Gå til innhold

Mye for pengene gaming PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Windoge er inne på; man må oppgradere RAM. Ikke bare på grunn av mengden (man kan fint klare seg med 8GB om man bare passer på), men fordi det er bare en brikke i maskinen fra butikk. Det betyr at maskinen kun bruker en av 2 minnekanaler, og dermed at minnebåndbredden er nesten halvvert.

 

Slik maskinen står vil den kunne fungere bra til spill som The Witcher 3, der alt står på skjermkortet. Men i gjennomsnitt vil ikke denne maskinen kunnen måle seg med andre maskiner som har samme skjermkort, men som er mer fornuftig satt opp. GTX1070 er også et skjermkort kraftig nok til å ha nytte av raskere RAM. Så selv om du putter i en brikke til av samme modell som står i. Vil det fremdeles være en del spill der skjermkortet ville gitt enda høyere fps om man hadde hatt raskere RAM. Det er det imidlertid ikke sikkert at hovedkortet i denne maskinen vil kunne benytte. Det ser ut som det er et hovedkort i maskinen med H170 chipset. Og kun minne med 2133MT/s er oppført å støttes. i5-7400 støtter opp til 2400MT/s direkte, så det kan tenkes å fungere. Men maskinen og skjermkortet ville som sagt vært raskere om man hadde minst 2666MT/s RAM, og ~3000MT/s er såpass populær hastighet at man får dem gjerne billigere enn de med lavere hastighet. Man må imidlertid ha Z170 eller Z270 chipset på hovedkortet for å kunne kjøre slike hastigheter.

 

Ellers kan man si at CPU også vil holde tilbake skjermkortet i enkelte spill. I CS:GO for eksempel vil du ikke få mer fps enn om du hadde hatt et GTX1060 skjermkort. Som det fremgår av videoen her, og her har de vel Z270 chipset med ~3200MT/s RAM i 2 kanaler..

 

Til slutt, som det fremgår av spec sheet, så er det bare 300W PSU i denne maskinen. Som igjen vil gi begrenset mulighet for fremtidig oppgradering av skjermkort.

 

Kort sagt, man kan kanskje ikke bygge maskin med samme spesifikasjoner billigere selv, men det skal sannelig godt gjøres å bygge den dårligere også!

 

Power hadde intro tilbud på samme specs til 7990,- Da måtte til og med jeg si "løp og kjøp!". Men denne blir mere "løp og skyt!" :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle gode svar!

 

Hva jeg trodde, kommer fort en del tusen over hvis jeg bygger noe selv eller lar komplett prøve på noe tilsvarende. Virker som om Elkjøp har fått et stort parti av en akkurat utgått modell. :)

 

Noen tips om passende skjerm til 2-3K til?

Kommer an på om du skal ha 1080p eller 4K. PCen er i mer eller mindre grad brukbar til 4K gaming. Endret av Windoge
Lenke til kommentar

 

Takker for alle gode svar!

Hva jeg trodde, kommer fort en del tusen over hvis jeg bygger noe selv eller lar komplett prøve på noe tilsvarende. Virker som om Elkjøp har fått et stort parti av en akkurat utgått modell. :)

Noen tips om passende skjerm til 2-3K til?

Kommer an på om du skal ha 1080p eller 4K. PCen er i mer eller mindre grad brukbar til 4K gaming.

4k = 60hz , noe som suger.

 

Mye deiligere å spille i 1080p og 1440p med 144hz+ :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...