Gå til innhold

Fontstørrelse i css


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et design til min side og bruker css. Jeg vil at hele siden skal ha en skriftstørrelse f. eks 11px. Derfor har jeg skrevet i css fila mi:

 

body {

font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;

color: #666666;

font-size: 11px;

}

 

Fonten endrer farge og type, men størrelsen endrer seg ikke. Noen som aner hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.body {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
color: #666666;
font-size: 11px;
}

 

fungerer helt fint hos meg.. mulig at du gjerne må ha med "." før body. det må jeg i dreamwaver..

du må jo selvfølgelig passe på at du ikke har bestemt en skriftstørrelse på teksten et annet sted.. ;)

Lenke til kommentar

Smidt: . før body? Det er jo bullshit! .body betyr jo class="body", mens body betyr alt du har inne i <body>-taggen!

 

Unglar: Jeg anbefaler at du bruker disse font size:

xx-small

x-small

small

medium

large

x-large

xx-large

 

 

Kan dog ikke se hvorfor det du skriver ikke skal funke. Med mindre du har linket feil.

 

Husk: <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar
Kanskje bruker du tabbeler? I så fall må du redigere litt:

 

body, td {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
color: #666666;
font-size: 11px;
}

 

Og jeg anbefaler å skrive x% som skriftens størrelse.

Dette var deler av problemet, og nå hare noe av siden min fått mindre font. Jeg tror jeg har funnet problemet på resten også:

På siden min bruker jeg f. eks.

<!--#include file ='sider\main.asp'-->

Nå har jeg skrevet det slik du foreslo designerus og da blir den teksten som står på selve sia med alle includene påvirket, teksten som står inne i tabeller på de sidene som blir includa(f. eks. main.asp) blir også påvirket, men den teksten som står utenfor tabeller på sidene som blir includa påvirkes ikke, d er de eneste.

 

Dette ble da fryktelig langt og avansert. :)

Lenke til kommentar
enden: men det er heller ikkje feil å ha med ; etter siste elementet.

Det var det jeg ville frem til også. Men det er en god vane å skrive ; etter hver linje.

Jeg har begynt å skrive ; etter hver linje siden en gang jeg skulle legge til en ekstra klasse, og glemte ; mellom. Brukte en time på å finne feilen... :roll:

Lenke til kommentar
html {
font-size: 11px;
}

Da blir alt innen <html> taggene til 11px.

altså blir alt innholdet på siden som er skrevet mellom <html> og </html> 11px? lærte noe nytt i dag og.

 

men når jeg i dreamwaver lager css filer må jeg ha . foran navnet på css filen f.eks. ".brodtekst" hvis jeg ikke husker helt feil.. :yes:

må være litt mer forsiktig med å kalla andres ting for bullshit selv om du har bra peiling selv ;)

Lenke til kommentar
men når jeg i dreamwaver lager css filer må jeg ha . foran navnet på css filen f.eks. ".brodtekst" hvis jeg ikke husker helt feil.. :yes:

må være litt mer forsiktig med å kalla andres ting for bullshit selv om du har bra peiling selv ;)

 

fungerer helt fint hos meg.. mulig at du gjerne må ha med "." før body. det må jeg i dreamwaver..

Når du skriver

 

.body {

blabla: bla;

}

 

så betyr det at du har en klasse som heter body, f.eks <div class="body">

 

Men skriver du

body {

blabla: bla;

}

 

så betyr det at alt inni body-taggen som ikke er inne i andre tagger blir det du har definert...

 

Om du forstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...