Gå til innhold

Augustfest 2017 - Polljen - På tide å få tatt litt bilder, etter et svakt fotoår


Anbefalte innlegg

Jeg takker for tilbakemeldingene.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg har enkelte motiver jeg bare fotografere regelmessig i håp om å få et enda bedre resultat enn tidligere versjoner.

 

I London så har jeg to konkrete motiver jeg fotograferer regelmessig.

Det ene er det som jeg også har med i denne festen, St. Pauls med Millenium Bridge i forgrunnen. Den versjonen jeg har med her er sannsynligvis den jeg er mest fornøyd med så langt. Samtidig så vet jeg at jeg sikkert kan finne på noe som gjør den enda bedre, så det blir ganske sikkert flere forsøk i årene som kommer.

 

Det andre Londonområdet jeg bare må forsøke meg på er området ved Westminster Bridge og da med London Eye som en fast del av bildet. Her er det kun bilder tatt om kveld/natt som er aktuelle, siden jeg liker godt de forskjellige lyseffektene som kommer fram fra hjulet, elva og bygningene rundt.

Her prøver jeg også men ujevne mellomrom å ta bilder som er enda bedre enn de som er tatt tidligere, men faktum er at jeg etter mange forsøk enda ikke har klart å få frem en versjon som jeg selv mener er bedre en ett av de jeg tok i min første "kveldsseanse" i det området. Men selv om jeg ikke har klart å "forbedre" meg, og jeg tviler egentlig at jeg klarer å ta (skape?) et bilde som slår denne første versjonen, så er det likevel noe med dette motivet som lokker meg til å forsøke meg igjen gang på gang.

 

LItt av den samme følelsen har jeg før jeg om fire uker tar meg en tur til Berlin. Jeg har bare vært der en gang tidligere og for denne turen så er det langt på vei fotografering som er hovedmålet med turen, men det er også her ett (kanskje flere) motiv jeg bare forsøke meg på igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å gå fra noen uker ferie, med en meget behagelig (værmessig) avslutningsuke, tilbake til jobb og gråvær var et lite "sjokk" så det tok noen dager før fotoapparatet ble brukt igjen.

 

Den første fotodagen denne uken så tok jeg kameraet med på jobb og "stjal" meg bittelitt tid til å leke litt med kameraet (skulle gjerne kunne ha brukt litt mer tid). Jeg konsentrerte meg om noen stålrør (i et element) og tok bilder både på utsiden av og "innsiden" av rør(ene).

 

Det stod mellom to alternativer, det greie, sikre og litt kjedelige "utsidebildet" der strukturene kommer greit frem og det mer sære "innsidebildet" som sikker lider litt av bevegelseuskarphet og andre lyter, samt at det knapt nok er noe å se på bildet siden jeg har valgt å ikke "croppe" det for mye.

 

For en gang skyld så velger jeg å gå for det usikre alternativet, siden det til tross for alle sine feil er det som appellerer mest til meg selv.

 

Uke 3 Bilde 1

Lys i tunnellen

post-58755-0-08478500-1503242169_thumb.jpg

1/8s f/2 ISO 1600

Objektivet er plassert inne i røret (se spoiler) og det er lyset kommer inn i motsatt ende og de lyseffekter som oppstår i den enden er det som blir fanget opp.

 

I spoiler det "sikre" alternativet.

 


post-58755-0-20048200-1503242149_thumb.jpg

 

 

Uke 3 Bilde 2

Nam Nam (aka potensiell mageknip)

post-58755-0-51883700-1503242179_thumb.jpg

1/80s f/2.8 ISO200

 

Det mangler bare noen solfylte dager nå  :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Uke 4 Bilde 1

Mitt barndoms paradis

fem minutters rusletur hjemmefra så fant vi vår badeplass om sommeren, vår skøyteis om vinteren (det var da sommer var sommer og vinter var vinter). Ellers så var det "små-kreder" å fiske ellers på året. Men det var utover syttitallet. Nå har Vannliljer og annen "flora" tatt over vannkanten, vinteren er ikke slik barndommens vintre var, det er så mye som virker så (romantisk) mye bedre da vi var små nå i ettertid. (min ende av vannet er den som er er "the far end")

 

post-58755-0-97499100-1503839004_thumb.jpg

 

 

Uke 4 Bilde 2

I hagen

Jeg valgte i dag, akkurat som i starten av festen, å prøve kameraet til nærbilder. Akkurat som sist så er ikke motivet så skarpt som jeg ville fått det med mer dedikert utstyr (ikke minst når man kikker nærmere etter), men jeg liker stemningen i bildet og på litt avstand så finner jeg ikke den manglende skarpheten plagsom i det hele tatt. Jeg kunne valgt en mindre blender, jeg kunne valgt litt mer avstand. Det ville blitt skarpere, men jeg er ikke sikker på om det ville blitt bedre

 

post-58755-0-79170400-1503839012_thumb.jpg

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at du har gode minner fra ditt  barndoms paradis, jeg er sikkert på at solen alltid skinte om sommeren da du var barn, slik husker jeg det i alle fall.

 

Jeg synes ikke at det gjorde noe at ringblomstene ikke var skarpere, komposisjonen var viktigere her og det duse kledde bildet.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...