Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriedager som statlig ansatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ha rett til full ferie, må du ha begynt i jobben senest 30. september. Har du begynt etter 30. september, har du rett til en ukes ferie samme år.

 

Loven skiller mellom rett til ferie og rett til feriepenger. Når du tar ut ferie har du ikke krav på lønn. Ferielovens system er at feriepengene skal kompensere for bortfallet av lønn i den perioden du avvikler ferie.

 

Feriepenger beregnes av foregående års inntekt (opptjeningsåret).

Det første året du er i jobb har du dermed ikke rett til feriepenger hvis du tar ut ferie. Du har rett til fri (ferie), men da uten lønn.

 

Ferieloven skal sikre rett til ferie i 4 uker og en dag. Dersom du har en 50% stilling, og avvikler 4 ukers sommerferie har du brukt alle de 4 ukene du har krav på i ferie selv om du noen av dagene er fridager i utgangspunktet. De dagene du normalt har fri regnes i denne sammenheng som feriedager. Det som imidlertid er viktig å passe på i denne sammenheng er at arbeidsgiver ikke trekker deg for 4 uker og en dag hvis han avregner feriepengene i mai- eller junilønnen. Har du 50% stilling skal du bare trekkes et tilsvarende antall dager. Med 50% stilling betyr det at det trekkes for to uker og en halv dag. Den måneden feriepengene avregnes i lønn, skal du har forholdsvis mye mer enn de som arbeider 100% stilling. De som arbeider 100% skal trekkes for lønn tilsvarende 4 uker og en dag, mens du bare skal trekkes for to uker og en halv dag.

 

Kilde: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/ferie/

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

I staten defineres feriedager som virkedagene mandag til fredag. To uker ferie er derfor ti dager på feriekvoten slik den vises i lønns- og personalsystemer. Staten lar ikke ansatte ta ut halve feriedager.

 

I 2017 skal du ha 25 feriedager med lønn.

Sånn er det ikke der jeg er ansatt (statsaksjeselskap), jeg har 6-dagers ferieuke, dvs 30 feriedager, som gir 5 uker fri i løpet av et år. Jeg trekkes 2 feriedager for den første feriedagen jeg tar ut, deretter 1 feriedag for de 4 påfølgende feriedagene, som gir trekk på 6 feriedager for 1 ferieuke (5 fridager). Dette gjentar seg for hver ferieuke jeg tar ut. Dette er forøvrig iht ferieloven, som regner feriedager som virkedager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...