Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rusmidler som ikke er skadelige


fjernto

Anbefalte innlegg

Ingenting som heter rusmidler her dermed poster jeg det i helse, siden rusmidler kan ha både negative og positive virkninger på helsen. 

Jeg forstår at Amfetamin, Heroin og slikt søppel er meget skadelige for helsen (avhengighet eller bruk over lang tid, tviler på at det er skadelig engang.) Hva med rusmidler som går innenfor psykedelika? 

 

Har sett dokumentarer om MDMA, LSD og lest litt om Flein. Det virker for meg som at LSD og flein er minst skadelig (svært sjelden noen negative elementer), derimot MDMA virker litt samme som Amfetamin, trøbbel med søvn, depressiv og sikkert flere negative ting.  

 

Er det bare cannabis og Flein som er 100 % sikker, mens alt annet som går inn under narkotika, er lett, middels, alvorlig avhengighetsskapende og ødeleggende for mennesker? 

Med lett avhengighetsskapende tenker jeg på: MDMA

middels: Amfetamin

Alvorlig: Heroin  

Har heldigvis nesten bare erfaring med cannabis (litt rar setning), har røyket mye i perioder fra 16 årsalderen til den dag i dag (22). Har ikke opplevd noenting av negative erfaringer, det eneste er kanskje at jeg vil få mer lyst på cannabis etter at jeg har røyket opp det jeg kjøpte, enn det jeg hadde før jeg kjøpte, men that`s it.  

Derimot amfetamin..... Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan folk blir avhengig av det! Har prøvd det en gang, og det var litt fett mens rusen fungerte, men flere netter uten søvn og nesten null matinntak, nei takk, aldri mer. 

Endret av fjernto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting er 100% sikkert å innta, men weed er ganske close. Sopp er OK, føles som en forlenget, mer intens weedrus, men selv her må du passe på å ta riktig dose og riktig sopp, og selv da er sjansen der for at du har en dårlig tripp. LSD vil jeg ikke anbefale at folk tar for å være ærlig, er ganske hardere rus og du kan ganske enkelt få en dårlig tripp, jeg hadde engang ett par timer hvor det føltes som om jeg sto i brann og satte meg faktisk i badekaret med kaldt vann rennende på meg i en time, med klær på, fordi jeg var så jævla varm, og kroppen min så plutselig veldig stor ut, som om jeg var hoven overalt men alle fortalte meg at jeg så helt normal ut, så det kan hjelpe på å ha noen rundt deg som er mer erfaren, men faen altså jeg vet ikke om det er noe jeg gidder å prøve igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikk, ja. Det går an å danse seg høy og inn i en slags transe, forutsatt at rytmene er tilstrekkelig raske en holder på uten stans i flere timer av gangen. Det er rågøy og bør prøves. Alt fra små barn til eldre mennesker driver med dette, klin edrue på landsbyfester i Afrika, og en finner andre varianter av det samme mange andre steder. Tror det er minst like sundt som å trene seg høy på endorfiner, det kan sikkert være litt vanedannende, men ikke farlig om en ikke overdriver. Og så har en det så mye morsommere enn når en jogger eller tar seg gjennom øvelsene på et treningsstudio.

 

Det går også an å få en lett hallusinerende rus ved kontrollert hyperventilering, men en må stoppe og begynne å puste normalt når en merker at rusopplevelsen kommer, for det kan være skadelig hvis en holder på for lenge. Rusopplevelsen varer da ofte i 5-15 minutter, og kan arte seg litt ulikt fra menneske til menneske. Dette er også blitt brukt i terapi, for å få lettere tilgang til fantasier og underbevisstheten, og noen hevder til og med at psykiatriske pasienter gjør dette spontant som ledd i sin egen selvhelbredelse. Den terapeutiske bruken av denne teknikken avløste raskt LSD- terapien, da man erfarte at LSD var alt for farlig.

 

Det gjorde også rusmisbrukerne i min generasjon, og LSD forsvant for en lengre periode ut av markedet, rett og slett fordi ruserne ikke ville ha det, selv om de brukte og blandet så godt som alt annet. Jeg vet om noen konkrete tilfeller hvor folk har tippet over i psykose under LSD-rus og aldri kommet tilbake. Det er mulig at hjernen er blitt varig skadet. Det er en grunn til at dette stoffet blei oppfunnet i hensikt av kjemisk krigføring, for å blandes inn i drikkevannet og uskadeliggjøre fienden. Det er rett og slett selvdestruktivt å frivillig utsette seg for den risikoen hvis en ikke drømmer om å måtte tilbringe resten av levedagene på lukket avdeling, hvis en i det heler tatt overlever det og ikke har innbilt seg at en kan fly og kastet seg ut i fra et høyhus eller lignende. Meskalin og fleinsopp kan nok også medføre noe lignende, og en kan ikke vite på forhånd hvem som blir virkelig syk av det, og aldre vender tilbake til "det normale"

 

Sentralstimulerende stoffer kan også virke slik, for selv om de er mindre hallusinerende, kan de utløse bl.a. paranoia, illution de grandior (stormannsgalskap)og aggresjon som vedvarer etter selve rusen er over, og skaper "unødvendige" psykiatriske tilfeller som ikke sjelden fører til tvangsinnleggelser. Hitler blei hyppig forsynt med amfetamin av sine leger under krigen, for å ha tilstrekkelig energi til tross for at han var fysisk syk. Han var avholdsmann, men den gang blei det regnet som et legemiddel, og vi kan jo si at det fikk noen alvorlige ringvirkninger.

 

Noen opplever en slags lett, svevende rus når kroppen går i ketose etter noen dagers faste eller meget streng kalorirestriksjon, men det kan også være skadelig hvis en driver på for lenge.

 

Noen kommer inn i "flow" når de jobber med noe de liker, eller er veldig kreative. Dette er også en slags "høy " tilstand som minner litt om lek og en blir så oppslukt av det en driver med at en gjerne bare vil fortsette i det uendelige og "glemmer" tid og sted.

 

Og så har vi hele det erotiske spekteret, intens forelskelse m.m.jo det finnes mange "høydare".

 

Andre erfaringer jeg har, ønsker jeg ikke å utdype eller anbefale. Kjemisk framkalt rus har oftest til felles at det kan være vanskelig å komme raskt ut av det, selv om opplevelsene kan vise seg å være ubehagelige eller rett og slett skadelige.

Lenke til kommentar

Ingenting som heter rusmidler her dermed poster jeg det i helse, siden rusmidler kan ha både negative og positive virkninger på helsen. 

Jeg forstår at Amfetamin, Heroin og slikt søppel er meget skadelige for helsen (avhengighet eller bruk over lang tid, tviler på at det er skadelig engang.) Hva med rusmidler som går innenfor psykedelika? 

 

Har sett dokumentarer om MDMA, LSD og lest litt om Flein. Det virker for meg som at LSD og flein er minst skadelig (svært sjelden noen negative elementer), derimot MDMA virker litt samme som Amfetamin, trøbbel med søvn, depressiv og sikkert flere negative ting.  

 

Er det bare cannabis og Flein som er 100 % sikker, mens alt annet som går inn under narkotika, er lett, middels, alvorlig avhengighetsskapende og ødeleggende for mennesker? 

https://www.erowid.org/ På erowid er det mye interessant om psykedelika.

Det er noen som er predisponert for uheldige opplevelser av psykedelika som f.eks. scizo-affektive, paranoia-relaterte ol. diagnostiserte , Som bør bruke disse med en viss grad av forsiktighet. Ca. 2 av 10 negativ, 2 av 10 nøytral, 6 av 10 positiv er grovt sett de tallene man finner innen forskningen av psykedelika, prosentvis   20% negativ - 20% nøytral - 60% positiv.  Fra norske forsøk på 60-70-tallet av bl.a. Gordon Johnsen.(se også Jan Greve)

På erowid tas det opp litt om dette i "the strange case of the Harvard drug scandal" med bl.a. Timothy Leary. 

Personlig mener jeg at all bruk av rusmidler bør gjøres med en viss grad av forsiktighet og innsikt, altså med kunnskap. 

Endret av keelling
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg velger naturlig rus fremfor diverse kunstige alternativer, og den naturlige rusen får man ved å eks; spise lite, sove lite, og snakke lite, samtidig som man konsentrerer seg om at hele kroppen skal bli helt stille

 

Den rusen, eller egentlig er det ikke rus, fordi den tar deg ikke bort fra virkeligheten eller skaper en alternativ sådan - denne rusen tar deg direkte til en krystallklar virkelighet og akkurat den klarheten er langt mer verdifull enn diverse timer ved å "chille ut" og rømme fra virkeligheten

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg velger naturlig rus fremfor diverse kunstige alternativer, og den naturlige rusen får man ved å eks; spise lite, sove lite, og snakke lite, samtidig som man konsentrerer seg om at hele kroppen skal bli helt stille

 

Den rusen, eller egentlig er det ikke rus, fordi den tar deg ikke bort fra virkeligheten eller skaper en alternativ sådan - denne rusen tar deg direkte til en krystallklar virkelighet og akkurat den klarheten er langt mer verdifull enn diverse timer ved å "chille ut" og rømme fra virkeligheten

Det er fint at har kommet til klarhet uten noe ytre stimuli, men det er vel ikke unaturlig å ta i bruk ting som vokser i naturen?  Endokannabinoide-reseptorene i hjernen er vel naturlige nok. Samt serotonin,dopamin,endorfin,adrenalin osv er vel ikke unaturlige/ukjente for mennesket. Velkjent et par tusen år, f.eks. Galen/Pius nevner ca. 600/900 vekster med diverse egenskaper og bruksområder for mennesker og dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...