter hos Elkjøp og har aldri hatt problemer med service der,  de er hjelpsomme, kunnskapsrike og serviceinnstilt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke hatt noen problemer med min Surface Pro 4. Den har bl.a. blitt brukt til utvikling i Visual Studio. Jeg var skeptisk i starten siden jeg trodde den kom til å bli i svakeste laget, men har vært veldig fin å jobbe med. Har da stort sett koblet til ekstern skjerm (både med og uten docking-stasjonen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-vpGeLVii

Har brukt Surface til kommunal drift over lengre tid, og kan ikke se at vi på IT-avdelingen har fått noe annet enn gode tilbakemeldinger :) De fleste kjører med docking og to/tre-skjermsløsninger.

Lenke til kommentar

Men etter det jeg forstår så er det i all hovedsak Surface Book som har hatt veldig stygge tall, og til dels Surface Pro 4. Her var det visstnok mye tullball med Intel brikkesett, Skylake og mye rart som skapte store utfordringer med strømstyring, sleep/hibernate osv.. Samtidig så slett vel Surface Book men en hel del kluss hva gjeldt det å koble til og fra tastaturet.

 

Det er jo naturligvis en stygg ripe i lakken for Microsoft, men er det ikke litt drøyt av ConsumerReports å fraråde kjøp av Surfaceprodukter generelt basert på to modeller i serien? Microsoft har tross alt levert Surface RT, Surface Pro 1, 2, 3 og nå 5, Surface Studio og nå en ny Surface Laptop så det er jo ganske mange andre produkter her som tilsynelatende fungerer og kanskje fortjener en anbefaling?

 

Jeg går ut ifra at både Surface Studio og Surface Laptop er såpass nye at de ikke kan bli tatt med i vurderingen, og samme gjelder vel Surface Pro 5. Sånn sett så er vel det som ødelegger mest for Microsoft her at det var de "nyeste" modellene som var endel av testen, nemlig Surface Pro 4 og Surface Book som kom såpass dårlig ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men etter det jeg forstår så er det i all hovedsak Surface Book som har hatt veldig stygge tall, og til dels Surface Pro 4. Her var det visstnok mye tullball med Intel brikkesett, Skylake og mye rart som skapte store utfordringer med strømstyring, sleep/hibernate osv.. Samtidig så slett vel Surface Book men en hel del kluss hva gjeldt det å koble til og fra tastaturet.

 

Var dette virkelig Intel sin feil? Slashdot kjører akkurat nå en historie om hvordan dette egentlig var en feil fra Microsoft sin side, men de ga Intel skylden.

Lenke til kommentar

Vel om det viser seg å være tilfellet så er det jo fullstendig fiasko fra Microsoft. Ikke bare fordi de har skyld i alle problemene selv, men også for at de går ut i media å skylder på en såpass stor og viktig aktør som Intel. Det er jo helt latterlig om det viser seg at det aldri har vært et Intelproblem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

Men etter det jeg forstår så er det i all hovedsak Surface Book som har hatt veldig stygge tall, og til dels Surface Pro 4. Her var det visstnok mye tullball med Intel brikkesett, Skylake og mye rart som skapte store utfordringer med strømstyring, sleep/hibernate osv.. Samtidig så slett vel Surface Book men en hel del kluss hva gjeldt det å koble til og fra tastaturet.

 

Var dette virkelig Intel sin feil? Slashdot kjører akkurat nå en historie om hvordan dette egentlig var en feil fra Microsoft sin side, men de ga Intel skylden.

 

 

Overrasker meg ikke, MS er merkverdig dårlig på noen rare ting selv om de har bra med ressurser, og denne type ting er an av de, det er jo liknende problemer som enda ikke har blitt fikset.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har selv et halvt år gammel Surface pro 4 og har hatt problemer i fleng.

 

- Musepekeren hopper og spretter over skjermen helt av seg selv. Vanvittig irriterende. Det er relatert til fantominndata fra touchskjermen. Fikk omsider lett meg fram til en hotfix fra MS som fikset problemet.

 

- Batteritiden er under halvparten av oppgitt brukstid, og har vært det fra starten av.

 

- Skjermbildet "dirrer" under når belastningen har vært nokså stor over lengre tid, slik som under spilling og simulering. Dett er en hardware-feil som veldig mange har rapportert. Fikk til en viss grad fiksa problemet midlertidig ved å legge sekundviser på klokken på oppgavelinja(!). Skal legge inn reklamasjon for denne feilen.

 

Hei,

 

Kan du si meg hvor du fant denne hot fix'n fra MS? Har deaktivert touch driveren for jeg får ca. 100 phantom trykk på 30 sekunder når den er aktivert.

 

Mvh

Runar

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Surface Pro 4 i ca. 1 1/2 år. Bortsett fra at jeg ikke er helt fornøyd med batteritiden, har den stort sett fungert meget bra. Batteritiden... det Microsoft sier (så vidt jeg husker), er 9 timer batteritid *ved videoavspilling* -- trolig med nedsatt lysstyrke på skjermen og frakoplet internett. Dette betyr selvsagt ikke at man kan forvente 9 timer batteritid i normal bruk. Samtidig: jeg har opplevd batteritid fra 1 time (heftig kjøring av beregningsintensive programmer), med normal batteritid 2-5 timer -- avhengig av programvareoppdatering, etc. Jeg hadde nok forventet 6 timer eller så i normal drift, så jeg er ikke helt fornøyd.

--

Problemet med Consumer Reports "undersøkelse" er, så vidt jeg forstår, at erfaringsdataene de baserer seg på i stor grad gjelder de første Surface-maskinene (Surface 1 - Surface Pro 3), og at man basert på dette dømmer hele Surface-kategorien nå og i framtiden nord og ned. Dette er omtrent like seriøst som å si at fordi VW jukset med utslippstall for dieselbiler, så er hele produktlinjen til VW ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har selv et halvt år gammel Surface pro 4 og har hatt problemer i fleng.

 

- Musepekeren hopper og spretter over skjermen helt av seg selv. Vanvittig irriterende. Det er relatert til fantominndata fra touchskjermen. Fikk omsider lett meg fram til en hotfix fra MS som fikset problemet.

 

- Batteritiden er under halvparten av oppgitt brukstid, og har vært det fra starten av.

 

- Skjermbildet "dirrer" under når belastningen har vært nokså stor over lengre tid, slik som under spilling og simulering. Dett er en hardware-feil som veldig mange har rapportert. Fikk til en viss grad fiksa problemet midlertidig ved å legge sekundviser på klokken på oppgavelinja(!). Skal legge inn reklamasjon for denne feilen.

 

Hei,

 

Kan du si meg hvor du fant denne hot fix'n fra MS? Har deaktivert touch driveren for jeg får ca. 100 phantom trykk på 30 sekunder når den er aktivert.

 

Mvh

Runar

Her fant jeg den:

https://support.microsoft.com/en-us/help/3165497/surface-pro-4-or-surface-book-experiences-phantom-touch-input-on-the-s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...