Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kompis har kanskje selvmordstanker


fredrikG199

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 tråden blir sikkert stengt for vi skal visst ikke snakke om sånt, tatt i betraktning alle selvmordstrådene som blir stengt

 

Trådene der folk spør om råd blir aldri stengt. Trådene der folk viser og/eller hinter til at de er på randen blir stengt da forumet ikke bør ta seg av så alvorlige ting. Det blir da henvist til selvmordstelefonen eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Men grunnlaget for en sådan avgjørelse er kanskje litt tynt i denne saken. Kanskje du kan prate med den du bekymrer deg over, få litt mer informasjon. Skulle du avdekke en heidundrande alvorlig psykisk lidelse, er dette bra informasjon å gi videre til profesjonelle. Det høres kanskje drastisk ut å ta slikt til politiet, men det er veldig lettvint. Politiet har oftest med seg, eller konsulterer med fagfolk innen psykisk helse når de tar slike oppdrag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

At folk planlegger fremtiden, gleder seg til ting, det kan være gode indikatorer på at selvmordsfaren er lav. Men folk er forskjellige, og kan gi signaler som tyder noe annet. Det er ikke noen fasit på alt dette.

Lenke til kommentar

Er du veldig bekymret, kan du gi en bekymringsmelding til politi eller psykiatritjenesten.

Men altså han snakker om alt han gleder seg til og sånt. er usikker på hvorfor han søkte det opp hvis han gleder seg til alt mulig?

 

Jeg har søkt på alt mellom himmel og jord fordi informasjon er gøy. Alt fra bombelaging til dyrking av blomster til antikviteter til religion til matlaging.

 

At en person søker på ting sier ingenting egentlig, det er oppførsel og forandring av personlighet man bør se på. Søk litt på selvmord selv så finner du fort ut hva du bør se etter. http://www.webmd.com/mental-health/recognizing-suicidal-behavior#1

Lenke til kommentar

 

 

Er du veldig bekymret, kan du gi en bekymringsmelding til politi eller psykiatritjenesten.

Men altså han snakker om alt han gleder seg til og sånt. er usikker på hvorfor han søkte det opp hvis han gleder seg til alt mulig?

Jeg har søkt på alt mellom himmel og jord fordi informasjon er gøy. Alt fra bombelaging til dyrking av blomster til antikviteter til religion til matlaging.

 

At en person søker på ting sier ingenting egentlig, det er oppførsel og forandring av personlighet man bør se på. Søk litt på selvmord selv så finner du fort ut hva du bør se etter. http://www.webmd.com/mental-health/recognizing-suicidal-behavior#1

 

OK takk. Han har litt personlighet nemnder er kanskje fordi han går på VGs. Alt jeg vet er at han søkte på dette. Han hadde slått opp med dama si for 4 måneder siden og blr ikke populær pga dette. Hjelper det å snakke med han? Hva om det blir kleint?

Lenke til kommentar

Hadde folk sett søkehistorikken min på google og tatt den seriøst hadde jeg blitt sperret inne på psykriatisk avdeling på livstid.

Ikke ta søkehistorikken så seriøst, det kan være tusen grunner til at han søkte på det. Kanskje han var i en diskusjon med noen eller bare nyskjerrig?

Gå heller på tegn og symptomer på at han faktisk skal det, spesiellt endringer.

 

Ville du tenkt tanken om du ikke sjekket søkehistorikken hans?

 

 

tråden blir sikkert stengt for vi skal visst ikke snakke om sånt, tatt i betraktning alle selvmordstrådene som blir stengt

Kun når de er snakk om å ta selvmord eller hvordan man gjør det. D
Lenke til kommentar

At folk planlegger fremtiden, gleder seg til ting, det kan være gode indikatorer på at selvmordsfaren er lav. Men folk er forskjellige, og kan gi signaler som tyder noe annet. Det er ikke noen fasit på alt dette.

 

Akkurat det kan slå litt begge vegar, dessverre kan det med å plutselig bli positiv til livet også være eit av faretegna.

 

 

 

Til trådstarter:

 

Eg vil anbefale at du ringer eit av hjelpenummera for sjølvmord og/eller mental helse for å få råd der. Det er svært vanskelig å gi gode råd over eit forum utan å kjenne omstendigheitene.

 

Du bør holde muligheita åpen for at dette er ein ikkje-sak der kompisen din har brukt desse søkeorda i heilt uskyldig samanheng, f.eks. etter å ha sett ein film eller lest ei bok om temaet.

Men eg synes også at du bør ta deg tid til å undersøke litt nærmare, så å snakke med ekspertar på området for å få råd om kva du bør gjere (og kanskje også kva du ikkje bør gjere) vil være lurt.

 

 

Nummer og kontaktinformasjon finner du blant anna her:

 

https://psykiskhelse.no/hjelpetelefoner-og-nettsteder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...