Gå til innhold

Strøm til vifter


Anbefalte innlegg

Har ett Asus B85m-g hovedkort. På dette hovedkortet er det bare plass/strøm til 2 vifter. På ene står det CPU og andre PWR. Jeg har en hybrid cpukjøler (Vannkjøling med vifte).

 

Spørsmål 1:

CPU kjøleren har du strømledninger. Regner med ene er til pumpen da den kommer ut av cpu-kjæleblokken og andre er til viften. Er det riktig å koble pumpe-strømledningen til den som er merket PWR på hovedkortet, og viften til CPU?

 

Spørsmål 2:

Jeg har en del vifter i kabinettet jeg og skulle hatt strøm til. Har kjøpt splitter på ebay, kan jeg koble splitter til PWR uttaket på hovedkoret og koble til flere vifter på samme uttak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU utaket vil nok regulere hastigheten på det som er tilkoblet etter hvor varm CPU er (om du ikke har valgt noe annet i BIOS).

Så her kan du velge om du vil la pumpen justere seg etter temperatur eller viften.

 

Ja om ikke viftene trekker for mye strøm burde du kunne kjøre iværtfall to vifter på ett utak.

 

Skal du ha veldig mange vifter må du heller bruke en molex fra strømforsyningen. Om dem bråker for mye på 12V kan du koble dem om til å kjøre på 7V eller 5V.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Løsningen jeg brukte siden kabinettet ikke kom med pwm vifter var følgende:

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/viftestyring/nzxt-grid/195584.11128/

+

http://www.ebay.com/itm/Noctua-NA-SRC10-Adapt-3P-Low-Noise-Adapter-Adapter-Cable-Noctua-NEW/361963843633?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Ble straks mye bedre. Grid kommer i PWM variant også, men en god del dyrere. For min del ble dette den billigste løsningen siden jeg allerede hadde 3-pin vifter.

 

-

 

Hvis du mener kabelsplitter så må du sjekke hvor mye strøm uttaket på hovedkortet gir og hvor mye hver vifte du kobler på bruker. Dette er noe jeg er ustø på så google er din venn, worst case scenario er at du ødelegger uttaket så det er verdt å sjekke :)

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

CPU utaket vil nok regulere hastigheten på det som er tilkoblet etter hvor varm CPU er (om du ikke har valgt noe annet i BIOS).

Så her kan du velge om du vil la pumpen justere seg etter temperatur eller viften.

 

Ja om ikke viftene trekker for mye strøm burde du kunne kjøre iværtfall to vifter på ett utak.

 

Skal du ha veldig mange vifter må du heller bruke en molex fra strømforsyningen. Om dem bråker for mye på 12V kan du koble dem om til å kjøre på 7V eller 5V.

 

Vil det ikke være best å ha CPU-vifta i CPU uttaket og ikke pumpa? Pumpa bør vell gå hele tiden mens vifta styres etter behov da det er vifta som lager støy?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...