Gå til innhold

PC til gaming + video/foto-redigering: hvilket chipset og socket?


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er på jakt etter en datamaskin som takler 4k videoredigering i adobe after effects og premiere pro. Selvsagt bør den være god til gaming også. Jeg har i ny og ne valgt ut deler på komplett, og ender som regel opp med 25000kr for alt (tower og alt innvendig kun).

Jeg sliter veldig med å finne ut hvilket chipset og socket jeg skal velge. Jeg har saumfart forumer og youtube etter råd, men det er en del "uenigheter" - som det jo alltid er på internett.

x299 og socket 2066 er splitter nytt. Men det ser ut til at det er stor uenighet om hvor bra dette er i forhold til prisen. Jeg er redd for å kjøpe hovedkort og CPU som er slippet "for tidlig" for å konkurrere med AMD ThreadRipper. Er redd disse produktene kan ha en del bugs?

Bunner all denne negativiteten rundt x299 og nyeste intel CPUer i at dette ikke er en stor nok forbedring i forhold til forrige generasjon? For meg som har en laptop fra 2012, og stasjonær fra 200x? vil jo dette uansett være en gigantisk oppgradering.

Jeg er skepisk til å handle x99 som kom ut i 2014. Socket 1151 er jo også ved sitt livs ende?

Jeg har lyst på så mange PCIe-lanes som mulig. Dette forstår jeg er viktig når man slenger inn en del harddisker som SSD og M.2 disker. Dette ekskluderer de billigste I7 prosessorene som kun har 16 PCIe-lanes. Har tanker om å ha 2 m.2 disker etter hvert i tillegg til SSD'er.

Med tanke på video-redigering antar jeg at programmene benytter seg mer av mange cpu kjerner, og ikke nødvendigvis super-høy mhz. Det er derfor ikke veldig viktig for meg å ha mest mulig MhZ. Her diskuteres det: https://forums.adobe.com/thread/2235409

Når jeg ser på specs mellom Skylake og Kaby Lake, så vinner skylake slik jeg ser det med tanke på antall PCIe-lanes. Selv om skylake er fra 2015, og kaby lake er 2017.

I tillegg så er det ikke rare prisforskjellen på feks den splitter nye skylake generasjon 7 CPU'en
https://www.proshop.no/Prosessor/Intel-Core-i7-7800X-Skylake-X-Prosessor-35-GHz-Intel-LGA2066-6-kjerner-Hexa-Core-Intel-Boxed/2596156

og denne, som er Haswell-E fra 2014.

https://www.proshop.no/Prosessor/Intel-Core-i7-5820K-Haswell-E-Prosessor-33-GHz-Intel-LGA2011-V3-6-kjerner-Hexa-Core-Bulk-uten-vifte/2468238

Er det noe jeg ikke har forstått eller ikke ser??:)

Jeg er ikke noe ekspert i datadeler lenger, så jeg føler jeg trenger litt tips for å velge riktig hovedkort og CPU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt meg bekjent er det corecount du ønsker for å bedrive redigering og eksportering. Ville derfor glemt "vanlige" prosessorer. 

X299 ville jeg holdt meg unna foreløpig grunnet dårlig designede VRM's på HK. Hele platformen virker litt "rushed" etter AMD begynte å konkurrere igjen. Der8auer har en ganske god video som forklarer hvordan ting streiker ved selv mild overklokking. Regner nesten med du skal overklokke litt når du først sitter på entusiastplattform.

 

Personlig ville jeg ventet på Threadripper og sett reviews av denne. Hvis den er nice, kjør på. Hvis ikke, gå for x299 som sikkert har blitt bedre da. 

 

Hvis du må ha nå, hva med en Skylake-X? i9 7900X er en 10-kjerner med 44 PCIe lanes.  140W TDP, så husk å ta med en god kjøler! 

Lenke til kommentar

Jeg "må" ikke ha nå, men det er på tide. Jeg har engentlig vært på utkikk etter ny datamaskin "av og på" i noen år nå. Jeg får ha is i magen litt til å vente på threadripper. Men jeg er veldig skeptisk til AMD av natur.
Kanskje med å vente litt så har x299 blitt bedre som du sier. Eventuelt er det vel rett før Coffe Lake kommer... så er vi tilbake til start igjen ;)

i9 7900X er dessverre altfor dyr

Endret av grijan
Lenke til kommentar

Hei @grijan,

 

Hvis jeg var deg ville jeg valgt en 12- eller 14-kjerne AMD Treadripper. Mest pga. prisen, som vil være ca. det halve av Intels priser, men også fordi det er lite forskjeller mellom AMD og Intel på dette nivået. Intel er nok litt bedre men du får mer enn nok ytelse fra AMD også. Threadripper lanseres i butikkhyllene rundt 10. august.

 

Det er også rapportert om problemer med kjøling på Skylake X. Intel bruker en kjølepasta mellom varmesprederen og prosessoren og denne har vist seg å være så som så av kvalitet. Til sammenligning loddes AMDs varmespredere fast til prosessoren, noe som gir maksimal kontakt.

 

TomsHardware om kjøle- og overklokkingsproblemer med Skylake X: http://www.tomshardware.com/reviews/-intel-skylake-x-overclocking-thermal-issues,5117.html

 

AMD Threadripper har 64 PCIe lanes, mens Intel Skylake X stopper opp på 44.

 

Du trenger en god kjøler, uansett om du velger Intel eller AMD. Jeg ville valgt en god All-in-One (AIO) lukket vannkjøler, som f.eks. Kraken X62 eller Corsair H115i. De er relativt rimelige, samtidig som du får en lettvint løsning med vannkjøling.

 

Husk også at du trenger mye RAM og en kjapp SSD til videoredigering (bra for spill også).

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

SSD til spill er oppskrytt. Jeg har hatt SSD til spill i 3-4 år nå, og i en "mellomfase" gikk jeg over til en 1TB 7200 snurredisk. Det utgjør noen sekunder på loading, men i forhold til ytelse på spill er det knapt snakk om EN FPS. Nå er jeg riktig nok tilbake på SSD, men om man skal spare penger er SSD til spill et fint sted å starte.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner din skepsis, vurderer også X299, men det har noen barnesykdommer (noen av de er dog litt overdrevent i mine øyne, og ikke så relevant om man ikke klokker, noe jeg ikke ser det store poenget med på den plattformen). Dessverre har også AMD hatt noen barnesykdommer, virker som det har gått litt fort i svingene for begge. Jeg ville nok sett det ann en måneds tid, da kommer det sikkert ganske sikre rykter om Cofee Lake.  Selv har jeg bestilt en 8-kjerner Skylake-X når det var tilbud på power, men har ikke hetl bestemt meg for om jeg skal avbestille eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

SSD til spill er oppskrytt. Jeg har hatt SSD til spill i 3-4 år nå, og i en "mellomfase" gikk jeg over til en 1TB 7200 snurredisk. Det utgjør noen sekunder på loading, men i forhold til ytelse på spill er det knapt snakk om EN FPS. Nå er jeg riktig nok tilbake på SSD, men om man skal spare penger er SSD til spill et fint sted å starte.

 

Det kommer an på hvilket spill man spiller. Noen spill er grafikkintesitive og da lastes stadig ting fra disk inn i minnet.

Lenke til kommentar

Hvilke spill da? Jeg sitter selv med 2 SSDer til spill, men mener også at det er totalt bortkastet. Jeg er førstemann/en av de første som loader inn ved mapchange i FPS, men ellers er det ingen merkbar forskjell. Om SSD spilte noen rolle, hvorfor bare gå for SSD, hvorfor ikke kjøpe en M2? Da kaster man ut 3', på 1TB, når man kunne kjøpt en snurredisk til 500,-. Disse pengene er mye bedre å bruke på oppgradering av skjermkort. 

Lenke til kommentar

Hvilke spill da? Jeg sitter selv med 2 SSDer til spill, men mener også at det er totalt bortkastet. Jeg er førstemann/en av de første som loader inn ved mapchange i FPS, men ellers er det ingen merkbar forskjell. Om SSD spilte noen rolle, hvorfor bare gå for SSD, hvorfor ikke kjøpe en M2? Da kaster man ut 3', på 1TB, når man kunne kjøpt en snurredisk til 500,-. Disse pengene er mye bedre å bruke på oppgradering av skjermkort. 

 

Tja, spill med mye cutscenes som f.eks. The Witcher 3. 

Samtidig er jeg jo enig med deg. For spill alene utgjør SSD kontra HDD en mye mindre forskjell enn GPU/CPU. 

 

Til boot derimot, vil jeg aldri noensinne gå tilbake til snurredisker. Og når jeg først har en SSD med OS på, kan jeg like så godt slenge inn de mest brukte spillene der.

Lenke til kommentar

Hvilke spill da? Jeg sitter selv med 2 SSDer til spill, men mener også at det er totalt bortkastet. Jeg er førstemann/en av de første som loader inn ved mapchange i FPS, men ellers er det ingen merkbar forskjell. Om SSD spilte noen rolle, hvorfor bare gå for SSD, hvorfor ikke kjøpe en M2? Da kaster man ut 3', på 1TB, når man kunne kjøpt en snurredisk til 500,-. Disse pengene er mye bedre å bruke på oppgradering av skjermkort. 

 

Star Citizen er et eksempel på et spill (under utvikling) som liker både en rask SSD og mye minne. Andre grafikkintensive spill vil også like dette.

 

En rask M.2 er selvsagt et bedre valg enn en tradisjonell SSD. Selv sikter jeg meg inn på Samsung 960 Pro.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...