Gå til innhold

Adgang til å si opp reiseforsikring


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tegnet tidligere i år en reiseforsikring hos Tryg. For å bestille forsikringen krysset jeg av på at jeg hadde lest og forstått følgende vilkår:

 

Betingelser for kjøp på nett

Ved kjøp av forsikring på nett godtar du følgende betingelser:
Ved kjøp av forsikring på nett blir du papirløs kunde. Det vil si at alle dine forsikringsdokumenter er tilgjengelig på Min side. Der har du full oversikt over priser og vilkår. Det vil si at du ikke får forsikringsavtalen i posten.
Ved kjøp på nett forbeholder vi oss retten til å foreta en kredittsjekk.

Kjøpet er inngått på grunnlag av de opplysningene du har oppgitt. Dersom disse ikke er riktige, kan det få konsekvenser for prisen eller for erstatning i en skadesak. Kontakt oss hvis du vi korrigere opplysningene som er gitt.

Forsikringen er løpende og fornyes automatisk hvert år. Du kan når som helst si opp forsikringen. Vi kan sende deg tips, nyheter og skadeforebyggende råd. Du kan endre på ditt kundeforhold inne på Min side hvis du ikke ønsker å være elektronisk kunde.
Som ny kunde betaler du månedlig via avtalegiro. Er du allerede kunde hos oss, fortsetter du på den avtalen du har i dag.

Avtalegiro må opprettes ved innbetaling av første faktura i nettbanken. Om dette ikke utføres mottar du én årlig faktura med hele forsikringsbeløpet.
 

 

(Min utheving.) De generelle vilkårene til Tryg sier:

 

1.2. FORSIKRINGSTAKERS RETT TIL OPPSIGELSE I
FORSIKRINGSTIDEN

Private forsikringer
Forsikringstakeren kan i forsikringstiden si opp en
skadeforsikring, ulykkesforsikring eller sykeforsikring hvis:
 - forsikringsbehovet faller bort
 - det foreligger andre særlige grunner
 - forsikringen flyttes til et annet selskap.

 

Varslingsregler
Forsikringstakeren skal varsle selskapet med en frist på
minst én måned.
Ved flytting skal det i varslet opplyses om hvilket selskap
forsikringen flyttes til og om tidspunktet for flytting. Se
forsikringsavtaleloven paragrafene 3-6 og 12-3.

 

Tryg mener jeg ut fra dette skal forstå at

 

Oppsigelser som ikke skyldes flytting til annet selskap eller bortfall av forsikringsbehov kan kun gjøres ved hovedforfall.

slik de skriver på sine "spørsmål og svar"-sider. Opplysningene fra det første jeg siterer påvirket nok i stor grad hvordan jeg leste de generelle vilkårene, men min opplevelse av de totale vilkårene er at de i beste fall (sett med Trygs øyne) er tvetydige. Spørsmålet mitt er: Har jeg rett til å si opp forsikringen når jeg vil slik jeg tror/trodde eller har Tryg vært tilstrekkelig klare på at dette kun kan gjøres en gang i året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...