Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Personforsikringer (Uføre, Kritisik Sykdom, Livsforsikring)


hei123456

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 30 år, har samboer og ingen barn. Begge er i full jobb.

Hvilke personforsikringer har dere, og fortell gjerne litt om detaljene rundt dem? Uføreforsikringen er vel den viktigste av dem tre såvidt jeg har forstått.

 

Banken min argumenterer for at jeg skal velges deres uføredekning gjennom Danica/Danske Bank ettersom den starter utbetalingen etter 12 mnd sykemelding, mens de fleste andre visstnok krever at man er blitt erklært varig ufør, som kan ta opptil 5 år. Er det slik at man kan bli erklært varig ufør 50%? eller er det kun 100%? Betaler i dag 330,- mnd mens jeg kan få til 190,- flere andre steder.

 

Settter pris på å høre hvilke ordninger og tanker andre har rundt dette. Ønsker å ha noe på plass, men ønsker heller ikke betale mer enn nødvendig, og om det er verdt å betale det jeg gjør.

 

Takk.

Endret av hei123456
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

33år.

Er forsikret i Gjensidige.

4 mill død, 3 mill ufør, 300k alvorlig sykdom.

4993kr pr år.

 

Hun jeg bor sammen med er 34år. Samme beløp, men 5668kr pr år.

 

Det som står angående ufør er:

"- Arbeidsuførhet Med arbeidsuførhet menes en reduksjon av evnen til å utføre inntektsgivende arbeid på grunn av sykdom eller skade. Uføreforsikring Pluss består av to deler: Månedlige beløp når forsikrede blir innvilget arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd og er minst 50 % arbeidsufør. Engangsbeløp når arbeidsuførheten har vært minst 50 % i en sammenhengende periode på 2 år og er fastsatt som minst 50 % og varig i et hvert yrke"

Lenke til kommentar

Synes alle sånne forsikringer er tull

Kan heller putte de pengene i banken

Samboere med ett barn, 5 mill i lån.

 

Mannen sparer 4993 i året i 30 år, og dør. Hjelper lite

 

Mannen betaler 4993 i ett år eller 30, og dør. Samboer med barn beholder hus, og ingen økonomisk bekymring.

Vel verdt det spør du meg.

 

Samme med ufør.

Absolutt nødvendige forsikringer dessverre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uføreforsikring med mer har man ofte der man jobber - sjekk dette.

 

Forsikringsvilkår endres stadig og man må nesten bare ringe og høre om hvordan det virker. Men har man varig ufør på 50% så får man 50% av det forsikringen lover, og ofte tilsvarende fradrag for forsikringspremien man må betale.

 

Man kan også ha krav på utbetaling etter sykemelding, altså når man går på AAP under avklaring eller står i behandlingskø. Men om dette da gir rett til full dekning som ved uføre er jeg usikker på, og dette praktiseres nok forskjellig utfra vilkårene til de forskjellige selskapene.

 

Uføregraden følger folketrygden og settes vel ikke av forsikringsselskapene.

 

Det er også variabelt om man har engangssum eller månedlig utbetaling, og om nær familie får noe som helst i etterlattepensjon.

 

Når det gjelder dette med alvorlig sykdom så er man ofte utenfor dekning om man ikke har riktig ille diagnoser. Man bør kanskje spekulere litt i egen helse om en slik forsikring er nødvendig eller ikke.

 

Man bør absolutt ha forsikring i bakhodet når man går til lege, fordi man får problemer med utbetalinger etter en trafikkulykke om man allerede har vært hos legen med ubetydelige ryggsmerter tidligere. Det samme gjelder i høy grad psykiske diagnoser og plager.

Om man først blir skadet eller blir delvis ufør så får man aldri noen som helst tilsvarende forsikring for den friske delen, kun vanlig pensjonsforsikring selv om bedriften betaler kollektivt og inkluderer uføreforsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...