Gå til innhold

Kan man svare ja på flere tilbud i søkndasweb?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har søkt på tre forskjellige masterutdanninger rundt om i landet via søknadsweb.

Problemet er at jeg får vite om jeg kommer inn på de forskjellige studiene til forskjellig tid.

F.eks. har jeg fått tilbud fra UIA, men vil helst til UIB. Fristen for UIA går ut 9. Juli, og jeg får ikke vite om jeg kommer inn på UIB før 15-20. Juli.

Er det slik at jeg kan takke ja til UIA, og deretter takke ja til UIB hvis jeg skulle få tilbud derifra?

Jeg spør fordi jeg vil ikke gamble med å ikke sitte igjen med en studieplass.

Er redd for at hvis jeg takker ja til noe, vil de andre universitetene får en melding om det og fjerne meg fra deres søkelist. Noen som har erfaring med dette?

 

Mvh.

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikkje heilt sikker, men dersom du ikkje svarer innen svarsfristen så mister du i alle fall studieplassen.

 

Dersom du har takka ja til det fyrste tilbudet, og deretter takkar ja til eit anna studietilbud så er eg ganske sikker på at du mister den fyrste studieplassen, som då går vidare til neste mann.

 

Vist ikkje så ville det ført til at studentane med best snitt kan "okkupere" alle populære studietilbud slik at dei må gå vidare som restplassar. Dette vil føre til at høgskular og universitet mister gode studentar som i utgangspunktet hadde godt nok snitt til å komme inn, men som velger å takke ja til det fyrste sikre studietilbudet.

Dette vil igjen føre til at enkelte studieplassar får ei kunstig lav poenggrense.

 

Så er er ganske sikker på at du kun kan holde på eit studietilbud om gongen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det er mulig å takke ja til flere utdanninger når en søker i SøknadsWeb. Det går ikke an i søknaden i Samordna Opptak. Upvote til Signii, for jeg syns også du burde si fra til studiestedet så snart du vet hvilket studie du skal på. 

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...