Gå til innhold

SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner


Anbefalte innlegg

Hvilken sykkel ville du ansett som den beste da?

Det er et vanskelig spørsmål, og kommer vel an på brukeren og hvor han bor. 

 

Sør for Stavanger f.eks så er det kanskje greit med motor i bakhjulet. Her i Bergen hvor det er tett mellom høydekotene, er nok krankmotor best egnet. Det ekstra dreiemomentet fra krankmotor er nok kjekt også hvis man har små barn, eller hvis man vil ha muilgheten for å storhandle (bruke sykkelen som stasjonsvogn). Men mest av alt så ville jeg lagt til grunn hva det er brukeren har lyst på. Velg en farge du liker, et design du synes er pent, med deler som du typisk ellers ville kjøpt etterpå, når du innser hvor viktige de faktisk er i praktisk bruk (eksempel: gode pedaler, grep, lys, voluminøse dekk med punkteringsbeskyttelse, god sadel). Det må være en sykkel med geometri som gjør at man føler seg trygg på den, at det er gøy å bruke den og at man har best mulig kontroll. 

 

Da behøver det ikke koste mer enn nødvendig totalt sett, du kan kjøpe elsykkel én gang og være ferdig med det. En elsykkel fra Biltema varer sikkert ikke mer enn 5-10 år i snitt, imens en mer ordentlig sak kanskje varer livet ut. 

 

Poenget er at det skal være et attraktivt transportvalg, i konkurranse med bil. Når man kjøper bil så er det ingen som blunker hvis man går for 50 000 kr i ekstrautstyr, av typen unødvendig luksus slik som f.eks automatisk bakluke og skinnseter, eller ekstra sterk motor. Men når det kommer til elsykkel, da klikker det nærmest for folk når prisen bikker en viss terskel. Og det er litt interessant. 

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvilken sykkel ville du ansett som den beste da?

Det er et vanskelig spørsmål, og kommer vel an på brukeren og hvor han bor. 

 

Sør for Stavanger f.eks så er det kanskje greit med motor i bakhjulet. Her i Bergen hvor det er tett mellom høydekotene, er nok krankmotor best egnet. Det ekstra dreiemomentet fra krankmotor er nok kjekt også hvis man har små barn, eller hvis man vil ha muilgheten for å storhandle (bruke sykkelen som stasjonsvogn). Men mest av alt så ville jeg lagt til grunn hva det er brukeren har lyst på. Velg en farge du liker, et design du synes er pent, med deler som du typisk ellers ville kjøpt etterpå, når du innser hvor viktige de faktisk er i praktisk bruk (eksempel: gode pedaler, grep, lys, voluminøse dekk med punkteringsbeskyttelse, god sadel). Det må være en sykkel med geometri som gjør at man føler seg trygg på den, at det er gøy å bruke den og at man har best mulig kontroll. 

 

Da behøver det ikke koste mer enn nødvendig totalt sett, du kan kjøpe elsykkel én gang og være ferdig med det. En elsykkel fra Biltema varer sikkert ikke mer enn 5-10 år i snitt, imens en mer ordentlig sak kanskje varer livet ut. 

 

Poenget er at det skal være et attraktivt transportvalg, i konkurranse med bil. Når man kjøper bil så er det ingen som blunker hvis man går for 50 000 kr i ekstrautstyr, av typen unødvendig luksus slik som f.eks automatisk bakluke og skinnseter, eller ekstra sterk motor. Men når det kommer til elsykkel, da klikker det nærmest for folk når prisen bikker en viss terskel. Og det er litt interessant. 

Du virker å ha god peiling på dette. Kan jeg spørre deg om råd?

 

Jeg skal ha turnustjeneste i Haugesund og Karmøy. Har ambisjon om å bosette meg midt imellom. Det er en strekning på circa 8,5 km hver vei, med stigning på ca 70 m totalt. Regner med underlaget er mest asfalt.

 

Jeg er ok trent, men ønsker gjerne å ha en behagelig vei til jobb (for å ikke bli svett og utslitt), og gjerne bruke veien hjem igjen som en slags treningsøkt.

 

Hvilken sykkel, eventuelt deler anbefaler du? :) Er det mulig å få noe bedre enn testvinneren til 20 000 kr, og hva er eventuelt det minste jeg må ut med for få god kvalitet?

Lenke til kommentar

Jeg skriver dette på en pc som ble bygget ut ifra en anbefaling du ga for 7 år siden, så det skulle bare mangle :)

 

Første tingen først: kjøp lokalt. Dette er ikke idealistisk motivert men rent praktisk. Det ene er at vitale deler kan ryke, f.eks motor. Da skal det jo reklameres, og da er det greit å ha kortest mulig vei til der hvor du kjøpte sykkelen. Det andre er at slitedeler skal skiftes. Hvis du ikke er handyman eller har tid eller interesse selv, så er det praktisk å kunne stikke innom et sykkelverksted hvor de kan fikse slike ting for deg mot betaling. Bremseklosser ryker fort på elsykkel, og de kan være stress å skifte selv. For min egen del opplevde jeg vibrasjon i motoren (Bosch CX). Da leverte jeg inn sykkelen på min lokale butikk, og de sendte motoren til Tyskland, fikk en ny i retur, installerte denne og fikset alt imens jeg var på ferie. Veldig greit for meg som kunde.

 

Det andre er selve sykkelvalget. Her er det vanskelig å mene så mye på forhånd, men 20 000 kr anser jeg som gulvet for hva som er en forsvarlig investering. Med kun ca. 70 meter høydeforskjell, så virker ikke din fremtidige hverdagsrute veldig krevende. Da står du friere til å velge motorer med noe mindre dreiemoment, inklusive motor i bakhjulet. Det har jeg ikke prøvd, men det skal visstnok være litt morsommere å sykle på enn midtmotor / krankmotor. Med krankmotor så føles det som en vanlig sykkel bare at du er opptil 300 % sterkere. Med motor i bakhjulet skal man visstnok kunne få litt mer motorsykkelfølelse. Kanskje er det smak og behag hva man liker best, men motor i fremhjulet er er den kjipe løsningen, det er det enighet om.

 

Såvidt jeg kan se så har du Bikebrothers i Haugesund, og kanskje har du andre aktører å velge fra også. Ellers er det jo mange nordmenn som må ha siste skrik innenfor det meste hele tiden, noe som gjør at det kan ligge mye snadder på finn.no til gode priser.

 

For min egen del så ville jeg ha Bosch CX motor, fordi jeg trodde jeg trengte det, fordi jeg sykler fjellveien i Bergen til og fra jobb. Den har mer dreiemoment enn enkelte biler. Jeg hadde klart meg med mindre, men det er digg å ha kraftreserver på lur. Shimano, Brose og Yamaha lager krankmotorer som skal være på omtrent samme nivå som Bosch. Når det gjelder bakhjulsdrift så assosierer jeg dette med merker som BH Emotion og Specialized.

 

Jeg ville ha integrerte skjermer, lykter og bagasjebrett. Sykkelen måtte være fin å se på, fordi jeg interesserer meg for design. Det som skjedde da, var at jeg prøvde en del sykler som oppfylte disse kriteriene, og som så forholdsvis like når det gjelder rammegeometri. Men de føltes likevel veldig forskjellige ut å sykle på, på grunn av ørsmå forskjeller i avstand og vinkler mellom sete, pedaler og styre. Dermed var det ingen vei utenom å prøvesykle seg frem til hva som passet meg best. Enkelte justeringer kan være mulige å gjøre i etterkant, slik som justering av høyde og vinkel på styre, men det beste er om noe passer deg som den er. Sadel må man nesten påregne å bytte ut uansett.

 

Jeg endte opp med en Riese & Müller Charger, men synes nok Mustache Friday og HNF Nicolay XD1 Urban er enda flottere. Hadde jeg valgt på nytt nå, så hadde jeg nok valgt en modell med beltedrift og navgir, bare fordi det skal være mer "smooth" og fordi jeg bruker elsykkelen mer enn jeg klarte å forutse. Jeg liker også sykkelen min fordi det er tydelig at produsenten har lagt mye tanke ned i valg av hver enkelt del, og fordi den er er godt skrudd sammen. Det er aldri slark eller ulyd, og alt er litt overdimensjonert fordi man kan få samme sykkelen i 45km/t - utgave. Nytt i år er at det har blitt vanlig med batteri skjult i rammen, slik at elsykkelen ser mer ut som en vanlig sykkel.

 

En annen artig ting er at vekt blir irrelevant. Jeg kan fylle sykkelveskene med tung last uten å merke forskjell selv i motbakkene. Tradisjonelle sykkeldeler er laget med tanke på vekt, men på elsykler kan man tillate seg å prioritere andre egenskaper slik som komfort og holdbarhet. F.eks setepinne med demping.

 

Når det gjelder deler, så er jeg personlig veldig fan merket Ergon. De lager desidert de beste håndtakene til hverdagssykling. De lager også veldig gode sadler. Selle SMP TRK er en annen sadel som jeg synes er veldig god og komfortabel. Valg av sadel er veldig personlig, og avhenger blant annet av bredden på sittebeina, og av hvilken vinkel man sitter i. Bredden på sittebeina kan måles med å sette seg i hockey ned på aluminiumsfolie og måle avstanden mellom de to små nedsenkningene hvor sittebeina møter folien. Fremoverlent stilling låner seg typisk til smalere sadel. Det finnes en del forskning på risiko og konsekvenser for menns reproduktive helse, som tilsier at det har noe for seg, å velge en sadel med åpning eller nedsekning i midten, slik at man ikke legger unødvendig vekt på bløtvevet / skrukken og at man faktisk sitter på sittebeina. Med elsykkel er det heller ingen vits i å velge en sykkel som har veldig fremoverlent rammegeometri. Akkurat som med vekt, blir også luftmotstand veldig mye mindre relevant når man har motorkraft. Med mulighet for en litt mer oppreist sittestilling, er det lettere å velge en sykkel og sadel som er komfortabel.

 

Pedaler, her er det digg å ha litt størrelse på plattformen hvor skoene møter sykkelen. Hvis du sykler på grus, sti eller hopper ned fra fortauskanter, anbefaler jeg å bruke MTB-pedaler med skikkelige pigger, f.eks Shimano Saint MX80, slik at man ikke risikerer å skli av pedalene. Jeg nevner pedaler, sete og grep først, fordi dette er selve kontaktpunktene mellom brukeren og sykkelen. Det er derfor de viktigste delene.

 

Ellers, så må man jo ha skjermer, for ikke å bli våt og skitten. De beste skjermene er nok de som følger med, og som er spesiallagde for sykkelen. Bagasjebrett må man ha, og helst et som passer med Ortlieb sine vesker. Lys er viktig. Lysstyrke er bare én av mange variabler, men som ofte blir tillagt altfor mye vekt. For unge folk som oss, holder det med drøyt 100 lumen til bybruk, hvis man tar det rolig. Foreldrene mine behøver ca. 2000 lumen for å se like godt i mørket, som jeg gjør med 250 lumen, bare fordi øynene våre mister evnen til å se i mørket med alderen. Formen på lyskjeglen må være god og riktig, og frontlyset må kunne justeres sånn at det gir riktig lysbilde uten å blende andre trafikanter. De beste elsyklene kommer typisk med lykter fra Supernova.

 

Dekk er viktig for totalopplevelsen. Hadde jeg valgt på nytt, hadde jeg valgt Schwalbe Super Moto X med punkteringsbeskyttelse. I dag bruker jeg Schwalbe Big Apple med punkteringsbeskyttelse og reflekterende sidevegger. Jeg har hørt glass knuse under dekkene flere ganger, men har aldri punktert med disse dekkene. Før da jeg syklet på vanlig sykkel og vanlige dekk, punkterte jeg rett som det var. Forskjellen på de to dekkene jeg nevnte er først og fremst volum. Jo større volum, jo bedre komfort. Det ser også pent ut med store dekk, og det gir bedre grep og kortere bremselengde. Det veier mer ja, men det er som sagt ikke lengre relevant med elsykkel.

 

Når det gjelder bremser og andre deler, er det stort sett et assortement av Shimanodeler å velge i, uansett merke. Shimano har en egen "kvalitetstige" som jeg ikke kan utenat, hvor XT er forholdsvis høyt oppe. Magura er et annet merke som visstnok skal lage minst like gode deler som Shimano.

 

I tillegg må man sette av penger til lås. Noen elsyker har innebygget "cafelås". Abus har et system som gjør at man kan få én nøkkel til å passe på alle låsene, inklusive batterilåsen og cafelåsen. Man bør også sjekke ut at innboforsikringen dekker tilstrekkelig høy sum under "løsøre", det samme som elsykkelen koster. Parkeringsfasilitetene hjemme og på jobb bør helst være både lett tilgjengelige og tyversisikre.

 

Ellers finnes det jo en del ting er er "out-there", slik som sykkelhjelm som er en airbag som man kler på seg som en krage. Og "sykkeljegere" som jakter ned stjålne elsykler på tvers av landegrenser (se lenkeliste). Jeg opplever at det er mye lettere å oppføre seg som en god og høflig medtrafikant i trafikken på elsykkel enn på vanlig sykkel, fordi kostnaden ved å akselerere forsvinner. Når man møter folk med små barn eller hund i bånd, er det lavere terskel for å senke farte og være hensynsfull. I fremtiden er det kanskje vanligere å leie enn å eie elsykkel? Ting skjer raskt på elsykkelfronten, f.eks når det gjelder varelevering i storbyer. Og det er fremdeles mange fordommer mot elsykler, men disse forsvinner gradvis etterhvert som flere får øynene opp for hva det faktisk innebærer, at samfunnet endelig utvikler seg i positiv retning på mobilitetfronten. Tilretteleggingen fra det offentlige sin side kunne gått fortere, f.eks ved å heve hastigheten hvor det tillates motorassistanse fra 25 km/t (+10 % feilmargin = 27,5) til minst 30 km/t, og ved å prioritere syklende mer i arealplanleggingen.

 

Lenker:

https://electrek.co/2018/06/02/vanmoofs-two-new-theft-proof-electric-bicycles/

https://www.youtube.com/watch?v=T2SK_60VpHs

http://cargobikemag.com/ (tidligere lastesykkel.no)

https://electrek.co/guides/ebikes/

https://electricbikereview.com/

https://momentummag.com/carnivorous-cyclists-contribute-global-warming-vegan-drivers-argues-harvard-researcher/

https://www.bikeradar.com/gear/article/health-are-you-sitting-comfortably-30179/

http://www.ergon-bike.com/en/index.html

https://supernova-lights.com/en/products/

https://www.brooksengland.com/en_row

https://evoelsykler.no/

https://bikebrothers.no/

https://www.tu.no/artikler/super-elsykkel-skal-kjore-i-45-km-t-pa-danske-sykkelstier/430715

http://www.dpdhl.com/en/media_relations/press_releases/2017/dhl_expands_green_urban_delivery_city_hub_cargo_bicycles.html

https://www.nrk.no/hordaland/vil-bytte-ut-lastebilene-med-disse-syklene-1.13946100

Endret av 8ruk3rn4vn
  • Liker 7
Lenke til kommentar

¨Snip

Siden jeg ble medlem i år 2008, kan jeg med hånda på hjerte si at dette er det råeste og mest gjennomførte innlegget jeg har sett. At du bruker en PC fra datatråden, er også sinnsykt kult! :D

 

Jeg har faktisk lagret innlegget ditt i et Word-dokument nå, fordi jeg ser at her er det faktisk såpass mye research som ligger bak. Tipper du må ha brukt flere timer på å samle alt, og formulere det i et såpass herlig innlegg.

 

Jeg skal definitivt innom Bikebrothers, og kikke på utvalget der. Kanskje er det slik at de kan sette sammen sykler fra deler jeg kan bestille også, sånn at jeg får med meg sadler, pedaler og motor av riktig modell og merke. Må som du sier sjekke både ruten jeg skal kjøre, og om det finnes trygge omgivelser å oppbevare sykkelen i tillegg.

 

Å velge deler til en sykkel, regner jeg med har mye til felles med en PC. Du får et slags personlig eierskap til det. Jeg er litt av typen som kjøper brukt selv, så om Finn virkelig har noen knallpakker, så hadde ingenting gjort meg lykkeligere.

 

Skal grundig i tenkeboksen nå, og begynne å søke opp de spesifikke delene du nevnte. Tror det blir midtstilt motor, fordi jeg liker egentlig tanken på å ha en vanlig sykkelopplevelse, bare raskere og enklere. Flytter ikke til Haugesund før i august, så dette kan bli litt av et prosjekt, tenker jeg. Spennende!!  :w00t:

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg ville ha ventet litt med elsykkelkjøp I denne prisklassen til de nye krankmotorene (og tilhørende komponenter) ankommer butikkene. Bosch og Shimano, som man ser mest av i norske butikker, har kommet med nye motorer i år, disse erstatter 5-6 år gammel teknologi. Det loves lavere vekt, bedre rekkevidde, mer naturlig tråkking, mindre støy osv.

 

http://ebiketips.road.cc/content/news/shimano-unveil-new-steps-e6100-city-motor-1670

 

http://ebiketips.road.cc/content/reviews/components/bosch-active-line-plus-motor-1680

 

http://ebiketips.road.cc/content/news/video-shimanos-new-e7000-mountain-bike-motor-1681

 

Oppdatert Brose motor: http://ebiketips.road.cc/content/news/brose-launch-new-s-mag-motor-thats-half-a-kilo-lighter-1682

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Forresten så tror jeg at det per i dag er store marginer på elsykler for butikkene. For rundt 20000 kr bør man kunne forvente en av de beste motorsystemene og gode sykkelkomponenter, ikke kjipe entry level deler som bremser, bakgir osv.

 

Vil også anbefale å titte litt på andre butikker enn xxl og de andre større sportskjedene.

 

Et eksempel på utgående teknologi med gode komponenter i denne prisklassen:

 

https://elsykkel.bikebrothers.no/produkt/cannondale-quick-neo-he/

 

De mest kjente forrige gen motorer samlet: http://ebiketips.road.cc/content/advice/buyers-guide/urban-mid-motor-shoot-out-bosch-vs-shimano-vs-brose-vs-yamaha-463

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...